• Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!

EPC3925 omruilen voor Connect Box?


#1
Hallo, ik heb een vraag aan de kenners ;-)

Onlangs ben ik van Ziggo zakelijk 60/6 naar 180/30 gegaan.

Al jaren gebruik ik een Cisco EPC3925 met een eigen netwerk erachter (eigen router in dmz van Cisco). Ook gebruik ik de dual ip functie van de Cisco.
Na de upgrade naar 180/30 heb ik de Cisco een reboot gegeven, welke de nieuwe 180/30 config heeft ontvangen. Speedtest doet netjes 180/30.

Nu heb ik ook van Ziggo een nieuw modem ontvangen (ConnectBox v5.01). Hierover lees ik gemengde berichten. Bij sommigen werkt deze prima, andere hebben issues (o.a. puma6 gerelateerd).

Ik heb de ConnectBox wel even aangesloten gehad. Hieruit merkte is dat ik geen mogelijkheid heb om mijn bestaande IP te behouden (dual ip, mac spoof, etc). Wel zag ik de mogelijkheid tot router modus wat met de Cisco (en het huidige abbo) niet mogelijk is. Wifi van de modem gebruik ik niet. AC support is voor mij geen meerwaarde.

Mijn vraag is dan ook: Cisco modem behouden en Connectbox retourneren of Connectbox behouden en Cisco retourneren?
 
#3
AC support is voor mij geen meerwaarde.
Let wel: Je hebt deze router weer voor jaren. Over een paar jaar kun je daar heel anders over denken. b.v. als je eigen router een keer problemen geeft.
Een ander IP adres is een eenmalig iets. Dat moet overkomelijk zijn.
 
Topicstarter
Topicstarter
R

rayures

Forum Member
#4
Even los van mogelijkheden en workarounds, is de generieke vraag is de ConnectBox 'beter' dan de Cisco ?

Gezien het een zakelijke lijn betreft (en ook zo gebruikt wordt, met e.e.a servers erachter), wil ik wel een goede stabiele lijn. De Cisco levert dat op dit moment. Over de ConnectBox lees je ook veel mindere berichten.

@rayures volgens mij krijg je nu ander ip ivm ander mac adres, en als je invuld gebruik mac adres, en dan mac adres cisco invuld , krijg je dan wel goede ip
-Dual ip in de Cisco: dit is een handmatig ingesteld ip adres. DHCP op WAN op de Cisco levert ook al een ander IP op.
-In de ConnectBox is hiervoor geen optie. Ik kan een proberen om de ConnectBox op router modus te zetten en een mac spoof in mijn eigen router te doen. Echter, dan alsnog ander IP door DHCP van Ziggo. Wellicht ook fixed ip eens proberen.

Let wel: Je hebt deze router weer voor jaren. Over een paar jaar kun je daar heel anders over denken. b.v. als je eigen router een keer problemen geeft.
Een ander IP adres is een eenmalig iets. Dat moet overkomelijk zijn.
Goede, dank.
Huidige router doet alleen routing, geen Wifi. Hiervoor zijn dedicated AP's. En denk ik dat wanneer het modem issues geeft, er door Ziggo een nieuwe geleverd zal worden.(wellicht wel een argument om nu 'gecontroleerd' over te gaan, ipv bij issues ad-hoc)

Een ander IP is iets bewerkelijker dan gehoopt. Gezien het een zakelijke lijn is, welke ook zo gebruikt wordt. Zijn er meerdere gebruikers welke direct op IP connecten ipv FQDN. Als het echt niet anders kan dan zal het moeten, maar vooralsnog zoek ik even een oplossing met behoud van.
 
#5
Ik denk dat je beter contact op kunt nemen met Ziggo zakelijke helpdesk wat in deze situatie de beste oplossing is. De Cisco houden, of de Connect box installeren.

Connect ZZP abonnement heeft altijd een dynamisch IP. Vast instellen op de WAN kant is volgens mij geen garantie dat je dat IP adres houd.
Als een vast publiek IP adres belangrijk is kan je misschien beter over gaan op Connect MKB want dan heb je 5 vaste IP adressen.


PS
Wat bedoel je met dual IP? Je krijgt van Ziggo toch maar 1 IP adres, of vergis ik mij?
 
#7
Dual IP zegt mij ook niets. Vroeger kon je met de Ubee 3200 ook twee IP adressen krijgen. Dat tweede WAN IP kon je koppelen aan een intern IP adres. Op de Ubee heette dat 'semi-bridge'. Het werkte eigenlijk net als de DMZ, behalve dan dat het apparaat achter die semi-bridge een eigen WAN IP kreeg.

Dat was blijkbaar een feature van de hardware die de Ziggo klanten nooit hadden moeten krijgen. Vanaf een bepaalde update was die feature weer weg uit de settings. Mensen die het ooit ingesteld hadden, gaven aan dat de functie bleef werken ook al was hij uit de interface weg.

Ik had een tijdje mijn 2e router via die semi-brdge aangesloten. Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde is als dual-IP.

Het Ziggo IP verandert zelden, maar toch zou ik ervoor zorgen dat je via een DDNS dienst een hostnaam aan je adres koppelt. Dan heb je zekerheid dat die naam blijft werken.
 
Laatst bewerkt: