1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Dit nieuwe forum is ontstaan door de samenvoeging van Ziggo-Gebruikers en Chelloo.
    Ontzet Notitie

Slecht ontvangst Film 1

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door Kristel, 9 nov 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel

    Kristel Forum Member

    Berichten:
    17
    Hallo iederen,

    Eerst wil ik graag me verontschuldigen voor mijn slechte nederlandse schrift. Ik ben francaise en vind het nogal moeilijk om Nederlands te schrijven.

    Sinds een paar weken heb ik (weer) slecht ontvangst met de volgende kanalen: Film 1.1, Film 1.2, Film 1,3, Film1 1+1 (Film 1 Action & Film 1 HD zijn wel goed), 13th street, Ketnet, Misdaadnet, Foxlife. Misschien zijn er ook nog meer maar deze zijn me opgevallen.

    Ik krijg blokkerig beeld of helemaal geen beeld. Signaal (voor de slechte kanalen) is:
    Strength: tussen de 20 & 30%
    Quality: tussen de 40 & 70%
    BER: tussen de 250 & 320

    Vorige jaar op precies dezelfde periode (oct-nov 2008) heb ik dezelfde probleem gehad met ongeveer dezelfde kanalen. Ik had toen alles opnieuw bekabelt (?) met een 'RG59/U coaxial 75 cable OHM' met metalen stekers (totaal 60 euro). Maar het bleef storen. Ik had toen ook mijn Film 1 abonnement opgezegd want ik was beu om te betalen voor niks. En Ziggo (of was het nog Multikabel) had niet geholpen. Een paar weken later is een monteur gekomen voor een internet probleem die niks te mee te maken had. Hij heeft dan ook gekeken naar de TV installatie en ik weet niet precies wat hij heeft toen gedaan maar het werkte weer (dus weer Film 1 aangeschaaft).

    Nu precies een jaar later en het begint het weer!! De enige antwoord van Ziggo, opnieuw bekabelen. Maar ik heb geen zin om weer zoveel geld in kabels als het niet de oplossing is.

    Heeft iemand hier een idee ?

    Alvast bedankt.
     
  2. Isis

    Isis Forum Member

    Berichten:
    770
    Allereerst is je Nederlands behoorlijk goed en het woord 'bekabelt' is een prima woord :)

    Dan: heb je de netwerkinstellingen van je decoder nagekeken? Voor jou zijn die: frequentie 514.00 MHz en netwerk-id 8888, modulatie 64 qam en symboolsnelheid 6875 kS/s. Waar je die instellingen precies kan vinden staat in de gebruikshandleiding van je decoder.
     
  3. GolfTouch

    GolfTouch Forum Member

    Berichten:
    2.776
    Heb je de laatste tijd nog iets aangepast aan je bekabeling dan wel opstelling van je decoder? B.v. een extra tv aangesloten en een splitter geplaatst, de ontvanger verplaatst?
    Gebruik je een versterker? Gebruik je splitters?
    Wat heb je allemaal op je kabel aangesloten zitten? Dus vanaf het begin dat de kabel je woning binnenkomt.

    Welke ontvanger heb je (merk + type)?

    Wat is je signaalsterkte, kwaliteir en BER-waarde op goede zenders?
     
  4. tja

    tja Forum Member

    Berichten:
    2.209
    Ik lees de laatste tijd weer meer signaalklachten in Noord Holland die naar instraling door Digitenne te herleiden zijn, zo ook hier. Misschien is Digitenne (nog) harder uit gaan zenden, met name in Hoorn?

    De genoemde zenders vallen qua frequentie in Noord Holland vrijwel samen met twee Digitenne bouquetten.

    Hoe nu verder? Je hebt al aardig geïnvesteerd in nieuwe bekabeling, maar als ik ga googlen op RG59/U lees ik regelmatig de opmerking dat juist de afscherming niet het sterkste punt van deze kabel is. Laat nou net die eigenschap voor jou erg belangrijk zijn...
     
  5. Kristel

    Kristel Forum Member

    Berichten:
    17
    Sorry voor de late reactie. Ik was gisteren niet thuis dus kon de info niet checken.


    @ Isis. De netwerk installatie is correct. 514MHz, 8888 en 6875.

    @GolfTouch. Nee, er is niets angepaast in de laatste jaar. Wel een nieuw digital ontvanger in April maar het werkte prima.
    Ik heb geen versterker, nee, want ik vond het prijzig en de signaal vanaf de meterkast was volgend de monteur die vorige jaar is gekomen voldoende.
    Er was inderdaad een splitter maar vanaf het moment dat het mis ging, heb ik de splitter meteen weg gehaald om t kijken of het zonder beter ging. Maar helaas ik heb nog last van blokken op de kanalen boven genoemd.
    Installatie is als volgt: Van de meterkast naar de woonkamer (12 or 15 meter? in de muur, originele installatie). Daarna van de woonkamer naar de digitale ontvanger (5 meter kabel). Niks bijzonder dus.
    En als ik zou weer de slaapkamer TV aansluiten dan zou een splitter komen + kabel van 15m naar de slaapkamer TV. Maar daar begin ik niet eens over want ik kijk alleen film 1 in de woonkamer.
    Mijn onvtanger is de Humax iHDR-5050C.
    Op goede zender (ook met splitter) is de strength tussen 20 en 26%, de quality 100% en de BER 0 (wat is BER eigenlijk?)

    @Tja. Vorige jaar, toen het probleem eerst begon en ik ging naar de winkel nieuwe kabels kopen. De winkelier wist meteen wat mijn probleem was. Hij had meerdere klanten gehad met hetzelfde klacht en wist dat digitenne in Hoorn was net begonnen dus kwam op conclusie dat het had mee te maken. Ik vond dan dat Ziggo moest het zelf oplossen. Maar een oplossing van hun kant kwam niet echt.
    Ik zou niet leuk vinden om weer nieuw kabels te kopen inderdaad. Speciaal sinds ik ga verhuizen begin 2010. Maar ok, kan je misschien adviseren welk kabel dan?
     
  6. GolfTouch

    GolfTouch Forum Member

    Berichten:
    2.776
    De BER (Bit Error Rate) waarde is een kwaliteitmeting die het aantal fouten (bits) meet.
    Tegen die tijd dat je toch naar de slaapkamer wilt zou ik goed bedenken wat je neemt. Het beste zou je dan (als je geen versterker wilt) een verdeelelement kunnen nemen. Mocht het signaal dat toch te zwak zijn vanwege de 2x 15 meter coax dan is het gebruik van een versterker toch het overwegen waard. Maar voor nu, alleen 1 ontvanger, zou dat niet nodig moeten zijn.

    Coax 12 of Hirschmann Koka799. Dat zijn kwalitatief zeer goede kabels.
     
  7. Isis

    Isis Forum Member

    Berichten:
    770
    Het is mogelijk om van Ziggo een nieuw setje kabels te krijgen (van hoge kwaliteit) als je storing wordt veroorzaakt door uitzending van Digitenne. Helaas is niet bij elke HD'er bekend, maar de mogelijkheid is er zeker. Dus als jij zeker weet dat het door Digitenne komt zou ik toch weer de HD bellen of mailen en hiernaar vragen.
     
  8. GolfTouch

    GolfTouch Forum Member

    Berichten:
    2.776
    Over welke lengte praten we dan? Ik neem niet aan dat Ziggo een rol van 50 meter stuurt :wink:.
     
  9. tja

    tja Forum Member

    Berichten:
    2.209
    deze kabels komen niet van Ziggo maar van STAI, www.stai.nl
    Opera/9.80 (J2ME/MIDP; Opera Mini/4.2.13918/812; U; en) Presto/2.2.0
     
  10. Isis

    Isis Forum Member

    Berichten:
    770
    Dat weet ik eigenlijk niet :oops: Volgens mij vijf meter ofzo.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina