1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Dit nieuwe forum is ontstaan door de samenvoeging van Ziggo-Gebruikers en Chelloo.
    Ontzet Notitie

Nieuwe Arris modem blijft firmware updaten

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door Zyphrax, 25 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Zyphrax

    Zyphrax Forum Member

    Berichten:
    7
    Als verse Ziggo klant ging ik gisteren vol enthusiasme het Arris modem aansluiten.

    Na het aansluiten van het modem kreeg ik op mijn laptop netjes het activatiescherm, daar kon ik 1 keer op next drukken en kreeg meteen een "Helaas, tijd om Ziggo te bellen" scherm. Daar heeft een aardige helpdeskvrouw mijn modem geactiveerd met het juiste CMAC adres. Waarschijnlijk zou ik het modem even moeten herstarten. Zo gezegd zo gedaan.

    Het modem ging herstarten en US en DS ging samen tegelijk knipperen (dit betekent leerde ik later, dat het modem via de Ziggo server een nieuwe firmware aan het downloaden is). Minder goed bericht was dat het modem hier niet helemaal goed mee omging, het na een tijdje opgaf, herstartte en dacht "Hey ik zie nieuwe firmware, dat gaan we eens downloaden". Sindsdien (GOTO 10) blijft het modem zich maar rebooten, doet weer een poging, rebooten etc. etc. :giveup:

    Het modem is nu puur aangesloten op stroom en mijn binnenkomende kabelverbinding (lees: groene kabel). Ik begin er wel een beetje hopeloos van te worden. Ik heb zoveel keer met Ziggo gebeld dat op een gegeven moment het bandje zei "Er is potentieel een storing in uw gebied". Dit schijnt automatisch te gebeuren als er veel vanuit een postcode gebeld wordt (de helpdesk-medewerker zag geen storing op de storingspagina, en dacht ook dat dat puur door mijn telefoontjes kwam).

    Mocht iemand een briljant idee hebben, dan hoor ik het graag. Ik heb geprobeerd:
    - Modem 10 sec resetten (met knopje achterop) bij het opstarten
    - Modem op diverse manieren aan te sluiten (met versterker/verdeler, direct op de groene kabel)
    - Ziggo kan het modem niet opnieuw activeren, door firmware-update-status, maar het downloaden van de firmware impliceert dat het CMAC adres bij hun goed staat (voor de zekerheid nog even geverifieerd bij Ziggo, door het opnieuw op te noemen)
     
  2. Zyphrax

    Zyphrax Forum Member

    Berichten:
    7
    :applause: de firmware update is eindelijk gelukt, ik kan niet precies zeggen hoe dit nu verholpen is, misschien dat er net iets mij Ziggo goed sprong of dat het door mijn eigen gerommel kwam.

    Helaas heb ik nu nog steeds geen hele stabiele connectie. Soms kan ik 5min prima internetten/bellen. Daarna klapt hij er uit en besluit het modem dat het tijd is om te herstarten :evil:
     
  3. meesdroo

    meesdroo Forum Member

    Berichten:
    704
  4. Bartjebart

    Bartjebart Forum Member

    Berichten:
    33
    Same here, Update failed....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2009
  5. Zyphrax

    Zyphrax Forum Member

    Berichten:
    7
    Okey BartjeBart, je hebt dit niet van mij, maareh:

    Het modem heeft een verborgen pagina: http://192.168.100.1/scanover.htm

    Gevoelsmatig heeft die pagina invloed op de range van frequenties waar hij de link op probeerd te baseren. Ik heb even met die pagina zitten stoeien en toen deed hij het ineens. Als ik even in mijn geheugen graaf deed ik dit:

    - Ga naar de scanover pagina
    - Clear de cache met de clear knop
    - Voer 218 in als freq bij een upload channel van 4 en doe Save
    - Herstart je modem (power er af voor 10 sec)
    - Ga weer naar de scanover pagina, voer nogmaals dezelfde waarden in en doe Change freq.

    Voor mij was 218 bij 4 de juiste combinatie van waarden, ik heb dit gebaseerd op waarden die ik eens in het eerste scherm bij DS terug zag komen (lijstje van vier waarden).

    Ik hoop dat het jou en/of andere ook helpt.
    Wellicht is een gewone herstart niet voldoende, maar moet je hem even uitzetten en opstarten met 10sec reset knopje ingedrukt.

    Bovenstaand advies werkte voor mij, maar ik denk niet dat het gesupport wordt door Ziggo, dus wees voorzichtig en voer geen hele rare waarden in :)

    ==================================================

    Wat erg interessant is, is het scherm van het modem die aangeeft in welk stadium het modem verkeerd (dit is niet het log scherm, maar die erna geloof ik).

    Op het beginscherm toont hij het stadium waar hij zich nu in verkeerd.

    Als hij blijft hangen op TOPOLOGY status:
    Er is iets mis met de bekabeling, er zit er misschien eentje scheef of niet helemaal goed op of maakt sluiting

    Als hij blijft hangen op SECURITY_ESTABLISHED:
    Dan zit hij waarschijnlijk nog vast in de oneindige firmware update, wat waarschijnlijk komt omdat hij stiekem toch nog geen goede verbinding heeft met de Ziggo server. (Herkenbaar aan: alle lampjes aan behalve telefonie en US en DS knipperen tegelijk)

    Als hij blijft hangen op UNKNOWN of .... INIT of ... SYNCHRONIZE:
    Dan is je scanrange waarschijnlijk niet helemaal goed (of er zitten verkeerde ranges in de cache). Op het hoofdscherm worden bij downlink waarschijnlijk nu helemaal geen waarden getoond of absurde waarden (lees -9999999999 Db enzo)

    En bij TELEPHONY-REG COMPLETE:
    Als je dit stadium bereikt hebt moet je erg blij worden, want dan heeft hij de hele boot sequence goed doorlopen en zou je een prima connectie moeten hebben! :thankyou:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2009
  6. meesdroo

    meesdroo Forum Member

    Berichten:
    704
    Bedankt voor de info over de extra schermen.

    Problemen met verkeerde waarden in cache komen over het algemeen (je raadt het nooit!) omdat er verkeerde waarden in de cache geladen zijn.
    Dat kan omdat Ziggo een server met een kapotte file heeft geladen (of één die kapot is gegaan tijdens het laden), maar meestal zijn daarvoor twee omstandigheden een noodzaak:
    1. Een slechte verbinding die deze file verminkt tijdens het laden.
    2. Belabberde software (loader) die voordat hij hem accepteert niet b.v. een MD5 maar alleen een eenvoucige CRC (of helemaal niets) controleert.

    Je merkt dit doordat het modem er overdreven lang (uren tot dagen) over doet om de firmware te laden. Het modem blijft het ondanks de slechte verbinding steeds proberen; als je geluk hebt totdat de files goed zijn, als je pech hebt totdat de verminkte CRC matched met de verminkte file (en de kans daarop is een stuk groter).

    Flushen van de cache en terugzetten naar fabriekswaarden (wanneer dat de cache niet flushed) zou eigenlijk voldoende moeten zijn om dit probleem op te lossen.

    Mees de Roo
     
  7. tja

    tja Forum Member

    Berichten:
    2.209
    Ten eerste denk ik dat je een download channel bedoelt. Daarnaast is het zeer belangrijk om je te realiseren dat de frequenties per regio flink kunnen afwijken. Controleer daarom vooraf de frequenties in het eerste scherm, en kies één van die frequenties.
     
  8. Drrrrkkk

    Drrrrkkk Forum Member

    Berichten:
    11
    Maar... is nu alles werkend?
     
  9. The Puma

    The Puma Forum Member

    Berichten:
    191
  10. The Puma

    The Puma Forum Member

    Berichten:
    191
    Blijft hangen op de telefonie:
    Daarom doet de telefoon het ook niet

    Wat is hiervan de oorzaak??


    Docsis-Downstream Scanning Completed
    Docsis-Downstream Ranging Completed
    Docsis-Upstream Ranging Completed
    Docsis-DHCPCompletedDocsis-TFTP Completed
    Docsis-Data Reg Complete Completed
    Telephony-DHCP In Progress
    Telephony-TFTP Not Started
    Telephony-Reg with Call Server Not Started
    Telephony-Reg Complete Not Started
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina