1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Waarom twee verschillende merken CI+ CAM modules?

Discussie in 'Digitale TV - DVB-C en CI+' gestart door BounceMeister, 14 aug 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Het is helemaal niet interessant hoe lang de authenticatie duurt. Waar het om gaat is hoe lang de re-authenticatie duurt die iedere keer plaatsvindt als je het toestel aanzet. En dat is iets heel anders, want je wil toch niet beweren dat je elke keer (bijna) een minuut moet wachten als je het toestel aanzet?
     
  2. Tom- had het over authenticatie en niet over re-authenticatie... en dat duurde minder dan een minuut bij mij
    Maar hier ook een antwoord op jou vraag, de re-autheticatie duurt 3 tot 5 seconden, dus verwaarloosbaar.... Je krijgt 2maal een prompt te zien, maar dan heb je al beeld...
     
  3. OK. Dat is duidelijk. Maar of die 3 tot 5 seconden verwaarloosbaar zijn daar kun je van mening over verschillen. Als je de TV 1000 keer hebt ingeschakeld heb je dan bij elkaar toch 1 tot 1½ uur voor niks zitten wachten. Wat ik bedoel te zeggen is dat die 3 tot 5 seconden op den duur toch zullen gaan irriteren. Zeker als er iedere keer twee maal - onnodig, want alles is immers in orde - een prompt in beeld verschijnt. Het zou zo moeten zijn dat de CI+ CAM bij de re-authenticatie helemaal niets van zich laat horen of zien, tenzij er een probleem is natuurlijk. Daar is duidelijk niet goed over nagedacht door Ziggo.
     
  4. Als je de tv opstart moet je altijd eerst even wachten alvorens beeld, tenminste dat had ik ook toen ik de CI+Cam nog niet had. Nu ik de CAM wel heb en ik moet 3 to 5 seconden langer wachten dan is dat in mijn opzicht peanuts....., maar ja wie ben ik.... Ik stoor mij er niet aan, niemand hier in huis eigenlijk.. Dit is mijn laatste reactie hierop, anders wordt het een welles/nietes spelletje...
     
  5. Er is bij helemaal geen staat op te trekken hoelang ik moet wachten voordat ik beeld/geluid krijg. Toen ik een paar weken geleden alleen analoog beeld had kon het tot een minuut duren (zowel inschakelen met de powerknop als vanuit standby), maar ik kon ook binnen een paar seconden beeld hebben; volstrekt onvoorspelbaar in mijn waarneming. Nu ik ruim twee weken de CI+ module (Smit) met geactiveerde smartcard heb is daar geen verandering in gekomen.
    Volgens een brief van Ziggo is mijn Digitale TV abo per 17-10 ingegaan (staat inmiddels ook op Mijn Ziggo). Vanmorgen (de eerste werkdag na die ingangsdatum) kreeg ik plots bij alle gecodeerde zenders de melding "Gecodeerde zender." en dus geen beeld/geluid (alleen op Ned 1 HD). Ik heb de TV uitgezet, de powerkabel verwijderd, ff gewacht en toen weer aangesloten en ingeschakeld. Daarna verder weer normaal beeld/geluid. Ik heb nog steeds de beschikking over alle zenders, dus m'n preview is nog niet voorbij.
     
  6. Bij mijn sony (46-we5), is het zo dat het beeld er al is, dan de authenticatie start daar overheenkomt, dan weer weg gaat (beeld gaat gewoon door) en dan de authenticatie success er weer over heen komt. En ik vind het inderdaad nu al irritant.

    Wat mij betreft komt er pas als de authenticatie faalt iets in beeld. Anders zoek ik wel in het menu wat de status van de CAM is. Een klein icoontje zou ook al minder irri zijn, maar bij Sony is het een beeldvullend (en da's bij 46 inch best groot) bericht.
     
  7. Elders op dit forum heb ook ik al aangegeven dat ik bij de groep hoor die niet zit te wachten op 'opstartschermen' met cryptische authenticatieberichten. Ze dragen niet alleen feitelijk bij aan een langere wachttijd, maar ook de gepercipieerde wachttijd gaat omhoog. Als ik nu mijn TV aanzet (icm Humax tuner), blijft het beeld ook enkele seconden zwart; maar dat neem ik voor lief.
    Ik kijk echter allesbehalve uit naar de authenticatiemeldingen van de smartcard die ik van plan ben aan te schaffen. Voor dat we het weten trekt er een hele Windows opstart sequence aan onze ogen voorbij, en daar pas ik voor; er moet verschil blijven tussen het aanzetten van een TV en een computer.
    Tegelijkertijd merk ik dat het een beetje de norm wordt; vroeger (opa Robus spreekt:oyeah:) zette je de naald op het vinyl en je had muziek, toen kwam de CD en moesten we wachten op een laatje dat open en dicht ging. Met de intrede van de DVD-speler ging die wachttijd verder omhoog en pas bij de huidige generatie BluRay spelers, heeft de industrie door dat eindgebruikers eigenlijk helemaal niet zitten te wachten op opstarttijden van apparatuur. Quickstart is zelfs een USP geworden!
    Dus Ziggo; doe er wat aan! Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald; bij de volgende lichting CAM's onderdrukken die meldingen svp!
     
  8. Of... maak het in ieder geval configureerbaar. Ik las elders op dit forum dat die meldingen komen omdat gebruikers seconden lang naar een zwart beeld zaten te kijken zonder in de gaten te hebben dat de re-authenticatie bezig is.

    Wat mij betreft hoeft er alleen een melding te komen als er iets fout is. Dat de tv steeds moet re-authenticeren weet ik nu onderhand wel. Ik vind het niet erg als er by default medlingen komen als ik ze maar uit kan schakelen. De mensen die niet weten wat er aan de hand is, krijgen dan gewoon de melding en de mensen die er bewust voor kiezen om die melding niet te zien die kunnen daar ook voor kiezen. Dat heet gebruiksvriendelijk.
     
  9. Eens! In dat verband heb ik ook al geopperd om een progress indicator te toen ipv een authenticatie-melding, maar dat was volgens anoniem een brug te ver... helaas.
     
  10. Die vergelijking met het opzetten van een plaat versus het opzetten van een CD gaat toch echt niet op. Als ik een LP uit de hoes moet halen, op mijn draaitafel moet leggen, het draaiplateau in gang moet zetten, de arm secuur op de juiste positie moet plaatsen, en de arm vervolgens via de armlift in de inloopgroef moet laten neerdalen dan ben ik toch echt significant meer tijd kwijt dan met het uit het doosje nemen en inladen van een CD. Sorry opa.

    En dat Blu-ray spelers vlotter zouden zijn dan DVD spelers is ook al niet waar. De lange laadtijden van (veel) Blu-ray spelers zijn een bron van ergernis voor iedereen die een vlotte DVD speler (c.q. DVD recorder) is gewend.

    Om weer even on topic te geraken: wat de Ziggo CI+ CAMs betreft hoeven we, zo vrees ik, weinig van Ziggo te verwachten. Er is namelijk doelbewust voor gekozen om de meldingen van de Ziggo CI+ CAM niet uitschakelbaar te maken. Volgens anoniem op dit forum zou dat 'standaard' zijn voor Irdeto, maar zó gemakkelijk komt hij daar toch niet mee weg. Vanuit Irdeto wordt er namelijk geen enkele beperking opgelegd om de meldingen van de CAM (ja, alle meldingen) uitschakelbaar te maken, want in de AlphaCrypt CAM (die door de Duitse producent Mascom op de markt wordt gebracht onder inachtneming van alle licentievoorwaarden van o.m. Irdeto) zijn de meldingen van de CAM gewoon uit te zetten. Ziggo heeft er echter commercieel belang bij om de meldingen niet uitschakelbaar te maken, en dus gebeurt dat niet. Het gaat hier niet alleen om de re-authenticatie meldingen, die natuurlijk het meest in het oog springen en de meeste irritatie opwekken, maar ook om de obligate (fout)meldingen die je bijvoorbeeld krijgt als je langs een zender zapt die geen deel uitmaakt van je pakket en waarbij je als gebruiker een bevestiging moet geven voordat je verder mag zappen. In combinatie met het (oorspronkelijke) voornemen om de gebruiker de mogelijkheid te ontnemen om de basiszenderlijst van de eigen TV naar eigen inzicht in te richten is ook hier ergernis voorgeprogrammeerd.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina