• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Storing website Ziggo


#22
De chaos is compleet.....
Allemaal mooie verhalen over van alles en nog wat, investeren in de toekomst en ander mooi marketing gebrabbel maar een storing oplossen blijkt nog niet zo te lukken.
Zijn internetproviders niet gewoon te kwetsbaar?
 
#25
Het ligt er aan hoe je "internet" definieert. ;)

De website zelf is ook onderdeel van het internet. Maar het klopt dat de infrastructuur om een website of dienst te bereiken geen gebreken heeft laten zien. Het gaat pas mis bij bepaalde diensten of websites.

De mailservers hebben ook geen problemen laten zien. (knock-knock on wood)

Vreemd is alleen de start van de 3e storing hierboven. Terwijl er zaterdagochtend op dit forum al veel meldingen over een storing met "on demand" te lezen waren, kent Ziggo deze storing pas sinds vandaag. En ook pas sinds de koffiepauze geweest is.
Dat mag, maar dan moeten ze niet beweren dat ze 24/7 voor je klaar staan. Geef dan gewoon toe dat je pech hebt bij storingen in het weekend, want ons personeel heeft ook recht op weekend en een langzame start op de maandag. (Met een kater kun je op maandag pas na een bakkie koffie aan de slag)
 
#26
Een storing meteen toegeven werkt toch veel beter dan het uren/dagen krampachtig verzwijgen?
Ik begrijp deze tactiek van Ziggo echt niet.
Je zakt als bedrijf toch volkomen door het ijs?
Stroomstoring.....
Beetje bedrijf heeft daar toch een voorziening voor?
Ja, die noodvoedingen op deze schaal kosten een paar centen maar bewijzen wel hun nut.
 
#28
Update, 11:57: Een woordvoerder van Ziggo laat aan Tweakers weten dat de problemen zijn ontstaan door een stroomstoring in een van zijn datacenters. Die vond plaats op zaterdagavond en had tot gevolg dat hardware defect is geraakt. Het is nog niet duidelijk wanneer er een oplossing voor de problemen komt. "Ook vanochtend waren er weer technici ter plaatse", aldus de woordvoerder. Ziggo raadt klanten aan hun apparatuur niet opnieuw op te starten, omdat dit in sommige gevallen tot gevolg kan hebben dat televisie en vaste telefonie ook niet meer werken.
 
#29
Ik had vanaf zaterdagochtend al diverse malen aan de telefoon gehangen met de helpdesk, omdat Ziggo vrijdagnacht mijn modem inactief gemaakt had. Ziggo heeft namelijk vrijdagnacht een ander modem geregistreerd op mijn adres.

Om het vriendelijk te zeggen: ik ben niet onder de indruk van de technische kennis van de helpdeskmedewerkers. Geen enkel medewerker was zaterdag in staat om het serienummer van het juiste modem, dat ik cijfer voor cijfer door heb gegeven, in het juiste vakje te plaatsen en hierna op <OK> te klikken, of op <Enter> te drukken. Na veel te veel "dat moet ik even aan mijn collega vragen" zeiden ze wel dat ze het gedaan hadden en dat het 2 tot 3 uur kon duren voordat ik weer telefoon en internet had, maar er gebeurde helemaal niets. (Uiteraard bleef ik ondanks het gestuntel geduldig en vriendelijk naar de medewerkers. omdat ik donders goed besef met hoe weinig kennis deze mensen achter de telefoon gezet worden).

Zaterdagavond even voor negen uur had ik eindelijk iemand aan de telefoon die snapte wat hij moest doen. Hij wilde net beginnen met het oplossen van de fouten die de vorige medewerkers hadden gemaakt, toen het 21:04 uur werd en ik de medewerker ineens niet meer hoorde, terwijl de verbinding gewoon bleef bestaan. Ik was live getuige van het begin van de landelijke storing.

Ik ben ervan overtuigd dat de helpdeskmedewerkers van goede wil zijn, maar ze krijgen van Ziggo simpelweg geen voldoende technische opleiding voordat ze achter de telefoon worden gezet. Met slechts een cursus klantvriendelijkheid en een oplossingenboekje dat begint met "zit de stekker erin" red je het niet.

Maar ik vrees dat Ziggo in zijn veel te ver doorgevoerde efficiëntiedrang zich niet beperkt heeft tot het niet voldoende opleiden van het helpdeskpersoneel, maar dat het een probleem is van het hele bedrijf. De oorzaak van de landelijke storing is bekend: een stroomstoring waardoor apparatuur defect is gegaan. Waarom wordt de defecte apparatuur niet simpelweg vervangen door (uiteraard) klaarstaande reserve exemplaren, waarna het eventueel terugzetten van een (uiteraard) aanwezige en tot op de seconde actuele back-up ervoor zorgt dat de boel weer draait? En als een hele locatie uitvalt dan schakel je toch over naar de (uiteraard) aanwezige back-up locatie.

Het oplossen van een grote storing kan veel werk zijn, maar hoeft zeker niet zo lang te duren als de oorzaak bekend is, mits er vooraf voldoende geïnvesteerd is in personeel en (back-up)apparatuur. Ik hoor de lezer al zeggen: de beste stuurlui staan aan wal, maar ik weet waarover ik praat. Het oplossen van dergelijke grote ICT-storingen is tot voor een paar jaar geleden namelijk tientallen jaren mijn werk geweest. Minimaal de helft van mijn tijd ging op aan opleidingen om voldoende kennis te hebben zodat ik op dergelijk grote storingen voorbereid was.

Ik heb overigens nog steeds geen telefoon en internet, want het simpel invullen van het juiste serienummer is tot op dit moment (maandagmiddag 15:30 uur) niet gelukt.

Chapeau Ziggo!!
 
Laatst bewerkt:
#30
Hier nog steeds geen internet en ik begin behoorlijk chagrijnig te worden. Telefoon werkt gelukkig al weer wel.
Ziggo rept met bijna geen woord over uitval van internet. Ze hebben zelfs de euvele moed nu al te roepen dat klanten geen compensatie krijgen omdat ziggogo gewoon bereikbaar is. Oh ja, hoe dan zonder internet? Mijn mobiele databundel is daarvoor zeker niet toereikend en heb ik hard genoeg nodig voor belangrijke dingen.