1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Steeds resettende Arris TM702B

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door landfiets, 16 aug 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi. Ik ben al jaren een tevreden Home/Ziggo klant.
    Mijn Doscis 2 modem was altijd goed en nooit een probleem.
    Ik heb het nwe modem Arris TM702B gekregen voor doscis 3 en sinds dien heb ik alleen maar klapperende internet verbindingen. Voortdurende resets binnen half uur, uur of een paar uur. Tussendoor wel internet maar dan opeens alles weg. Aangezien mijn telefoonverkeer over dat internet loopt is het des te storender.

    Ik heb alles al geprobeerd met rechstreeks aansluiten, wirelsse router uit de buurt of zelfs uit. maar niets helpt.

    Wie weet oplossing of weet ziggo zelf al waardoor dit komt?
    Mijn postcode 9693CR
     
  2. Er zijn tot dusverre een aantal problemen met het Arris TM702 DOCSIS 3.0 modem naar voren gekomen, waarvan een aantal (gelukkig/helaas) zijn opgelost door modem-vervanging zonder dat ooit een echte oorzaak gevonden is.

    De zeven opgeloste die er uitspringen zijn:

    1. RF storingen. Dit modem blijkt veel meer dan anderen gevoelig voor RF storingen van DECT telefoons, mogelijk ook Wireless routers en/of mobiele telefoons. Afstand minimaal 1 liefst 2 meter, maar er zijn ook indicaties dat de storing via power en/of CAT-kabels over grotere afstand naar binnenkomt. Dat zou mogelijk op te lossen zijn door ferrietkralen op de power en shielded CAT, maar dat is (nog) niet onderzocht.
    Invloed van masten voor mobiele telefonie en zendamateurs valt ook te verwachten, maar is (nog) niet expliciet gevonden.

    2. Signaal-sterktes voor upstream en downstream. Het lijkt erop dat het Arris modem nét 1-2 dBmV kritischer is op zijn signalen, dan voorgaande modems. Wanneer de uitgelezen signalen ( http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=184727&postcount=1 ) dus tegen de toegelaten grenzen aanzitten, is het mogelijk dat het vorige modem nog redelijk werkte, terwijl het Arris modem problemen heeft.

    3. Problemen met het downloaden van de (eerste) Firmware. Dit blijkt uit het eindeloos SAMEN blijven knipperen van Upstream én Downstream lampje. Vermoedelijk houdt dit verband met verminkte Firmware-files door slechte signaalwaarden. Dit probleem wil soms na zeer lange tijd (van uren tot dagen) verdwijnen, waarna probleem (4) soms optreedt.

    4. Modem hangs door installatie van slechte firmware. Alhoewel het mogelijk is dat Ziggo op sommige Firmware-servers slechte Firmware-files heeft ge-upload of dat die files tijdens het uploaden zijn stukgegaan, is dat niet waarschijnlijk. Waarschijnlijk heeft probleem (3) zich eerst voorgedaan, maar heeft zich na verloop van tijd en vele malen proberen een match voorgedaan tussen een verminkte file en een verminkte CRC (o.i.d). Omdat de kapotte code elke keer anders is kunnen de storingen er ook divers uit zien. Deze storing zou middels een reset naar fabriekswaarden op moeten zijn te lossen, maar die reset is slecht/niet gedokumenteerd, en het is mogelijk met de verkeerde reset het modem voorgoed uit te schakelen. Hier is uitwisseling vaak de enige verstandige oplossing.

    5. Modem/router conflictproblemen. Er zijn al veel routers gevonden die probleemloos bleken samen te werken met een bestaand modem, maar die met dit nieuwe modem problemen gaven die variëerden van het voortdurend resetten van het modem, via slechte doorvoersnelheden, tot het volledig bevriezen van de router. In alle gevallen verdwenen de verschijnselen nadat de router was teruggezet naar de fabrieksspecificaties. Het kan daarna nodig zijn een "installatie wizzard" te draaien en Ziggo als provider op te geven en indien dat ontbreekt een cable modem without password o.i.d.

    6. Vervangings-problemen. Ziggo heeft nog nooit op zo grote schaal zo veel modems vervangen in korte tijd. Zij hebben ook nog nooit zo krap in hun IP-nummers gezeten. Bovendien hadden sommige opgeslokte providers vaste IP-nummers, en waren anderen eraan gewend jaren het zelfde IP-nummer te krijgen. Dit heeft er toe geleid dat een niet onaanzienlijk aantal gebruikers i.p.v. DHCP te gebruiken een vast IP-nummer/netmask/gateway/dns-server in zijn router heeft geprogrammeerd. Door de massale modemswap komt het nu dus vrij vaak voor, dat iemand een nieuw modem, en via DHCP, een nieuw IP-adres krijgt, maar zijn vast ingeprogrammeerde oude blijft gebruiken. Ziggo deelt dat oude (dat vrij zou moeten zijn) vervolgens uit aan iemand anders die ook zijn modem heeft geswapt en wel DHCP gebruikt. Je krijgt nu een partij touwtrekken; wie de lijn het hardst gebruikt weet hem het langste vast te houden. Deze storing, die wel het gevolg van de invoering van het Arris modem is, maar niet de schuld van dat modem zelf, zou zich op de lange duur vanzelf op moeten lossen. Om ook in de tussentijd van de ellende af te zijn verandert men van de router (of wanneer direct aangesloten de PC) het MAC adres (een van de leading 0's in iets anders is het veiligste) zodat je een nieuw IP-adres krijgt om te proberen of dat echt vrij is.

    7. Gigabit problemen. In een aantal gevallen bleken routers/PC's problemen te hebben met de Gigabit RJ45 interface van de Arris (of met hun eigen interface). Oplossingen hiervoor varieren van betere UTP kabel en nieuwe firmware voor Gigabit routers, via routers/PC's fixed op fullduplex 100Mbits zetten (i.p.v. autodetect) tot nieuwe drivers voor PC ethernet adapters.

    Er zijn natuurlijk nog veel niet-Arris gebonden fouten mogelijk, maar deze zou ik eerst even nalopen.

    Laat wel even weten hoe het afloopt; we weten nog (te) weinig van dit modem af.

    Mees de Roo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2009
  3. Trek alle coax kabels eruit en plug ze dan weer in.
    Als dat niet helpt ga naar apparaatbeheer en kijk welke netwerkadapter je hebt, ga vervolgens naar de officiele website van het merk en download de nieuwste drivers voor dat type dat jij hebt.

    Bij mij heeft dit geholpen en ik had precies dezelfde problemen als jou.

    EDIT: Bij mij resette de modem niet, maar de verbinding viel wel heel erg vaak weg. Ook bleef de telefoon bij mij nog werken dus die nieuwe drivers downloaden voor je netwerk adapter zal het niet helpen dat jouw modem reset en heeft niks met telefonie te maken uiteraard.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2009
  4. drivers

    hoi
    ik heb de nieuwste drivers altijd dus dat is het probleem niet, en zoals je zelf al zegt: mijn modem reset.

    ook heb ik mijn router op redelijke afstand gedaan, zonder resultaat.
    k heb ook geprobeerd de waarden uit te lezen op het modem echter dat lukt niet met het rechstreeks aansluiten en het ip adres en zonder firewall.

    dus ik kan geen waarden aan jullie posten helaas.

    Iemand anders nog oplossing?
     
  5. Je zou toch aannemen dat Ziggo alles eerst uitvoerig getest heeft,het tegendeel blijkt dus het geval,het is wederom een grote puinzooi bij Ziggo!!
     
  6. Dit kun je niet stellen. Er zijn genoeg klanten waar de omruilactie en activatie van het modem probleemloos verlopen is en het modem een stabiele Internet/telefoon verbinding heeft. Ik kan hier uit ervaring uit mee praten. Aangezien je hier eigenlijk alleen de probleem gevallen tegenkomt kan/mag je niet concluderen dat het een puinzooi is bij Ziggo. Hooguit dat het hier en daar mis gaat.
     
  7. niet stellen

    ik vind ook dat je dat niet zo kunt stellen. dat zijn vaak van die onderbuik conclusies. vergeet niet dat er vele duizenden mensen bij ziggo zijn zonder problemen. maar goed.

    morgen komt een monteur kijken naar mijn aansluiting en ze hebben al wel uitgelezen (nadat ik het uitlezen van mijn modem zelf ook voor elkaar heb gekregen) dat hij steeds in de provisioning stand springt.

    waarschijnlijk modem kapot of verbindingen even nalopen. we zullen zien.

    wish me luck.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina