• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Problemen doorgeven poort 80 en 443 met Hitron modem


ictfixer

New Member
Berichten
1
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Meer ...
Ziggo
Internet & Televisie
Gebied
fUPC
Lid geworden
8 mei 2018
#1
Ter leeering (minder ter vermaak) zet ik ff in de forum wat ik de afgelopen 2 dagen heb meegemaakt.

Vorige week heb ik mijn UPC Fiber 25 (met 5 IP-adressen) geüpgrade naar Ziggo Start (60/10) met 5 IP-adressen (Pro optie). Enkele dagen later, kreeg ik een e-mail dat de monteur op 7/5/2018 langskwam om de nieuwe modem (Hitron CGNv4) te installeren. (Oude modem was Cisco EPC3925). Aldus geschied!

Op de betreffende locatie heb ik een cameraserver op poort 80, zodat we op afstand het pand in de gaten kunnen houden.
Voor de switch kon ons groepje van (8 man) via een app of webbrowser de camera beelden bekijken.
Na de vervanging van de modem, werkte dit niet meer.
De IP-adressen waren hetzelfde gebleven en alleen de modem was vervangen.

Ik bel Ziggo op en leg alles uit, waarna doodleuk wordt verteld dat Ziggo geen poorten blokkeert, maar als een poort niet werkt ze dat niet ondersteunen.

Ik begin allerlei testen te doen (router herstarten, upgraden, andere IP-adres, andere poorten) en kom erachter dat eigenlijk alleen poort 80 en 443 niet werkt op de Ziggo verbinding niet werkt.
Tijdens het testen, bel ik meerdere keren met de Ziggo helpdesk, echter men is overtuigd dat het NIET aan hun kant ligt.

Helemaal gek geworden besluit ik (na een opmerking van een helpdeskmedewerker) om de Ziggo verbinding op een PC te testen. Dan weten we nml. zeker, dat het probleem niet door de andere apparaten op mijn netwerk wordt veroorzaakt.

Op een reserve laptop met Windows 10, installeer ik XAMPP (met Apache webserver).
Wanneer ik via Edge/Chrome op een andere computer, naar het IP-adres van de laptop gaat krijg ik de XAMPP dashboard pagina te zien. Dit zowel over poort 80 als poort 443.

Vanochtend vroeg ben ik met de laptop naar de locatie gegaan.
Aldaar sluit ik de laptop aan en voila! ik kan via de interne IP-adres op een andere computer de XAMPP/apache pagina van de laptop benaderen.

Nu ik wederom weet dat XAMPP werkt, koppel ik de laptop direct aan de Hitron-modem aan en stel de publieke/Ziggo IP-adres in. Ik probeer dezelfde pagina's nu via een KPN VDSL2 verbinding op poort 80/443 te benaderen, maar krijg een time-out (geen XAMPP/Apache pagina dus).

Ik verander in XAMPP de poorten naar 81 en 444 en herstart XAMPP en asjemenou... de XAMPP/Apache pagina is nu wel te benaderen vanaf een andere computerverbinding (laptop heeft nog steeds een Ziggo public IP).

Ik krijg steeds meer het idee dat poort 80 en 443 ondanks wat de helpdesk beweert, inderdaad op mijn verbinding wordt geblokkeerd. De frustratie groeit steeds meer, elke keer dat ik de Ziggo helpdesk weer bel.
(Je moet elke keer hetzelfde verhaal uitleggen, dan zetten ze je in de wachtrij om navraag te doen en vervolgens komen ze terug met: "wij blokkeren geen enkele poort, behalve poort 25")

Doordat ze vanuit de helpdesk blijven herhalen, dat wat ik tegen kom NIET kan, begin je echt te denken dat je een IQ van min 100 heb :o

Ik besluit gek te doen en de laptop op dezelfde locatie aan te sluiten op de KPN VDSL2 -verbinding. Enne raad eens... JAWEL, wanneer de laptop de KPN IP-adres heeft, is de laptop wel via iinternet benaderbaar op poort 80 en 443.

Voor de zekerheid test ik nog een hele zwik bekende poorten, zoals: 20, 23, 25 (wordt geblokkerd volgens Ziggo) 69, 137, 138, 3389, 5000 en op alle poorten werkt de Ziggo verbinding, behalve op poort 80 en 443.
(Hier gebruik ik Blue's Porttool v5 voor)

Overtuigd dat ik nu genoeg (hete >:D) bewijzen heb, bel ik nogmaals de Ziggo helpdesk, echter de langspeelplaat is nog steeds niet stuk. Ze ondersteunen dit niet, Ziggo blokkeert geen poorten dus, helaas ze kunnen niks voor me doen!

Hierop besluit ik de helpdesk medewerker het volgende te vragen
Wat nou als ik de oude Cisco modem aansluit en alles werkt weer, zou DAT aangeven dat het probleem bij Ziggo ligt?
Ik krijg nu het antwoord dat de provisioning (Ziggo config. op de modem) bijna verwijderd is (schijnbaar duurt de-provioning een tijdje ;)) en de Cisco wellicht binnen enkele uurtjes niet meer gaat werken.
Aansluitend geeft hij aan de enige plek waar het probleem nog door zou kunnen komen de Hitron modem is.
Hij vraagt mij de modem een harde reset (30 seconden reset pin indrukken zonder LAN-kabel in de modem).

Voordat ik de de oude Cisco ga terugplaatsen, besluit ik inderdaad de Hitron te "resetten".
Dit duurde ongeveer zo'n 5 minuten.
Hierna sluit ik de laptop weer aan poort 1 van de Hitron en check meteen via de KPN verbinding!
Tranen van blijdschap, schieten in mijn ogen als de XAMPP/Apache nu plotseling wel via poort 80 en 443 benaderbaar zijn!

Ik ben echt blij dat deze Ziggo verbinding nu werkt zoals ik mag verwachten, wel blijft een knagend gevoel achter ... hebben ze nou (stiekem) iets aangepast aan mijn verbinding (of aan de modem configuratie (provisioning) ?

Het blijft in ieder geval raar, dat je (in iedergeval Zakelijk) bij dit soort gevallen geen enkel support bij Ziggo krijg.Gelukkig voor Ziggo, dat het nu werkt, want ik zat al te denken om op deze locatie het abonnement op te zeggen!

(P.s. dit is een globale (niet letterlijke) verslag, van mijn 8 uurtjes, dat ik de afgelopen 2 dagen "voor" Ziggo heb gewerkt!)