• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Zakelijk (ex UPC) nog steeds DHCP gedoe


Topicstarter
Topicstarter
R
#32
Beste mensen, het is weer even geleden, maar hier ben ik weer. Ik dacht dat ik het euvel had gevonden: een apple airport extreme die op een gegeven moment vanzelf zichzelf uitschakelt. Aangezien er geen aan/uit knop op zit, is dit een heel raar gedrag. Ik heb het apparaat uit het netwerk gehaald.

Daarna ging het een hele tijd prima.

Enkele weken geleden kwam er een nieuw probleem. Soms krijgt een apparaat (steeds een andere!) geen IP adres. Voor het eerst zie ik dan een self assigned IP adres in het domein 169.254.x.x. Even gezocht op internet en gevonden dat dit gebeurt wanneer de host een IP adres aanvraagt, maar geen IP adres krijgt.

Voor alle duidelijkheid: dit gebeurt met meerdere apparaten! De ene dag is het een macbook, de volgende dag een iPhone of iPad.

N.B. Wanneer ik dan rustig afwacht, krijgt het bewuste apparaat bijna altijd alsnog binnen enkele minuten z'n IP adres en werkt alles prima.

Wanneer ik de modem/router van ziggo uitzet en weer aanzet doen alle apparaten het weer een tijdje. Dan na 1 dag of soms een week gaat het weer bij 1 vd apparaten mis.

Aanpak: alles afgekoppeld behalve 1 switch die naar Mac Pro en macbook pro en synology gaat. Alle apple basisstations uitgezet. Alleen wifi aangezet op het ziggo modem/router. Dit is een hitron.

Hielp niets. ziggo gebeld. Ziggo heeft een nieuwe hitron opgestuurd.

Ging 2 weken goed. Nu opnieuw precies dezelfde problemen. En let wel: er staat bijna geen eigen apparatuur op, alleen een nieuwe switch van goede kwaliteit. Ik heb expres een nieuwe switch gekocht, ik denk daar kan het dan niet aan liggen.

apparatuur die er nu nog op zit:
- synology via UTP
- mac pro via UTP (maar die staat meestal uit en ook dan treedt het probleem op)
- een paar iPhones (via wifi)
- 3 MacBooks (via wifi)

Met zo weinig apparatuur aangesloten kan het toch haast alleen maar de modem/router zijn? Maar deze staat er pas een paar weken. Zal toch niet zijn dat twee Hitrons allebei hetzelfde probleem vertonen?

Ik heb alle netwerkkabels in mijn hele huis doorgemeten met een UTP kabel checker, dus die moeten goed zijn.

Maar wat is het dan wel!? Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet...

Wat ik vooral niet begrijp, is hoe een onderdeel in mijn netwerk (bv kabel, switch, apparaat) ervoor kan zorgen dat een ander apparaat geen IP adres krijgt van de Hitron DHCP server.
 
Laatst bewerkt:
Topicstarter
Topicstarter
R
#33
Oh ja bijna vergeten. Wanneer ik een apparaat (bv macbook) dat geen IP adres krijgt verbind met een vast IP adres dan krijgt dit apparaat direct verbinding en werkt alles perfect. Stel ik weer in dat het IP adres van de DHCP server moet komen, dan verschijnt weer de 169.254.

M.a.w. wanneer ik vast IP adres gebruik gaat het verbinden supersnel en betrouwbaar. Dan moet het toch wel aan de DHCP server liggen?
 
#34
Het heeft in ieder geval te maken met de DHCP server, maar dat wil niet zeggen dat het aan de DHCP server ligt. Mijn advies is overigens om is goed naar lease tabel van de DHCP server op het modem te kijken, wat zie je daar?

Normaal zul je de hostname, ip adres, mac-adres and lease tijd van het apparaat zien. Maar mogelijk zie je in de log ook eventuele fouten. Wat valt je op?

En er kan altijd een apparaat zijn wat ellende veroorzaakt, dubbele mac adressen, ip adressen, iets wat zich niet aan de normen houd, misschien malware of een rogue DHCP server. Moeilijk om het te achterhalen.

Ik zou je hoe dan ook aanraden om de synology NAS een vast IP adres te geven buiten de DHCP range.
 
Laatst bewerkt:
#35
De Synology Nas kan je als DHCP server laten werken. Dat staat toch wel uit?
Heeft jou NAS twee netwerkaansluitingen en gebruik je die ook alle twee (Link Aggregation). Misschien veroorzaakt dat een probleem op het netwerk.
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#37
@terrestrial
Ik zou je hoe dan ook aanraden om de synology NAS een vast IP adres te geven buiten de DHCP range.
De synology heeft al jaren een vast IP adres 192.168.1.110. DHCP IP range is 10-100.

Mijn advies is overigens om is goed naar lease tabel van de DHCP server op het modem te kijken, wat zie je daar?
Normaal zul je de hostname, ip adres, mac-adres and lease tijd van het apparaat zien. Maar mogelijk zie je in de log ook eventuele fouten. Wat valt je op?
Er vallen meerdere zaken op in de "connected devices" lijst van de Hitron. De lijst heeft kolommen "Hostnaam", "IP-adres", "MAC-adres", "Type (DHCP-IP of Self-assigned)", "Interface (Ethernet/Wireless)" en "Status (Active/Inactive)"
Zie ook plaatje op pagina 1:https://ziggoforum.nl/topics/91730/#post-1227856
1. Niet alle verbonden apparaten hebben een hostnaam, in plaats daarvan staat er bij sommige "unknown". Een andere dag staat voor hetzelfde apparaat wel weer een hostnaam.
2. De synology heeft 3 vermeldingen (3 regels) omdat iPv6 adres ook vermeld wordt.
3. Een apparaat kan 2 verschillende MAC adressen hebben, 1 voor Ethernet en 1 andere voor WiFi. Dit lijkt me normaal.
4. Mijn eigen Macbook Pro:
(a) indien verbonden via Ethernet en actief:


Waarom hier self-assigned voor de iPv6??? Apparaat werkt prima.
(b) indien verbonden via WiFi:

(c) indien verbonden via Ethernet en in sluimerstand: Host Unknown, en alleen 1 regel met IP-adres fe80::1064:bd29....

5. Soms staat niet elk apparaat in de lijst, maar welke ontbreekt is wel verbonden. Ook vreemd.

En er kan altijd een apparaat zijn wat ellende veroorzaakt, dubbele mac adressen, ip adressen, iets wat zich niet aan de normen houd, misschien malware of een rogue DHCP server. Moeilijk om het te achterhalen.
Zoals gezegd heeft elke macbook twee MAC adressen, 1 voor Ethernet en 1 voor WiFi. Verder zie ik niks geks.
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#38
Ik heb ook gekeken in de log "docsis events". Deze staat vol met foutmeldingen voor een apparaat met MAC adres 00:01:5c:xx:xx:xx.
Let wel MAC adres van Ziggo modem/router Hitron = F8:1D:0F:xx:xx:xx

1
10/15/18 22:33:51
84000500
critical
SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
2
10/15/18 22:33:55
84020200
warning
Lost MDD Timeout;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
3
10/15/18 22:35:11
82000400
critical
Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
4
10/20/18 04:32:44
82000200
critical
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
5
10/23/18 02:00:01
84000500
critical
SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
6
10/23/18 02:00:05
84020200
warning
Lost MDD Timeout;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
7
10/23/18 02:04:02
82000400
critical
Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
8
10/23/18 02:04:59
68000500
critical
TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
9
10/23/18 02:04:59
68001101
critical
TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
10
10/23/18 02:05:36
82000200
critical
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11
10/23/18 02:05:52
90000000
warning
MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12
10/23/18 02:05:55
73040100
notice
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13
10/23/18 02:05:56
82000500
critical
Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14
01/01/70 00:01:38
82000200
critical
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15
10/28/18 23:26:43
90000000
warning
MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16
10/28/18 23:26:59
73040100
notice
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17
01/01/70 00:01:36
82000200
critical
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18
10/29/18 21:13:17
90000000
warning
MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19
10/29/18 21:13:29
73040100
notice
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20
10/30/18 03:45:21
82000200
critical
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Ik heb geen flauw idee welk apparaat MAC-adres 00:01:5c:xx:xx:xx heeft. Ik heb al mijn schermafbeeldingen nagekeken.

Ik heb op 29/10 (gisteren dus) bijna alle apparaten afgekoppeld van het netwerk. Wat er nog over is:
1 Directe UTP kabel naar:
- Macbook met MAC adres 00:25:4B:xx:xx:xx

1 Directe UPT kabel naar een vrije nieuwe switch
Met daarop:
- Synology met MAC adres 00:11:32:xx:xx:xx
- Mac Pro met MAC adres E8:06:88:xx:xx:xx
- Macbook Pro met MAC adres 78:7B:8A:xx:xx:xx (Ethernet) en 60:03:08:xx:xx:xx (WiFi)
- Mijn iPhone met MAC adres D4:A3:3D:xx:xx:xx
- 3 iPhones via WiFi, weet even niet welke MAC adressen die hebben want de dames zijn de deur uit. Maarrrr... vorige week was het herfstvakantie en toen waren er twee van de drie mee. En op 23/10 zit er ook een melding in de log en toen waren we dus weg.

Geen idee waar dat MAC adres 00:01:5C:xx:xx:xx bij hoort. Ik kan vanavond even checken welke MAC adressen de laatste iPhone heeft maar dan houdt het bij mij op...
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#39
Hmmm...even op wiki gezocht naar de term CMTS. Dit blijkt een Cable Modem Termination System te zijn, een onderdeel van het Ziggo netwerk aan de WAN zijde dus. Heeft dus niets te maken met de DHCP server, althans zo lijkt het. Wel vreemd dat er zoveel foutmeldingen zijn maar misschien is dat normaal...?
 
#40
Kan het MAC adres van jouw switch zijn?
Werkt jouw switch wel goed? Volgens mij kunnen moderne switches inactieve poorten uitschakelen i.v.m. energiebesparing.
Is het trouwens een managed switch en kan daar iets fout staan / gaan?

Sorry dat het alleen maar vragen zijn en geen oplossing, maar ik ben geen netwerkspecialist en heb geen ervaring met managed switches.