• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Kan e-mail adres en geboortedatum niet aanpassen


#1
Ik heb een ZZP abonnement en sinds enige tijd staat daar nu als oprichtingsdatum van de firma 1-1-3000

Dat kan natuurlijk nooit, dus ik wilde dat laatst corrigeren. Als ik in de aanpassingsmode ga, wordt het een "geboortedatum" veld. Blijkbaar kom je dan op een pagina die ook voor privé abonnementen bedoeld is. Dat datum veld kan ik aanpassen.

Als ik de aanpassing wil opstaan, kan ik de "Opstaan" button niet gebruiken. Ik moet alle velden op die pagina invullen om de aanpassing te bevestigen. Één van die velden is het mobiele nummer dat ik niet heb. (of in elk geval niet aan Ziggo wil geven)
Op die pagina moet je ook het e-mail adres aanpassen. Dat kan dus ook niet als je een veld leeg laat. b.v. omdat je geen mobiel hebt, of omdat je geen leeftijd wilt invullen (Gaat Ziggo niets aan)

Omdat ik me behoorlijk stoor aan foute gegevens en ik die foute datum ook niet kan wissen heb ik de helpdesk gebeld. Die deed me een voorstel om dan maar mijn vaste nummer in te vullen bij mobiel (werkt niet omdt er alleen nummers beginnend met 06 geaccepteerd worden) of een ander nummer in te vullen. Dat is natuurlijk net zo fout. Je gaat toch niet de ene fout herstellen door een andere fout in te voeren.

Hij was niet in staat om zelf die datum voor mij aan te passen. Hij kon me wel een wijzigingsformulier toesturen. Die kon ik dat invullen en per post naar Ziggo sturen. Zo geschiede en gisteren kreeg ik dat formulier binnen. Twee pagina's met invulvelden, maar nergens een veld voor een geboortedatum. Daar heb je dus ook niets aan.

Ik had hem ook gevraagd om deze bug in de layout naar de ICT afdeling door te spelen, want hier gaan veel meer mensen last van krijgen. Vooral omdat dit probleem ook bij de aanpassing van het e-mail adres gaat spelen. En volgens mij ook bij privé abonnementen omdat deze pagina duidelijk oor een privé abo bedoeld was.
 
#2
ik zou ook zeggen fake mobiel nummer invullen. Ik denk niet dat het hele systeem op de schop gaat omdat jij hier toevallig een probleem mee hebt. Of je laat die 3000 gewoon staan (ik zou mij er niet aan storen) of vult een paar andere dingen in om het aan te passen. Niet invullen zal inderdaad niet werken. Ik vul zo vaak onzin in als er ergens om informatie wordt gevraagd, waarom zou in deze tijd alles naar waarheid invullen?
 
#3
Een fout oplossen door ergens anders een fout te maken is natuurlijk geen serieuze oplossing.

En hoeveel mensen zijn er niet die alleen een mobiel nummer hebben en geen vast nummer? Die lopen ook vast op dit scherm waar je alle 4 verden verplicht moet invullen om iets te kunnen aanpassen: Geboortedatum, vast nummer, mobiel nummer, e-mail adres.

In mijn opinie moet je echt enkele van deze velden leeg kunnen laten. En niet met fake info moeten vullen.
 
#4
Ik ben het helemaal met je eens maar uit praktische overwegingen kies ook ik steeds meer voor fake oplossingen. Mijn telefoonnummer 0123456789 is al bij veel organisaties bekend. Zoals ook mijn geboortedatum 01-01-01 en eventueel een fake e-mailadres . Ik stuur wel altijd even een mailtje waarin ik de organisatie meld waar ik tegenaan ben gelopen.
 
#5
Een geheel ander onderwerp, maar wel naar aanleiding van dit geval.

Vandaag bekeek ik de mail die ik van de klantenserver kreeg eens beter. Tot mijn schrik zag ik in de header van de mail:

Received-Spf: ⁨softfail (ziggo.nl: Sender is not authorized by default to use 'ziggo.contact@ziggo.nl' in 'mfrom' identity, however domain is not currently prepared for false failures (mechanism '~all' matched)) receiver=xxxxxxx; identity=mailfrom; envelope-from="ziggo.contact@ziggo.nl"; helo=relay.liberty.biz; client-ip=62.179.123.6⁩
Een softfail betekent dat de klantenservice hun eigen mail systeem niet in orde heeft. Ziggo geeft zelf, via hun SPF record, aan via welke IP adressen hun mail verstuurd mag worden. Als het vanaf andere adressen komt, betreft het waarschijnlijk mail van mensen, die de afzendernaam Ziggo spoofen. Foei Ziggo.

Nu heb ik mijn mail server zo ingesteld dat een softfail nog wel doorgelaten wordt, maar bij een bedrijf die hun inkomende mailserver beter beveiligd, bounced dit soort mail. Ik heb het bouncen bij een softfail uitgezet omdat te veel bedrijven hun SPF niet goed configureren. Maar juist van een helpdesk verwacht ik dat dit wel goed is. Ik blijf er dus bij: prutsers die helpdesk.