• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

NAS aan Technicolor TC7210 hangen


Vindoes

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
7
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
J! Het is me gelukt om mijn SSD schijf op de juiste manier te formatteren en via usb met de Technicolor te verbinden. Jammer dat Ziggo hier niet zelf een duidelijke handleiding voor heeft gemaakt. Toch heerlijk om vanaf de NAS obscure mp3'tjes naar de Sonos boxen te sturen. Het plezier was helaas maar van korte duur. Vanochtend was hij niet meer te zien. Nu de modem herstart en gelukkig weer zichtbaar. Moet niet te vaak gebeuren dit.

1. Herkennen mensen dit verbindingsprobleem? Zo ja, hoe kan ik dit verhelpen?
2. Vanaf een Windows laptop kan ik vanuit de verkenner de NAS vinden en erin browsen. Op mijn MacBook lukt dat niet. Heeft iemand hiervoor een tip?

Alvast bedankt!
 

McView

Forum Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2008
Berichten
69
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Staan in de Finder-voorkeuren/navigatiekolom de juiste onderdelen aangevinkt bij "Gedeeld"?
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.067
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
De Mac gebruikt een anders soort broadcasts dan Windows om dingen op het netwerk te vinden. Waarschijnlijk zend de Technicolor geen Bonjour broadcasts uit.

Maar je kunt altijd nog het menupunt "Verbind met Server…" gebruiken. Vul daar "smb://IP_van_nas" in.
 
Topicstarter
Topicstarter
Vindoes

Vindoes

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
7
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Staan in de Finder-voorkeuren/navigatiekolom de juiste onderdelen aangevinkt bij "Gedeeld"?
Denk het wel. Ik zie er drie en die zijn alledrie voorzien van een vinkje:
Terug naar mijn Mac
Verbonden servers
Bonjour-computers
 
Topicstarter
Topicstarter
Vindoes

Vindoes

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
7
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
De Mac gebruikt een anders soort broadcasts dan Windows om dingen op het netwerk te vinden. Waarschijnlijk zend de Technicolor geen Bonjour broadcasts uit.

Maar je kunt altijd nog het menupunt "Verbind met Server…" gebruiken. Vul daar "smb://IP_van_nas" in.
De NAS staat niet op zich. Het is een SSD gekoppeld aan de Technicolor router dmv de usb-poort. Ik heb het ip adres van de router ingevoerd bij serveradres dus smb://192.168.178.1 maar dat werkt niet.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.067
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
…dus smb://192.168.178.1 maar dat werkt niet.
Vreemd, omdat je zegt dat er wel via windows contact gemaakt kan worden.

Zelf heb ik twee airports waar aan beide via USB ook een externe HD hangt. Daar kan ik gewoon via het IP van de router inloggen.

Probeer eens uit te vinden via welk IP je windows PC verbindt. Misschien dat er voor die disk een apart IP adres aangemaakt wordt.

Onder Windows wordt, als ik het goed lees, iets van "\\ziggo-nas" gebroadcast. Er zal vast wel een windows tool zijn om dit weer in een lokaal IP adres om te zetten. (nslookup??)
 
Laatst bewerkt:

Briolet

Forum Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2012
Berichten
3.067
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Ik heb even in de advanced handleiding gekeken. Daar valt me, bij figuur 61, op dat voor het verbinden via FTP niet het router IP gebruikt wordt maar 192.168.178.10 (omgerekend naar jouw range). Blijkbaar toch een ander IP. Bij verbinden via smb waarschijnlijk ook smb://192.168.178.10.
(Bij ftp verbind de finder ook, maar de finder ondersteunt alleen een read-only verbinding via ftp)
 
Topicstarter
Topicstarter
Vindoes

Vindoes

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
7
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Dank je wel voor je meedenken Briolet! helaas werkt smb://192.168.178.10 niet. Maarrrrr ik heb even in de router zelf gekeken nav afbeelding 61 en het bleek 192.168.178.13 te zijn. Dit werkt wel! Super, dank je wel.
 
Topicstarter
Topicstarter
Vindoes

Vindoes

Forum Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
7
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fZiggo
Heeft iemand nog een oplossing voor het verliezen van de verbinding met de NAS? Zowel via Verkenner, Finder en Sonos app geen verbinding meer mogelijk. Komt er nu op neer dat ik elke dag de router moet herstarten om die verbinding weer te maken. Dat kan niet de bedoeling zijn.
 

oneapi

Forum Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2004
Berichten
2.278
Ziggo
Alles in 1
Gebied
fUPC
Valt ie 'in slaap'? gebeurt hier ook en dan is alleen een restart/boot tot op heden de oplossing om de boel weer pratende te krijgen :doh: