1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

CI+: Zin en onzin van Certificering

Discussie in 'Digitale TV - DVB-C en CI+' gestart door Jassy, 23 okt 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Wat betekent CI+ Certificering in de praktijk voor de gebruiker.

    Op de laatste pagina's van deze Philips-Thread is een aardige discussie over de "certificering" van CI+ toestellen gaande. Omdat die discussie daar niet thuis hoort heb ik hiervoor een aparte thread geopend.

    Wat houdt nu concreet een gecertificeerd toestel in? Wat mag een klant verwachten van een gecertificeerd toestel en welke rechten kan men aan Ziggo ontlenen wat betreft de certificering? Wat zijn de eisen die een TV toestel moet hebben alvorens het een certificaat krijgt van Ziggo en dus het beroemde stickertje mag dragen?

    Zoals in dezelfde Thread te lezen is, en wat mij overigens in het algemeen opvalt als ik zo door de threads blader, zijn er nog behoorlijk wat problemen met televisietoestellen in combinatie met de CI+ Irdeto CAM van Ziggo. Crashende TV's (!), ondertitelingsproblemen, authenticatie errors enzovoort.

    Ik heb over deze CI+ perikelen onlangs met een paar dealers gesproken in de regio, die allerminst blij zijn met deze ontwikkeling. De klant denkt voor veel geld een goed en betrouwbaar product te kopen wat ook fatsoenlijk werkt. Wanneer echter blijkt dat, alvorens de televisie de winkel goed kan verlaten, er eerst talloze instellingen en updates moeten worden geinstalleerd, dan is de dealer reeds zijn winstmarge op het tv-toestel kwijt. Als dan achteraf blijkt dat er nog steeds problemen zitten in de firmware wordt het probleem groter. De dealer spreekt natuurlijk een bepaalde garantie af op het tv-toestel, waardoor er dus een monteurtje moet worden gestuurd om een eventuele software-update te installeren. Dit kost dus geld, en de klant verliest zijn vertrouwen in de dealer, die hem immers een deugelijk product moet verkopen.

    De lange termijn gevolgen zijn dan dat de dealers helemaal niet meer aan het CI+ verhaal beginnen en er dus een standaard decoder bij doen die deze problemen niet kennen.

    Alvorens er wordt geroepen: Jaa maar een firmwareupdate kan de klant best zelf wel installeren: Heel veel mensen zijn niet zo vindingrijk dat ze dit forum vinden en uit hunzelf een firmwareupdate installeren op hun gloednieuwe toestel (wat mij ook totaal niet nodig lijkt, waarom een tv-toestel uitgeven waar nog tig softwarefouten inzitten? Dit lijkt overigens de laatste jaren een trend te worden). Het is te makkelijk gedacht dat iedereen in staat moet zijn om een softwareupdate op een tv te zetten, met alle mogelijke problemen van dien.

    Ik besef echter ook dat deze techniek nog aardig in de kinderschoenen staat, en dat de kinderziektes er nog niet helemaal uit zijn. Ik vind het daarom ook wel een pluim voor Ziggo dat ze deze techniek implementeren in het voordeel van de klant (geen losse ontvanger bij de televisie). Nu hopen dat het vroeg of laat goed komt!

    Wat is jullie mening over het hele verhaal?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2009
  2. Niet op lange termijn.... In Roermond is er al 'n dealer die de klanten adviseert niet aan CI+ te beginnen!
     
  3. Ik vind het een heel goed idee om de discussie niet in het draadje over Philips firmware te houden.

    Om de discussie een beetje aan te zwengelen, maar ff een paar stellingen:

    1) Als een bepaald product door Ziggo wordt gecertificeerd, dan voldoet de fabrikant aan de gestelde eisen en zal de fabrikant daarom het product niet meer doorontwikkelen. (Firmware-updates en functionaliteit).

    2) Ziggo trekt, als gevolg van de certificering, de verantwoordelijkheid voor de juiste werking van de hardware naar zichzelf toe terwijl die bij de fabrikant ligt.

    3) Ziggo eist, bijv. bij de Cisco 8455, dat de USB-poort en netwerk-aansluiting niet meer werken. Dit wordt blijkbaar gedaan omdat de content-providers dit zouden eisen. Maar waarom stellen de content-providers die eisen dan niet aan de hardware-fabrikanten?

    Edit:
    4) Ziggo zou beter een lijstje kunnen maken met 'Door Ziggo geadviseerd' im plaats van 'Ziggo gecertificeerd'.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2009
  4. En voor alle duidelijkheid: Ziggo "certificeert" geen CI+ sloten, maar "certificeert" apparatuur waarmee het digitale kabel RTV signaal kan worden weergegeven. Zo'n apparaat is dus of een losse digitale kabel ontvanger/PVR, of een TV met geïntegreerde DVB-C tuner en geïntegreerde Irdeto softCAM, of een TV met geïntegreerde DVB-C tuner en een CI+ slot. Afhankelijk van het type apparaat dat Ziggo "certificeert" zijn er dus eisen waaraan dat apparaat moet voldoen om in aanmerking te komen voor het Ziggo "gecertificeerd" plakkertje:

    [​IMG]
     
  5. Het is helemaal geen pluim waard. Een pluim waard zou het zijn als men voor proven technology (dus normale CI) zou hebben gekozen en niet voor een beknottend wanproduct als CI+.
     
  6. Bij Caiway worstelen ze ook met een goede naamgeving. In de PDF's die je kan downloaden spreken ze over "Door Caiway gevalideerde toestellen" wat in ieder geval minder verwarring wekt dan de term "gecertificeerd".

    http://www.caiway.nl/site/documents/2529/Gevalideerde_televisies_Caiway.pdf
    http://www.caiway.nl/site/documents/2527/Aanvullende_info_CICAM.pdf

    Op de website pagina over de CI+ CAM vervallen ze echter toch weer tot de term "gecertificeerd":
    http://www.caiway.nl/site/nl/particulier/televisie/digitaletelevisie/producten/cipluscam
     
  7. Heb jij je al eens verdiept in het waarom van CI+?
    Met gewone CI is het niet mogelijk de zaak zodanig te versleutelen dat zelf opnemen in HD kwaliteit, en daarmee ongewenst kopiëren voorkomen wordt. Dat kan met CI+ wel.

    Dat kan je allemaal niet leuk vinden, het is wél de realiteit.

    Groet,
    JW
     
  8. De realiteit is dat de kabelprovider wil voorkomen dat je zelf programma's opneemt omdat men liever verdient aan diensten als Uitzending Gemist (of vergelijkbaar) en andere interactieve diensten.

    Realiteit of niet: het gaat om het verregaand inperken van je mogelijkheden als consument.
     
  9. Er is geen probleem om zelf programma's op te nemen, dat kun je gewoon blijven doen. De enige beperking is dat dit, om de eerder aangegeven reden, niet in HD kwaliteit kan, op SD niveau en analoog is er geen beperking.
    Oftewel, voor eigen gebruik legt CI+ je geen beperking op als je een keer niet de kans hebt om een uitzending te zien.

    Groet,
    JW
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina