Veel spam. Spamfilter Ziggo werkt slecht / niet.

@ dynabite tnx heb het ook gelijk gedaan hopelijk is dit de oplossing :6 kijken of ik er nog meer kan verzamelen.

23149
 
Sinds mijn laatste posting hier geen spam meer gehad......hopelijk is het opgelost met bovenstaande. ^-^
Er stonden er maar 2 in mijn spam en niets door geglipt.
Ik zeg houden zo!
 
Mijn ervaring is dat gewone reclame-mail (ook spam want ik vraag er niet om) van bekende op zich fatsoenlijke firma's en goede doelen wel terdege met een afmelding gestopt worden. Alleen de echte troep blijft over, het mag duidelijk zijn dat daar zo'n afmelding geen zin heeft, integendeel zelfs. Gelukkig beperken die berichten zich de laatste tijd tot gemiddeld krap één per week, die meestal ook nog in de spam-map terecht komt. En dat alles met momenteel geen door mij zelf ingestelde berichtregels en met niet een al te ingewikkeld e-mailadres. Bepaald geen reden tot klagen, want gedurende een korte tijd was het wel even anders. Jarenlang letterlijk nooit enige spam gehad, plotseling heel veel. En net zo plotseling stopte het tot nagenoeg nul.

Ik weet voor die toch wel opmerkelijke afname geen verklaring, want in het algemeen dacht ik van "eenmaal beoogd doelwit, altijd doelwit". Dat lijkt dus niet het geval.
 
@m&m Alleen lastig als je een keer met ryan air wilt vliegen. Krijg je nooit je bevestigingsmail. En als je "org.uk" blokkeert, mis je ook heel veel legitieme britse mail want dat is het adres van veel legitieme niet-commerciele britse bedrijven.

De golven aan spam kunnen ook komen doordat men de mail steeds aanpast aan de filters. De ene partij probeerd spam te blokkeren en de andere partij veranderd zijn spam steeds weer zodat ze wel weer door de filters komen. Want het klinkt leuk dat je de spam maar moet blokkeren, maar Ziggo kan het zich ook niet veroorloven dat terechte mailtjes van RyanAir niet bij hun klanten aankomen.

Maar ik klaag niet. Volgens mij zit ik op nog geen 10 spamberichten in totaal sinds ik bij Ziggo zit.
 
Voorlopig is het lekker rustig Briolet :-) en vliegen ga ik nooit meer doen :tongue: En met UK doe ik ook geen zaken.
En mocht ik er toch zaken mee moeten doen dan neem ik mijn gmail-adres.
 
Laatst bewerkt:
Dat forwarden kan spam checking ook lastiger maken.

Als ik het goed begrijp communiceert GMail bij jou niet rechtstreeks met de zendende server. G-Mail kan dan niet meer eenduidig het bron IP checken en op grond van en blacklist tegenhouden.

Ziggo forward met originele afzender. Dat kan ervoor zorgen dat mail van afzenders die hun domeinnaam beveiligen ook niet meer aankomt omdat het nu van een verkeerd IP adres verstuurd wordt. Toevallig heb ik vorige week een mailing verstuurd en daar zat ook weer een geweigerde mail op terug. Die zou ik naar een mail adres verstuurd hebben dat niet eens in mijn bestand stond. Op grond van de gegevens kon ik opmaken dat dit door de ontvanger geforward was naar dat 2e adres. Wij gebruiken echter een SPF hard-fail policy op onze domeinnaam.
Oftewel, forwarden is mooi, maar dan met nieuwe afzender, want anders heb je geen garantie dat het aankomt.
 
Laatst bewerkt:
Sinds mijn laatste posting hier geen spam meer gehad......hopelijk is het opgelost met bovenstaande. ^-^
Er stonden er maar 2 in mijn spam en niets door geglipt.
Ik zeg houden zo!


Ik heb deze regels vandaag ook toegepast, werd helemaal gek van die spam. Ik vraag me af hoe serieus die bedrijven zijn die hiervoor de opdracht geven en waarom ze die niet aanpakken. Die weten heus wel met welke partij ze zaken doen.
 
Forwarden is ook ingewikkeld door beveiligingen van domeinnamen. Neem b.v. de rabobank. In hun domeinnaam hebben ze een spf beveiliging ingesteld:

Code:
"v=spf1 include:spf-a.rabobank.nl include:spf-b.rabobank.nl include:spf-c.rabobank.nl ip4:145.72.121.0/26 ip4:74.118.216.0/21 ip4:85.119.16.0/21 -all"

Dit is een code die alle ontvangende mailservers controleren. In die code staat welke IP adressen namens "rabobank.nl" mail mogen versturen. Als jij deze mail forward, dan komt hij daarna binnen vanuit een IP adres dat niet in dat lijstje staat. De mail kan dan als spam gemarkeerd worden, of zelfs compleet geweigerd worden. De manier van forwarden heeft hier ook invloed op. De server die forward, moet niet te veel proberen op de originele afzender te lijken.

Dit soort strenge beveiligingen met een 'hard fail' instelling wordt meestal niet gebruikt, maar belangrijke mail is steeds vaker wel zo beveiligd. Banken lopen hierop vooruit, wat te begrijpen is. GMail de mail bij Ziggo laten ophalen via POP3 is wat dat betreft beter dan het te forwarden vanuit Ziggo.

Maar we dwalen af van het onderwerp spam. De spf beveiliging is er om vervalsen van afzenders tegen te gaan en dat is dan phishing en geen spam.
 
Terug
Bovenaan