1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

De kip ... of het ei?

Discussie in 'Digitale TV - DVB-C en CI+' gestart door cam de groot, 20 aug 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste forumleden,
    We lezen allerlei speculaties en (quasi-)feiten over CI+, Philips en Ziggo. Over het algemeen gaat het volgens mij over wat nu leidend is in HD-tv kijken via een CI+ systeem en wie "de standaard" bepaalt. In een ander topic las ik bijvoorbeeld de mededeling van Philips dat zij al lang klaar zijn en dat het wachten is op een werkend Ziggo kaartje. Omgekeerd is er op het forum voldoende materiaal te vinden die juist het wachten op Philips als probleem aangeeft. Al met al zijn dit voor de consument niet te doorgronden discussies, niet zelden gepaard gaande met de nodige speculaties. Daar voeg ik dan ook met plezier de mijne aan toe.

    Ik begrijp dat er een open standaard CI+ bestaat, waaraan heel wat tv-toestellen voldoen. Ook begrijp ik dat (o.a.) Ziggo een "eigen" uitzendplatform op deze standaard wenst uit te rollen en daarbij additionele voorwaarden stelt aan (volgens mijn beleving hoofdzakelijk) de software die "achter/in/rondom" deze CI+ standaard zit.

    Ik kan me voorstellen dat fabrikanten inderdaad zeggen "tot hier en niet verder". Zo zou Ziggo kunnen besluiten dat (een aantal) tv's van fabrikanten niet voldoen aan hun eisen (Ziggo noemt een dergelijk toestel dan "niet gecertificeerd").

    Ik zou me als producent van tv's voor kunnen stellen dat die als onderneming zouden besluiten niet langer mee te werken aan de stroom met extra vereisten en de certificering die (zo lijkt het) in "de keuken" van Ziggo plaats aan het vinden is.

    Wat let Philips om op het uitkomen van de Ziggo kaart te wachten en dan vrolijk zelf (in eigen keuken) de implementatie af te ronden? Heren (en dames) techneuten: kan dat? Of kan Ziggo zo ver gaan dat men op een of andere wijze een "niet door hen gecertificeerd" toestel de toegang tot het platform technisch onmogelijk kan maken?
     
  2. Het gevaar is dat als de Philips TV’s niet gecertificeerd worden door Ziggo de kopers zich laten beïnvloeden en uitwijken naar andere merken TV’s.
    Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een Nederlands bedrijf productie en imagoschade op loop door een kabelboer.
     
  3. Dat is zeker niet de bedoeling, alleen vraag ik me af of Philips (een van de wereldmerken met een afzet van tv's in nederland die nihil is ten opzichtte van de werelwijde omzet op bruingoedgebied) zich door Ziggo de wet laat voorschrijven.

    Uiteindelijk zal tellen dat het werkt of niet werkt. Ik zit niet te wachten op een tv met een Ziggo sticker, waarvan de houdbaarheid maar beperkt is (zie disclaimer). Ik zit te wachten op een tv met een CI+ slot die werkt. Er is geen handelaar die mij een tv verkoopt zonder dat ik zie dat hij werkt met de CI+ kaart op het Ziggo netwerk. Of die tv in de lijst voorkomt, doet er voor mij totaal niet toe.

    Als dus Philips bij de dealers een groep tv's kan neerzetten die het gewoon doen met de CI+ kaart van Ziggo, dan is dat wat mij betreft best een redelijke optie. En ik denk dat Philips daar totaal geen imagoschade van hoeft te ondervinden.
     
  4. Denk je dat Philips niet gevoelig is? Misschien is NL niet groot maar ook Philips wil hier geen markt verliezen. En wat denk je dat het voor uitstraling heeft in het buitenland als je in je "thuisland" niet door een certificering komt?

    Het komt er inderdaad op neer dat het ding gewoon moet werken. Ik persoonlijk heb het liever dat Ziggo het test en uitvecht met Philips dat ik thuis zelf tegen problemen aanloop. Ziggo is een grote speler, 1 consument maakt niet zo veel klaar. Ik heb zelf een losse Philips decoder gehad en dat was een ellende ding. Deze kon ik vrij makkelijk vervangen door een andere. Als de decoder in de TV gebouwd is is dat dus onmogelijk. Dus voor mij in de toekomst geen Philips als hij niet door de test komt. Als dat eenmaal gebeurd is heb ik er wel vertrouwen in dat het daarna blijft werken.

    Ik heb er overigens wel alle vertrouwen in dat ook gewoon Philips TVs gecertificeerd worden. Ziggo speelt hard naar Philips, Philips lost wat bugs op en de niet belangrijke eisen die niet gehaald worden worden vanzelf versoepeld. Dat heet polderen.
     
  5. Wat je stelt is een redelijke eis, maar een kabelaansluiting is niet in alle gevallen mogelijk voor een verkooppunt. En dan nog, er zijn nu al wisselende berichten over de werking van de CI+ CAM module, bij de ene 42PFL8404 wel en de andere weer niet. Dus ook daar is in feite geen pijl op te trekken, ik merk dat je weinig vertrouwen hebt in de retail, maar je moet ook begrijpen dat zij aan het einde van de keten zitten en dus modellen krijgen toegestuurd, die ook niet zomaar teruggestuurd kunnen worden.. (dan neem ik even Samsung als voorbeeld met hun W en P modellen)

    Als jij op het typesticker ziet staan, 42PFL8404H/12 of welk type dan ook, en deze staat op de gecertificeerde lijst, dan mag je er van uitgaan dat dit ook zal werken.. Hiervoor kun je dan je verkooppunt, Ziggo, de fabrikant of internet raadplegen als je niet uit de installatie komt!
     
  6. Het feit dat de ene 42PFL8404 wel werkt en de andere niet heeft met de productie datum te maken, distributeurs zitten met hun voorraad, deze zal verkocht moeten worden. Het grote verschil tussen mogelijk wel of niet werken zit in de firmware van het toestel. Deze is via een USB disk de te updaten. Raadpleeg hiervoor de handleiding of kijk op www.phillips.nl onder support.
     
  7. Heeft het nu met de firmware te maken dat het ene toestel wel werkt en een toestel van een week later niet?

    Of zijn er hardwarematige verschillen?
     
  8. En dat is ook niet waar, want er zijn dezelfde typenummers met dezelfde firmware, ene werkt wel, andere niet... kijk zelf maar even op het forum hier verder. Dus het verschil zit niet in de firmware.
    Maar even geduld hebben, Philips heeft toegezegd aan Anoniem dat het volgende week met een update komt die de problemen zou moeten verhelpen.
     
  9. sorry maar dat is geen nieuws. Die certificering doet er in feite niet toe.
    Philips gaat er voor zorgen dat het werkt (samen met ziggo), en of philips nou wel of niet voldoet aan alle andere eisen die ziggo stelt dat maakt voor jou als gebruiker niets uit.
    Die certificering is ook een wassenneus aangezien het geen garantie is dat je tv blijft werken, lees maar eens goed je eigen link.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina