1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Poorten en Ziggo

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door paulmes, 19 aug 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

    Sinds kort over op Ziggo alles in 1, daarvoor ADSL via KPN.
    Enig overgebleven probleem is mijn Home Server, die wil niet meer
    zijn updates uitvoeren. Mogelijk heeft e.a. te maken dat Ziggo bepaalde poorten blokkeert.

    Is bekend of Ziggo dat doet en zo ja welke poorten worden geblokkeerd?
    Tbv. MS Home Server heb ik poorten 80, 443, 4125 en 3389 nodig.

    Deze poorten staan geforward in mijn Router. Iemand bekend met deze materie?
     
  2. Deze poorten worden voor zover bekend niet geblokkeerd. De enige poort die (deels) word geblokkeerd is poort 25, maar das voor je email.

    Rigoreuze methode, maar sluit wel direct het een en ander uit. Als de Home server direct op het modem aansluit zonder tussenkomst van de router, werkt het dan wel?

    Werkt dit wel, dan zit er waarschijnlijk toch een configuratie fout in de router. Mocht dit ook niet werken dan zit er mogelijk iets niet goed in de configuratie van de Home server.
     
  3. Je gooit een aantal zaken door elkaar vrees ik. De poorten die je noemt zijn bedoeld om van buiten jouw netwerk contact te maken met jouw server. Deze poorten hebben dus niets te maken met het uitvoeren van updates. Updates worden gewoon via poort 80 binnengehaald. Hiervoor hoef jij niets op jouw router te configureren, maar hier kan wel jouw verwarring uit voortkomen.

    Op jouw router heb jij als het goed is poort 80 doorgestuurd naar jouw server. Dit is om via een browser verbinding te maken met Internet Information Services op jouw server. Inkomend verkeer over poort 80 wordt dus doorgestuurd en afgehandeld door jouw server. Updates worden zoals ik al schreef binnengehaald via poort 80. Dit is uitgaand verkeer van computers op jouw netwerk, niet inkomend verkeer.

    Als jij vanaf jouw server, bijvoorbeeld via Remote Desktop, op internet kunt surfen, dan zouden updates ook moeten werken, aangezien beiden uitgaand verkeer zijn over poort 80. Kun je niet op internet surfen vanaf jouw server, dan is dat de reden waarom updates niet functioneren. Kun je wel op internet surfen, surf dan naar de Microsoft Update pagina. Waarschijnlijk moet je de nieuwste ActiveX stuurelementen downloaden vanaf Microsoft Update alvorens de automatische updates weer werken.

    Nog een reden waarom updates mogelijk niet werken, is omdat je server misschien zit te wachten op een herstart. Dit kun je zien als je ingelogd bent via RDP, dan staat rechtsonder in beeld een geel schildje waarbij staat dat je jouw server opnieuw dient te starten. Daarna zouden automatische updates in dit geval weer moeten werken.

    Verder kan het ook nog een probleem zijn met de firewall en/of anti-virus software op jouw server, die misschien het een en ander blokkeerd. Ook op je router kunnen bepaalde websites mogelijke geblokkeerd staan, dus controleer dat ook. Genoeg om na te kijken dus. Laat even weten wat hieruit komt. :wink:
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina