1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Email verzenden/ontvangen extreem traag?

Discussie in 'Internet - Email' gestart door jeroensum, 12 sep 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Heren/dames,

    [Het geval:]
    Vorige maand ben ik overgestapt van xs4all naar ziggo. De hogere snelheid en digitale tv bevallen prima :) Waar ik echter mee blijf zitten is de traagheid waarmee mijn mail binnenkomt. Dit kan per mailtje soms een halve minuut kosten. Wat mij betreft is dat totaal onacceptabel.

    [De opzet:]
    Zelf heb ik meerdere domeinen waar ik email op binnen krijg, deze lopen geen van allen via de ziggo servers maar benader ik direct via pop3.

    -Eigen server thuis met:
    ----Eigen DNS server voor interne en externe resolving
    ----Eigen DHCP server voor ip-adressering
    ----Een hoop andere non-relevante services
    -Router: Edimax BR6574n
    -Arris modem

    [Wat heb ik al geprobeerd/gechecked:]
    -Pingtest naar de mailservers, deze zijn acceptabel (tussen de 11 en de 25ms)
    -Andere machine in het netwerk gebruikt, zelfde resultaat.
    -Wireshark gedraait, geen opvallende meldingen.
    -Qos op router staat uit
    -DNS resolving gaat prima
    -IPadressen en routering zijn inorde

    [Conclusie:]
    Sinds het overstappen zijn er 2 dingen gewijzigd, de router en het modem. Gezien beide bij geen enkel ander protocol problemen hebben en ik de volledige snelheid met gemak haal, acht ik de kans dat het probleem aan mijn kant ligt erg klein.

    [De vraag:]
    Hebben meer mensen problemen gehad met het binnenhalen van mail van externe servers en wie heeft daar welke oplossing voor gevonden?
     
  2. Als je met Wireshark kijkt, waar treedt dan de vertraging op, ofwel wanneer wacht wie op wie en op wat....

    Je schrijft dat dns prima werkt, maar het zou kunnen dat daar toch de vertraging optreedt.

    Om alles uit te sluiten moet je eens proberen met een losse pc waar je één van de servers met pop3 vanuit bijvoorbeeld thunderbird, of een andere mailclient ook de mail opvraagt (mail dan niet wissen op de server zodat je het nog een keer kunt doen).

    Die PC dan eerst eens aansluiten los op je modem, dus zonder de router (wel eerst even modem uit/aan zetten anders accepteert hij de pc niet, na terugzetten modem ook weer modem even uit/aan). Werkt het met een losse PC wel snel ?

    Daarna router ertussen en je serverpark nog even los laten van de router. Zelfde test, is het dan wel sneller ?

    Daarna je eigen DNS er weer eens tussen en als laatste via je server. Kun je er dan achter komen tot wanneer het goed gaat ?

    Als je verbinding verder goed is, verwacht ik niet dat het aan Ziggo ligt omdat anders iedereen vergelijkbare problemen zou moeten hebben, aangezien je verbinding zelf wel goed is (speed en rtt) schrijf je.
     
  3. CeeS, dank voor de hulp. Heb gisteravond alle stappen gevolgd maar geen soelaas. Wel duurde het bij de 2e keer starten, enorm lang voor het modem weer up & running was. Omdat het zolang duurde en de verbinding ook vandaag niet (meer) stabiel was besloot ik nogmaals het modem uit en aan te zetten. Nu duurde het weer erg lang maar daarna was de verbinding (weer) stabiel. Omdat ik het niet normaal vond dat het modem er bijna 5 minuten over deed heb ik het modem nogmaals uit- en aan gezet. Nu startte het modem binnen 1 a 2 minuten compleet op, de problemen met de mail zijn nu ook verdwenen.

    Na wat navragen (kennisen kring met o.a. een kabel monteur) blijkt dat de modems soms een firmware update krijgen, deze check doen de modems o.a. tijdens het starten, daardoor duurt het opstarten dus langer. Omdat mijn modem dit meerdere malen achter elkaar heeft gehad kan dit probleem 2 achtergronden hebben gehad; danwel wordt de firmware opvolgend geplaatst en kan het dus nodig zijn het modem meerdere malen te starten (dit lijkt mij vreemd maar niet onlogisch), danwel kan het zijn dat vanaf het begin af aan de firmware niet goed heeft kunnen installeren en heb ik dus steeds met oude firmware gedraaid waar problemen mee bekend zijn.

    Hoe dan ook, door jouw idee om het eens zonder router e.d. te proberen is het probleem wél opgelost, daarvoor dus dank ;-)
     
  4. Het zal niet de firmware en/of het modem zelf zijn geweest. Als de behaalde snelheid ed goed waren, dan functioneerd het modem, en kan deze geen invloed uitoefenen op een bepaalde poort of protocol.

    Mooi dat het opgelost is, maar helaas weet je nu nog niet wat het veroorzaakt heeft, en dat is op zich jammer mocht het probleem zich nog eens opnieuw gaan voordoen.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina