• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Zakelijk (ex UPC) nog steeds DHCP gedoe


Topicstarter
Topicstarter
R
#21
Beste mensen,

Nogmaals hartelijk dank voor jullie input. Ik ging er steeds vanuit dat het aan de Hitron moest liggen, maar misschien stoort er iets in mijn netwerk.
Ik heb een plan van aanpak bedacht. Ik ga mijn netwerk grotendeels uitschakelen en alleen de hoogstnodige zaken gebruiken en wel zonder switches. Ik heb 4 UTP poorten op de Hitron.

Uitgangspunt: er zit iets in mijn thuisnetwerk dat de verstoringen geeft.

Functies die ik normaal nodig heb zijn:
1. internettoegang op 2 Macbooks, 3 iPhones en 1 iPad (alle via WiFi en ook overal in huis), 1 Mac Pro (beneden, bedraad) en een Macbook Pro (WiFi overal en beneden soms bedraad als 't snel moet)
2. bestanden delen tussen alle apparaten en een Synology NAS
3. Printen via netwerkprinter (Kyocera, bakbeest, in de berging)
4. Films afspelen op Popcorn (beneden)
5. Films afspelen op AppleTV (zolder)
6. Zonnepanelen opbrengst tonen via internet (via WiFi)
7. Fotoprinter Epson (voor mij fotografiebedrijf, incidenteel nodig)

Hiervoor heb ik een netwerk met 1 switch en 3 basisstations, die alle tevens als switch gebruikt worden. Verder veel netwerkkabels.

Aanpak:
- Alleen functies 1, 2 en 3 handhaven, de rest even afkoppelen
- zo weinig mogelijk hardware
Uitwerking:
- 1 bekabelde verbinding naar de netwerkprinter
- 1 bekabelde verbinding naar een Airport Extreme die alleen nog dienst doet als WiFi basisstation
- 1 bekabelde verbinding naar Mac Pro
- 1 bekabelde verbinding naar Macbook Pro
- geen enkele switch
Verder even niets. Dan kijken of alles goed blijft werken.
Zo nee, dan steeds een apparaat eraf tot ik er 1 over heb
Zo ja, dan apparaten toevoegen tot het weer fout gaat

Ik meld terug zodra ik resultaat heb.

Groet, Ralph
 
#22
Ik heb zojuist alle UTP kabels uit de Hitron getrokken en enkel een losse kabel erin gedaan en verbonden met mijn laptop. ik kreeg geen verbinding, na 5 minuten nog niet. Toen Hitron herstart en nu werkt het weer goed. Bij insteken kabel binnen 10 seconden verbinding, ook op 2e laptop. Toch vreemd. Waarom moet ik herstarten om zoiets simpels te laten werken?
Dit is wel vreemd... maar was de laptop eerder ook een probleem geval want het kan natuurlijk ook nog aan de laptop liggen.

En succes met testen want inderdaad dat is de enige manier om te achter te komen waar het probleem zit.
 
#23
Als hij na herstarten wel werkt, lijkt het er idd op dat de DHCP server uitvalt.

Je zou hem ook via het menu een keer uit en dan weer aan kunnen zetten. Als dat effect heeft, dan zit het daar in. Ik ben echter huiverig met dit soort advies, omdat een netwerk helemaal plat ligt zonder DHCP server. Je moet dan wel goede netwerkkennis hebben om te weten waar je mee bezig bent, zodat je alles terug kunt zetten.

Het allerduidelijkste resultaat krijg je met een programma als Wireshark. Dan zie je alle data pakketjes die op je PC binnenkomen. Je weet dan direct of de DHCP server actief is en of het er toch twee zijn. Maar voor je met dat programma kunt werken, ben je een paar dagen verder, denk ik.
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#24
Dank weer terrestrial en Briolet! Ik heb gisteravond geen problemen meer gehad, maar vanochtend wel weer iets. De UTP kabel die naar mijn laptop ging deed het in de ochtend prima. Toen ging ik even lunch halen bij de supermarkt. Toen ik terug kwam ging ik verder, maar na een minuutje of zo geen IP adres meer. Toen eerst maar netwerkkabel uit computer gehaald en weer erin gestopt. Toen kreeg ik binnen 15 seconden weer een IP adres.

Ja het was weer dezelfde laptop, dus ik heb nu een tweede laptop aangezet en daar de netwerkkabel in gedaan. Ik kom over een uurtje weer thuis en ga dan kijken of die laptop nog wel verbinding heeft.

Het blijft toch vreemd allemaal. Ik heb nu heel wat factoren uitgeschakeld. Kan natuurlijk zijn dat de printer, Synology of Airport extreme storing veroorzaakt. Als de 2e laptop ook problemen geeft ga ik maar weer iets eraf halen...

Mee eens dat dit de enige manier is. Mijn vriend heeft in zijn huis snelheidsproblemen met de Hitron. Ook Ziggo. Soms wordt de internetsnelheid veel lager. Een herstart lost het probleem altijd op. Hij is er nu achter dat wanneer het vriendinnetje van zijn dochter in huis is geweest met haar telefoon, hij weer moet herstarten...
 
#25
Ik denk niet dat het de DHCP server is.. want stel die stopt er mee ben je niet zomaar je IP adres kwijt. Meestal is de lease tijd een paar dagen maar als je echt de netwerk verbinding verliest, ja dan moet er wel weer een IP adres aangevraagd worden. Dus mijn vermoeden is en blijft dat het iets fysieks is.
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#26
Dat klinkt logisch inderdaad. Gisteren na het afkoppelen van mijn netwerk had de mac pro nog steeds een IP adres terwijl de kabel al losgekoppeld was.

De tweede computer doet het nog steeds prima op de kabel.

Ik moet er denk ik rekening mee houden dat er ook meer dan 1 issue tegelijkertijd kan optreden. Voor laptop 1, die moeilijk doet met kabel, zit er een verloopje tussen van UTP naar thunderbolt. Dat zou ook wel eens moeilijk kunnen doen. Tot nu toe doet laptop 1 het met WiFi nog steeds goed.

Ik moet wel zeggen dat het verbinden nu veeeeeel sneller gaat dan eerst. Met laptop 1 heb ik nu binnen 2 seconden WiFi signaal. Dat duurde daarvoor meestal 5 a 8 seconden, soms wel eens 10-15 seconden. Niet dat ik daar heel erg mee zat of zit, maar ik merk het hier wel even op. Er is dus wel iets veranderd zo lijkt het.

Maar ik weet over een week pas of het echt goed gaat zo.
 
#28
De hedendaagse laptops van apple hebben geen ethernetpoort meer. Als je daarmee bedraad wilt werken heb je een 'UTP naar Thunderbolt' verloopstuk nodig. Je hebt ze zelfs met 2x UTP naar thunderbold.
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#30
beste mensen, sinds zaterdag geen problemen gehad met DCHP.
- Ik heb dinsdag de AppleTV er bijgeschakeld en ook het tweede Airport Extreme basisstation op zolder. De AppleTV zit in dat 2e basisstation.
- De synology is verhuisd van hoekje woonkamer naar de meterkast (zit nu direct in de Hitron)
- Het basisstation uit de woonkamer staat nu ook in de meterkast, ook direct in de Hitron
Ik gebruik nu heel wat meters UTP kabel, een 3e basisstation en een switch helemaal niet
- De Popcorn C200 is nu ook niet in gebruik

Ik heb op mijn laptop alleen nog via WiFi gewerkt en dat blijft steeds goed gaan. Wel af en toe behoefte gehad aan snellere dataoverdracht maar eerst maar eens goed doortesten. Dit is wel dé manier denk ik, gewoon iets doen en dan het "gewone leven" weer z'n gang laten gaan en kijken of het blijft werken.

Concluderend ziet het ernaar uit dat jullie gelijk hebben en dat het probleem zich in mijn thuisnetwerk bevindt. Nu alleen nog uitvinden waar het zit, maar dat moet niet al te moeilijk zijn.

Jullie hebben mij dus veel gedoe bespaard want ik was eigenlijk van plan iets aan de provider-kant te gaan veranderen. Bv vervangend modem of geheel andere provider. Hartelijk dank daarvoor!!!

Als jullie het onderhoudend vinden meld ik uiteindelijk ook nog terug hoe dit verder gaat, hopend op een mooie apotheose :-)

Groet, Ralph