• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

Zakelijk (ex UPC) nog steeds DHCP gedoe


#1
Beste gebruikers op dit forum,

Mijn naam is Ralph en ik ben nieuw hier. Ik ben in 2008 verhuisd naar de regio Gelderland en ben toen geswitched van ISP (van XS4All naar UPC). Sindsdien heb ik in meerdere of mindere mate last van problemen in mijn thuisnetwerk. Eerst had ik een EPC3925 van UPC, nu heb ik een Hitron CGNV4. Ja ik heb een zakelijk abonnement met vast IP adres.

Probleem
Het belangrijkste probleem is dat mijn apparaten niet altijd netwerkverbinding hebben. En dan bedoel ik dat ze soms geen IP adres krijgen (met de EPC2935) of dat de verbinding met de router ineens wordt verbroken (CGNV4).

Informatie over situatie
Ik heb niet veel kennis van netwerken. Het lijkt me handig dat even te vermelden. Ik weet dat de Ziggo modems twee functies hebben: (1) internet en (2) lokaal netwerk regelen met ingebouwde DHCP server. Ik weet dat de DHCP server dynamische IP adressen uitdeelt aan alle apparaten die verbinding maken met het netwerk, zodat ze allemaal met elkaar verbindingen kunnen maken en ook allemaal gebruik kunnen maken van het externe internet IP adres van mijn aansluiting. Verder weet ik niet zoveel, bv hoe NAT precies werkt en wat DMZ is, dat weet ik niet precies dus daar blijf ik ook af.
Waarom zakelijk met vast IP?
Omdat ik in 2011 een bedrijfje heb gestart zei een vriend dat ik een abonnement met vast IP adres moest nemen, voor als ik thuis een web site of mail server zou willen opzetten. Dat heb ik nooit gedaan en ga ik waarschijnlijk ook niet doen.

Mijn netwerk
Ik heb een huis met BG en 1e en 2e verdieping. Apparaten die ik heb zijn:
- Airport Extreme 2013 (WiFi punt) in de woonkamer
- Airport Extreme 2013 (WiFi punt) in de slaapkamer 2e + Apple TV3
- Aiport Extreme 2011 (WiFi uit - dus gebruik als switch) in de woonkamer
- 3 Laptops (WiFi) 1 vaste computer (bedraad)
- Synology NAS met vast IP adres: 192.168.1.110
- Popcorn C200 met vast IP adres: 192.168.1.120
- All in one printer Kyocera (bedraad)
WiFi wordt verzorgd door de Airport Extremes. WiFi op de router (nu dus Hitron) staat uit.
Hitron staat ingesteld op IP 192.168.1.1.
DHCP range:
Start 192.168.1.10
End 192.168.1.200 (vroeger met de EPC3925 stond dit dacht ik op 100)
Als er nog meer info nodig is zet ik dat er graag bij.
Ik lees gemengde berichten over de Hitron. Daarom ben ik in 1e instantie geneigd de problemen die ik ervaar daaraan toe te schrijven. Maar gezien mijn beperkte kennis kan het zijn dat ik iets niet goed doe.
N.B. met internet van XS4All heb ik nooit dit soort problemen gehad.
N.B.2 De EPC3925 is vervangen door de Hitron omdat dat de enige modem/router van Ziggo is op dit moment die vast IP adres ondersteunt.
N.B.3 Ziggo biedt aan dat ik over kan naar een consumentenabonnement met ander soort modem/router, maar dan moet ik wel meer gaan betalen. Ik betaal nu 43,50 ex BTW (=52,50) voor 60/6, met oude mediabox van UPC die kan opnemen. Ziggo wil me naar Alles-in-1 complete hebben, dan betaal ik opeens 62,50 incl. BTW voor dezelfde functionaliteit.

Mijn vragen
1. Ik zou graag weten of er iets is wat ik niet goed doe (bv qua instellingen) voordat ik naar de Ziggo helpdesk ga.
2. Wat opvalt bij de Hitron is dat de Synology (vast IP adres 192.168.1.110) met 3 regels in de connected devices wordt vermeld. 1 regel heeft het IP adres staan en de andere twee hebben een rare cijfercode met veel dubbele punten ertussen. De Synology werkt overigens prima en behoudt ook altijd zijn IP adres.
3. Ik dacht dat het bridgen van de router wellicht een oplossing zou kunnen zijn. Ik zou dan de Airport Extreme kunnen instellen als DHCP server. Ik lees alleen dat Ziggo het modem niet in Bridge modus wil/kan zetten. Maar misschien zijn dat oude berichten en kan het nu wel. Weet ook niet of dat “de” oplossing gaat zijn.
4. Ik zou eventueel naar een consumentenabonnement kunnen gaan (dus tegen meerkosten) maar weet niet of dit wat oplost.

Ik hoop dat ik u niet overvraag. Ik zie uit naar de reacties!

Groet, Ralph
 
#2
Kan het niet een slecht contact zijn? Lijkt me stug dat de DHCP bij twee verschillende routers niet goed werkt.

Spelen die problemen bedraad of met wifi? Mijn ervaring met de Ubee is dat het opzetten van een Wifi verbinding veel moeizamer gaat dan met mijn Airport. Dat zal wel zijn omdat die wifi-chips in elk geval compatibel zijn met de Apple producten.

Ik betaal nu 43,50 ex BTW (=52,50) voor 60/6, met oude mediabox van UPC die kan opnemen. Ziggo wil me naar Alles-in-1 complete hebben, dan betaal ik opeens 62,50 incl. BTW voor dezelfde functionaliteit.
Die oude zakelijk met vaste IP adressen heet tegenwoordig "Zakelijk Pro". Het oude zakelijke zzp abonnement met dynamische IP adressen, heet tegenwoordig gewoon "Zakelijk". Een vergelijkbaar abonnement is echter niet de complete versie, maar de Zakelijk Start. Deze heeft 60/10 en kost 37,50 ext btw. Dus goedkoper dan wat je nu hebt bij iets hogere upload.

Deze heeft geen vaste IP adressen. Maar ik gebruik ook dynamische IP adressen met eigen mail server en VoIP telefoons. Daar zijn goede ddns oplossingen voor. Maar die heb je niet eens nodig als ik je verhaal lees.
 
#3
Ook ik zie niet echt een reden om ziggo apparatuur hier de schuld van te geven, kan wel een slechte kabel of switch zijn in je netwerk. Misschien is iemand bij halen die verstand heeft van networking.

Die rare cijfercode met dubbele punten er tussen is IPv6, ik zou dat persoonlijk uitschakelen want dat voegt eigenlijk niks toe op dit moment.

Verder schrijf je wel een hoop tekst maar geef je weinig nuttige informatie. Je hebt een hoop apparaten in huis, misschien staat er wel nog een dhcp server aan in je netwerk.. wie zal het zeggen.
 
Laatst bewerkt:
#5
@TheGrouch,
Het is niet netjes maar beetje router zal die 2 vaste ip's gewoon skippen, wil je zeker weten is het idd makkelijk om dhcp range teverlagen naar .105 en of de vaste ip teverhogen boven de 200.
 
#6
Nee dat is niet waar devil-strike. Maar de dhcp range begint bij .10 dus dan moet je heel wat apparaten hebben om in de buurt van die 110 of 120 te komen natuurlijk.
 
#7
Die vaste adressen kunnen een probleem zijn, maar hoeft niet. Sterker. Bij de Ubee kun je alleen maar adressen vast zetten binnen de DHCP range. Als je erbuiten een reservering maakt, krijg je een foutmelding.

En als je de IP adressen op de individuele apparaten vastzet (Erg omslagtig, dus af te raden), dan wil het nog niet zeggen dat een hoog IP adres binnen de pool wel veilig is. Sommige Ziggo routers verdelen de IP adressen niet oplopend, maar random uit de pool.
 
#8
Het is helemaal niet omslachtig om bepaalde individuele apparaten een vast IP adres te geven, sterker nog zo hoort het juist alleen kies je dan wel een IP adres buiten de DHCP range.. En ik zou het vreemd vinden als er zomaar een willekeurig IP adres wordt gekozen uit de range, volgens is het altijd oplopend.

Tuurlijk kun je een IP adres in het modem binnen de DHCP range reserveren of een uitzondering maken maar waarom zou je dat doen?
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#9
Wow, dank jullie wel allemaal voor zoveel waardevolle tips!

Kan het niet een slecht contact zijn?
Een slecht contact? Ja wie weet, ik wist niet dat apparaten daardoor de verbinding kunnen verliezen. Ik heb div lange kabels door het huis lopen dus ik kan ze eens 1 voor 1 eruit trekken en een weekje testen.

Lijkt me stug dat de DHCP bij twee verschillende routers niet goed werkt.
Ik begrijp dat je dat zegt en ik begin ook te twijfelen, vandaar ook deze vraag “doe ik iets fout” in mijn beginpost.

Spelen die problemen bedraad of met wifi?
Goede vraag.
De problemen die ik met de Cisco EPC3925 had waren moeizaam of helemaal niet kunnen verbinden, zowel WiFi als bedraad.
Nu met de Hitron is het heel anders: Verbinding komt steeds heel snel tot stand via WiFi (< 5 seconden) en bedraad duurt ietsje langer (<10 seconden). Alleen gooit ie na verloop van tijd gewoon een of meerdere apparaten eruit. Laptops, netwerkprinter, AppleTV.
Wel vreemd: als ik erover nadenk zijn dit allemaal bekabelde apparaten. Maar wel verspreid over het hele huis

Mijn ervaring met de Ubee is dat het opzetten van een Wifi verbinding veel moeizamer gaat dan met mijn Airport. Dat zal wel zijn omdat die wifi-chips in elk geval compatibel zijn met de Apple producten.
Het zou wellicht de moeite lonen om een Airport in te stellen als DHCP server. Dit kan ik makkelijk doen, zelfs al heb ik dan even geen internet als de Hitron geen bridging ondersteunt…
 
Topicstarter
Topicstarter
R
#10
Dit is een schermafbeelding van de verbonden apparaten in de Hitron setup. het apparaat met 192.168.1.110 is een synology met vast IP adres. Geen idee waarom ik drie regels zie in de kolom IP adres.

Als ik het bereik verander naar eind IP 100 ipv 200 zie ik eventjes 1 regel, maar na een paar minuten zie ik dit weer. Het maakt dus geen verschil of de vaste IP adressen in het DHCP bereik zitten of niet.