1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Reputatiesysteem: en nu?

Discussie in 'Gebruikersforum - Vragen & opmerkingen' gestart door om1, 10 okt 2009.

?

Is een reputatiesysteem de moeite waard?

Peiling gesloten op 17 okt 2009.
  1. Ja

    5 stem(men)
    41,7%
  2. Nee

    7 stem(men)
    58,3%
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mijn stelling:

    Een reputatiesysteem levert meer ellende op dan dat het helpt het forum te reguleren.

    De site admins hebben zich geworpen op zo'n systeem, dit kost veel tijd en energie. Vervolgens gaan sommige forumleden er mee aan de haal. Dat vind ik begrijpelijk, want de neiging om het systeem te verslaan zit in ons allen. Anderen nemen het allemaal erg serieus en gaan uit hun dak als de regels gaandeweg veranderd worden of als ze onregelmatigheden vermoeden.

    Het is net als met monopoly: het is dan wel speelgoedgeld, maar zelf maar het idee dat er vals gespeeld zou kunnen worden kan mensen nogal uit de bocht laten vliegen.

    Op deze manier zorgt het puntensysteem juist voor meer uit de hand lopende discussies dan dat het dingen in goede banen te leidt. Kortom, het is denk ik wijzer om het puntensysteem af te schaffen en energie ergens anders in te stoppen.
     
  2. Wat ik vooral mis is een door het forum/verenigingsbestuur gestarte discussie over dit onderwerp om de meningen te peilen onder de leden over het wel of niet hebben van een reputatiepunten systeem en indien er wel voor een reputatiepunten systeem gekozen wordt in welke vorm dat dan moet worden gegoten. Nu moeten de leden zelf maar een discussie over dergelijke onderwerpen opstarten waarbij het forum/verenigingsbestuur zich opvallend afzijdig houdt en waar dan na enige tijd wordt aangekondigd dat er iets gaat veranderen zonder uit te leggen waarom het forum/verenigingsbestuur gekozen heeft voor haar oplossing en niet één van de andere opties.

    Die afzijdigheid leidt er dan volgens mij toe dat door anderen gestarte discussies over dergelijke onderwerpen uit de hand lopen omdat iedereen zo hard mogelijk probeert te roepen om maar gehoord te worden en zijn of haar mening probeert te laten opvallen tussen alle andere gepresenteerde meningen. Inhoudelijk over de meningen discussiëren wordt immers niet gestimuleerd door het forum/verenigingsbestuur waardoor de boel vanzelf escaleert. En dan krijgen we weer de uitleg dat het forum/verenigingsbestuur op haar tenen loopt om de boel draaiende te houden samen met wat verholen dreigementen dat de boel ophoudt te bestaan als het zo doorgaat.

    Ik begrijp best dat het zeer druk is voor twee verenigingsbestuurders en één forum moderator, maar zorg er dan voor dat je meer bemensing krijgt zodat je het zelf rustiger krijgt om zaken goed te doen. Ik heb in het verleden wel het aanbod van anderen gezien om bij te willen dragen aan het forum en/of de vereniging, maar daar wordt naar mijn mening dan nauwelijk iets mee gedaan en opvallend genoeg komt dergelijk aanbod ook niet voort uit een oproep van het verenigingsbestuur, maar meer als een reactie op eerdere uitleg van het verenigingsbestuur dat men het te druk heeft.

    We zijn nu anderhalf jaar verder sinds de start van Ziggo-Gebruikers.nl en de enige aanwas van de leiding is één forum moderator. Het komt op mij over alsof de huidige twee verenigingsbestuurders een beetje moeite hebben om de touwjtes wat meer uit handen te geven en alles zelf willen beslissen. Anders moet er in die anderhalf jaar toch tijd geweest zijn om wat oproepen te plaatsen voor meer moderators op het forum zodat ze zelf hun tijd weer kunnen wijden aan hun primaire taak, namelijk het op poten zetten van een vereniging met inspraak van leden.
     
  3. Helemaal mee eens.
    Heb inmiddels voor afschaffen gestemd.

    Vr. gr.
    Internetter.
     
  4. Ja, naar mijn idee lokt van "bovenaf" opleggen van een reputatiesysteem alleen maar uit om het systeem te misbruiken.

    De vereniging functioneert niet echt als vereniging. Een voorbeeld: ik heb deze zomer geprobeerd me aan te melden als lid. Vervolgens 2 maanden (!) later een mailtje gehad dat men er mee bezig was. Daarna niks meer gehoord. Ik was van plan contributie te betalen en misschien wel actief te worden, maar nu weet ik het niet meer.
     
  5. Dat vind ik altijd zo vreemd, omdat iets wordt 'opgelegd' is de initiële reactie blijkbaar om er tegen aan te schoppen. Als elke beslissing door jan en alleman goedgekeurd moet worden dan komt er nooit wat van de grond.

    Een eerlijk reputatie systeem is onmogelijk zo lang diegene die een bericht goed- of afkeurt zich niet bekend hoeft te maken. Denk dat als je verplicht een reden moet ingeven en dat de afzender bekend is dat dit al een zodanige drempel opwerpt dat de willekeur minder wordt.

    Ik ben nog in dubio, aan de ene kant is het prettig om iemand te laten weten dat zijn/haar bijdrage wordt gewaardeerd. Maar als het steeds weer uitmondt in discussies (zoals deze ook weer) dan is het misschien maar beter om het af te schaffen, aangezien het bij lange na niet het doel van de aanwezigheid op dit forum is of mag zijn.
     
  6. Er is en tussenweg, namelijk het vooraf peilen van de behoefte en meningen. Dan kan je als forumleiding alsnog de knoop doorhakken, gebruik makend van de informatie die uit de discussie is gekomen.

    Maar een systeem zomaar invoeren, en vervolgens weer onaangekondigd en zonder overleg wijzigen was mijn inziens vragen om problemen.
     
  7. Laat iedereen voor zichzelf beslissen voor welke post punten worden gegeven, ongeacht of het gaat om een grappige opmerking in Borrelpraat of een nuttig bericht in een van de andere afdelingen. Het gaat tenslotte om waardering in de algemene zin van het woord en dus zouden in alle afdelingen van dit forum een gelijk aantal punten gegeven moeten kunnen worden.

    Ik ben het wel met Renatus eens dat het verplicht zou moeten worden om reden en afzender kenbaar te maken. Op die manier ga je misbruik van negatieve punten deels tegen, denk ik.
     
  8. Dat zou een invulling van het punten systeem kunnen zijn. In dat geval ben ik dan wel van mening dat de term reputatiepunten systeem overal vervangen moet worden door populariteitspunten systeem. De laatste tijd is immers onomstotelijk aangetoond dat het hebben van vrienden op dit forum je populariteit uitgedrukt in blokjes een enorme boost kan geven. Ik heb dat zelf ondervonden door gezellig mee te posten in het Borrelpraat topic. Onderbouwde meningen over Ziggo en/of signaal analyses leveren mij voornamelijk minpunten omdat ik dan negatieve dingen over Ziggo publiceer, terwijl ik met gezellige postings in Borrelpraat in plaats van richting de rode de gevarenzone af te zakken opeens stijg naar drie groene blokjes.

    Als er voor gekozen wordt om een punten systeem te handhaven dan ben ik er ook een groot voorstander van dat de laatste X uitgedeelde punten inzichtelijk worden voor alle forumbezoekers. Ofwel het rijtje met uitgedeelde punten zoals dat nu alleen voor de ontvanger zichtbaar is voor iedereen opvraagbaar maken waarbij dan de motivatie verborgen blijft. Dan heb je als argeloze forum bezoeker tenminste een indruk op basis van wat voor een soort postings iemand aan de populariteit is gekomen.

    Mijn probleem met het huidige punten systeem is en blijft namelijk dat het voor de bezoekers van dit forum totaal geen informatie verschaft over hoe hulpvaardig iemand is. En als dat er dan toch niet van afgeleid kan worden, wat is dan het nut van een openbaar punten systeem? Misschien moet er wel een punten systeem blijven, maar waarbij de score alleen zichtbaar is voor de ontvanger van de toegekende punten. Dus niet langer de blokjes bij de informatie van de forumleden publiceren, maar het systeem verder wel gewoon in tact laten.
     
  9. Je moet net als de mods gewoon de optie krijgen om je reputatie systeem uit te zetten.
     
  10. Ik wil even melden dat ik het tot nu toe gelezen heb, maar mij van commentaar en stem onthoudt.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina