Ziggo zenderaanbod - Technische wijzigingen

Normaal gesproken heb ik ook nooit last na de werkzaamheden, maar nadat ze vorige week met het netwerk bezig zijn geweest waren er toch problemen opgetreden.
 
Sinds enkele dagen Arte, NPO Nieuws en NPO politiek kwijt of zeer blokkering. Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2008, dus lijkt me sterk dat de bekabeling slecht is. Mijn TV op de slaapkamer is bijvoorbeeld met een korte kabel direct aangesloten op de "doos".

Moet ik nu overal nieuwe kabels laten trekken.....?

Bij zenderaanbod opnieuw ophalen krijg ik de mededeling "Resetten van Smartcard Id mislukt wegens netwerkproblemen". Weet iemand wat er dan aan de hand is?
 
Net gebeld met Ziggo, kreeg een soort "robot" aan de lijn, die alleen maar herhaalde...."het ligt aan uw bekabeling, en dat is uw verantwoordelijkheid". Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2008 en mag dan toch aannemen dat de kabels die door mijn huis getrokken zijn voldoen aan de systeemeisen. Daarnaast heb ik de laatste jaren nooit problemen gehad met de TV ontvangst. En nu na groot onderhoud van Ziggo opeens wel....en dan is het mijn eigen schuld en mag ik voor veel geld nieuwe kabels laten trekken. Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem...wat mij betreft tijd voor een consumentenstaking. Hoezo klantvriendelijk?
 
Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2008 en mag dan toch aannemen dat de kabels die door mijn huis getrokken zijn voldoen aan de systeemeisen.

Assumption is the mother of all fuck-ups. Helaas mag je daar niet van uit gaan. Er zijn namelijk geen "systeemeisen". Er zijn gewoon goede kabels en minder goede kabels. En die minder goede kabels zijn ook goedkoper. Een aannemer die dus een paar euro wil uitsparen, zal wellicht voor die kabel gegaan zijn. Het zit in de muur, het hoeft niet gekeurd te worden en het is ook niet iets waar de gemiddelde koper van het huis op let als hij het huis betrekt. Neem daarbij dat in 2008 nog niet zo veel mensen digitale tv hadden en je hebt ook weinig tot geen klachten. Dat mensen er last van ondervinden na een aanpassing van Ziggo is hierbij niet zo relevant. Mensen hebben geluk gehad dat het werkte. Begrijp me niet verkeerd. Ik herken je frustratie. Bij mijn opdrachtgevers gaat regelmatig de discussie of wij bij het bouwen van een nieuw systeem het systeem zo dicht mogelijk zetten en als dan blijkt dat het te dicht staat dingen toch open zetten of juist zo veel mogelijk open zetten en pas gaandeweg zaken dicht zetten. Ik ben duidelijk voorstander van het eerste. Het levert meer incidenten op en het zorgt ervoor dat het langer duurt, voordat gebruikers volledig met het systeem kunnen werken, maar het voorkomt dat mensen het gevoel krijgen dat ze iets wordt afgenomen. Ziggo (en haar voorgangers) heeft zo lang mogelijk gewacht met het gebruiken van deze frequentie, omdat het wist dat oude en slechte bekabeling voor problemen ging zorgen. De kabelmaatschappijen zijn wel al jaren geleden begonnen met voorlichting en zelfs een keurmerk voor goede kabels in de hoop dat mensen bij verbouwing of nieuwbouw een toekomst vaste kabel zouden gebruiken. Zelf had ik hier in huis twee dertig jaar oude kabels naar de slaapkamer liggen. Die waren zo dus als een glasvezelkabel en ik vertrouwde ze niet. Ik heb ze op een gegeven moment vervangen door een Hirschmann kabel. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Helaas zie ik dat er nog steeds slechte kabel wordt verkocht. Ik zag een tijdje geleden een verdachte kabel bij de bouwmarkt liggen en besloot de proef op de som te nemen en iemand van het personeel te vragen naar de kabel. Deze goede man heeft vast van andere dingen verstand, maar hij had geen idee waar ik het over had toen ik vroeg naar de inwerking van 4G of Diginenne op deze kabel. Zowel niet toen ik deze termen gebruikte als toen ik het had over 818 MHz en 498 MHz. Toen ik begon over kabelkeur, was het enige dat hij me kon vertellen dat die kabels alleen duurder zijn. Je kunt vandaag de dag je huis dus nog steeds uitrusten met een kabel waar je problemen mee kunt krijgen.

Daar heb jij niets aan. Heb jij de mogelijkheid om je TV met een korte kabel direct aan te sluiten op het aop (dat is het punt waar de kabel binnen komt)? In een huis van 2008 zit die waarschijnlijk in de meterkast. Als je daar de tv rechtstreeks op aansluit (met de goede kabel natuurlijk) en het werkt, dan is er een redelijke kans dat het je kabels zijn. Heb je trouwens ook Internet van Ziggo? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk ofwel een versterker ofwel een splitter tussen de aop de bekabeling zitten. Je zou ook eens kunnen proberen om eerst direct op het aop te testen en vervolgens achter de splitter of versterker. Ik heb wel eens gezien dat die het probleem veroorzaken, doordat oudere splitters een bepaald frequentiebereik wegfilteren. Een splitter wordt normaal gesproken door Ziggo geleverd en voor zover ik weet, wordt die ook door Ziggo vervangen. Ik ken in ieder geval mensen die een nieuwe opgestuurd gekregen hebben. Een versterker hoort normaal gesproken bij je eigen installatie en zul je dus ook zelf moeten vervangen als die het probleem veroorzaakt. Het aansluiten van je bestaande kabel op het aop, zonder dat er iets van een versterker of splitter tussen zit, zou ook een indicatie kunnen geven of je hier problemen hebt. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je gewoon te weinig signaal over houdt en dat je dat nu pas merkt.
Iets anders wat je misschien eerst kunt proberen, is om de tv de zenders opnieuw te laten zoeken. Ik ben de afgelopen tijd al een paar maal bij mijn moeder geweest om de tv opnieuw de zenders te laten zoeken, omdat die van haar er slecht tegen kan als ineens een aantal zenders van plaats wisselen.
Als het dan toch de kabels blijken te zijn, dan zou ik zelf beginnen met de connectors. In jou geval zou ik een wanddoosje vervangen of hier even een koppelstukje op zetten. Misschien is de kabel wel goed, maar ligt het probleem daar wel. Vervolgens zou ik als het dat niet blijkt te zijn een kabel los leggen tussen de tv en het aop. Dan weet je zeker of het de kabel is, zonder dat je een halve dag met een trekveer een kabel door de muur probeert te leggen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
 
In 2008 bestond 4G nog niet, en de beste kabels hadden dubbele afscherming, de 4G-proof kabels ( driedubbele afscherming ) bestonden toen nog niet. Dus de bekabeling zal hooguit voldoen aan de toen geldende normen.
Maar vaak zit het probleem in het aansluitmateriaal, dubbel afgeschermde kabels in leidingen in de muren geven meestal geen problemen, het zijn meestal de aansluitmaterialen die de problemen geven.
De groene kabel van Ziggo is ook gewoon dubbel afgeschermd.
 
Voor de technische wijziging van de zenders had ik problemen op de zenders MyZen, Family 7 en nog een aantal. Na contact met een gelukkig snuggere callcenter medewerker begrepen dat voorgenoemde zenders op een frequentie zaten die last heeft van de 4g masten en het signaal wat uitgezonden wordt. De oplossing is het aanschaffen van (Hirschmann) coax kabels en connectoren die beschermd zijn tegen de 4g straling waardoor er geen storing / blokkerig beeld optreedt. Nu met de technische wijziging zijn de zenderfrequenties gewijzigd waardoor ik opeens geen problemen meer heb met voorgenoemde zenders. Conclusie kan zijn dat als je nu opeens last hebt eens een check te doen op de kabels die je momenteel hebt liggen en of deze bescherming bieden tegen de 4g straling....
 
Vorige week na de onderhoud had ik opeens sommige zenders niet meer en alleen zwart beeld met een foutmelding, via de website van Ziggo mij laten terug bellen en volgende dag kwamen 2 monteurs langs die mijn kabel van 3 meter en het kastje aan de muur vervangen hebben en koste mij 10 euro voor die kabel het kastje was gratis.

Ik kreeg wel weer beeld maar vraag mij af waarom dat stukje kabel zo duur moet zijn want mijn oude kabel was net zolang en was keur (ook toen door een monteur van Ziggo gedaan) en een half jaar oud.

Het lijkt wel of ze bij Ziggo het er om doen en weer eens geld nodig hebben en het maar op deze vieze manier bij hun klanten weg smokkelen door te lopen klote met het netwerk zodat je op sommige zenders geen beeld meer hebt en weer geld kan gaan uitgeven aan hun. En dat zijn nog wel de zenders waar de meeste klanten ook naar kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hopelijk blijfen ze met hun poten af van de minder knijp streams zoals foxhd die geeft eindelijk na tijden weer prima beeld ipv, knijp hd streams.
 
Hopelijk blijfen ze met hun poten af van de minder knijp streams zoals foxhd die geeft eindelijk na tijden weer prima beeld ipv, knijp hd streams.
HD knijp transport stream 2076 heeft er een HD service (vermoedelijk Xite HD) bij gekregen waarmee het aantal HD kanalen in die transport stream van vier naar vijf is gegaan. Uiteraard heeft dat tot gevolg dat de bitrate van de volgende vier kanalen lager is geworden:
  • 24Kitchen HD
  • HISTORY HD
  • Nat Geo Wild HD
  • Travel Channel HD
Verder is er een HD service (vermoedelijk Discovery Science HD) bij gekomen in transport stream 2070. Omdat dit geen HD knijp transport stream is heeft deze nieuwe HD service een constante bitrate van 10.7 Mbps. In transport stream 2070 is nog zo'n 18 Mbps over aan ongebruikte ruimte.

Nog geen toevoeging voor een derde HD service gevonden.
 
Terug
Bovenaan