1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Geen internet, wel tv

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door Sluuz, 20 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. 1. "Door mijn meterkast loopt een groene kabel vanuit de vloer naar het plafond en deze komt uit in de woonkamer".
    Daar leid ik uit af dat de groene kabel uitkomt in de woonkamer?

    2. "ben ik de installatie begonnen in de woonkamer. Ik weet dat het eigenlijk bij het AOP moet"
    De AOP zit (althans hoort te zitten) aan het eind van de groene kabel en die eindigt in de woonkamer volgens 1. Dus die AOP zit in de woonkamer?

    3. "kan dat stukje extra coax kabel tussen mijn meterkast en woonkamer (max 3 meter) ervoor zorgen dat ik geen internet heb?"

    EXTRA??? Ok, wil je nu even uiterst precies je installatie omschrijven. Dus waar eindigt de groene kabel, welke aansluiting (AOP of anders) zit daarop, wat zit op die aansluiting aan versterkers, splitters en stekkers, wat zit aan die stekkers voor kabels, waar komen die kabels uit, wat voor aansluitdozen(AOP of anders)/stekkers zitten er aan die kabels, wat voor versterkers, splitters enstekkers komen er dan enz enz.

    Mees de Roo
     
  2. Meestal waar de groene kabel stopt, is je AOP afgemonteerd d.m.v een eindoos e.d.(abonnee overname punt).

    Als de coax er rechtstreeks heen loopt in een buis zonder knikken en bochten naar de woonkamer zal het daar wel niet misgaan.
    Het gaat er mij meer om, hoe deze in de woonkamer is afgemonteerd.
    Zoals je al beschreef en aan je klachten te zien.
    Is deze aansluiting niet goed afgemonteerd.
    Want je rommelt hieraan aan en het het werkt wel.
    Het beste is dan gewoon om hier eerst te gaan kijken ed.


    Gr bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2009
  3. Okay, ik heb het niet duidelijk genoeg omschreven.

    In mijn huis (bovenste verdieping appartementencomplex, 2e verdieping) komt in de meterkast een groene coax kabel uit de vloer. Deze loopt zonder onderbroken te worden naar het plafond (dus door de hele meterkast heen) en gaat een leiding in. Deze leiding komt uit in mijn woonkamer alwaar het eind van deze groene coaxkabel zit. Hier zat een standaard aansluiting in de muur gemonteerd (zo eentje met een radio en tv aansluiting, mannetje en vrouwtje). Deze standaard aansluiting heb ik verwijderd, en ik heb de door Ziggo geleverde aansluiting hiervoor in de plaats gezet (die met maar 1 aansluiting, groen gemarkeerd). Het uiteinde van de groene kabel heb ik in die aansluiting vastgezet op de manier zoals in de handleiding staat beschreven. Dus iets meer dan 5 mm bloot koper, en dan begint de mantel. Op de aansluiting heb ik toen de afdekplaatjes geschroefd, zodat ik de splitter met een draaiende beweging erin kon klikken. Vanuit deze splitter lopen nu 2 kabels. 1 coax kabel naar mijn digitale tv ontvanger en de bijgeleverde datacoax kabel naar mijn modem.

    Wat nu het probleem is, is dat het lijkt alsof de groene coax kabel niet goed contact maakt met de door Ziggo geleverde aansluiting (die met 1 aansluitmogelijkheid). Het vreemde is dat je met zo'n plaatje met 2 schroeven die kabel goed vast kunt zetten, maar blijkbaar is niet stabiel genoeg. Vreemd is dus ook dat ik wel tv heb, maar geen internet.
     
  4. Ok, dat is een stuk minder erg dan dat ik uit de omschrijving even vreesde.

    Aansluiten van coax kabels is een nogal zorgvuldig klusje.
    De blank gemaakte delen luisteren nauw.
    Er kunnen twee dingen loszitten; de binnendraad en de mantel
    Delen (ook losse) van de mantel kunnen contact maken met de binnendraad. Mensen denken vaak dat ze dan ook geen TV signaal hebben, maar dat is maar gedeeltelijk waar; door staande golven kán het TV signaal doorkomen (zelfs sterker dan zonder (gedeeltelijke) sluiting). Wel zie je dan meestal dat b.v. sommige analoge kanalen goed zijn en sommige ruis vertonen.
    Ook gebeurt het vaak bij hermontage dat de centrale draad (die ook een dagje ouder wordt) net waar de isolatie begint, afbreekt. Al te stevig aanschroeven kan een zelfde effect opleveren.
    Kortom een goede inspectie (inclusief losnemen) van kabel én doos (op juiste montage én vreemde voorwerpen) kan veel oplossen. Wees wel voorzichtig met duwen, trekken en buigen; oudere kabels kunnen niet veel meer hebben.

    Het heeft verder pas zin naar het signaal te kijken wanneer die aansluiting 100% stabiel is.

    Mees de Roo
     
  5. Grappig dat je dat zegt over TV zenders die het wel en niet doen. Ik heb inderdaad ook wel eens last dat sommige zenders (eigenlijk alle zenders behalve ned 1,2,3) het niet doen. Ik krijg dan een foutmelding (controleer de kabel). Na wat prutsen kon ik dit verhelpen, maar het internet dus niet.

    Inmiddels gisteren de splitter wat harder aangeduwd tegen het aansluitpunt en toen had ik ineens weer internet. Toen ik hem losliet was het signaal weer weg.

    Misschien ligt het eraan dat ik de groene kabel zoals hij daar al zat, gewoon opnieuw heb gebruikt. Ik heb er niets aan veranderd. Zal eens proberen een stukje af te knippen en een "nieuw" deel "schoon" te maken. Misschien dat er idd iets in het koper zit op de plek die al is gebruikt.
     
  6. Op zich een goed idee, maar let er vooral op dat de overblijvende kabel lang genoeg is/blijft!
    Verlengen van een kabel (zeker wanneer die zoals bij jou in een leidings-buis zit) is niet echt een klusje om naar uit te zien.

    Mees de Roo
     
  7. De kabel is daar wel lang genoeg voor. Knip dan ook max een centimeter eraf. Wel vervelend dat de kabel over een stuk van 5cm geen buitenkant meer heeft (dus eerst een stuk normale "hele" kabel (groene buitenkant), dan een stuk van 5 cm waarbij je de mantel ziet en dan een stukje van 0,5 cm koper).

    Als dat allemaal niet werkt, knip ik hem in de meterkast doormidden, trek ik het losse eind uit de leiding en jas ik er zelf een hirschmann kabel doorheen welke ik weer verbind met het nog aanwezige stuk originele kabel in de meterkast. Dan weet ik zeker dat het op het stuk door het plafond niet fout gaat.
     
  8. Dat stuk zonder buitenmantel is gedaan omdat anders de kabel te stug is om in een lus in je muurdoos te krijgen. Probeer eerst eens of alles werkt voordat je de aansluitdoos weer in de muurdoos probeert te krijgen.
    De bestaande kabel vervangen door een andere kan helaas soms nog al eens tegenvallen en de kans dat de groen kabel in het plafond ergens kapot is is erg klein.
     
  9. Nou de Ziggo monteur is langsgeweest en na wat gepruts in de wandcontactdoos werkt het nu super! Alles tegelijk (tv, inet, tel) zonder vertraging en de volledige snelheid. Elke tv zender heeft 100% signaal dus ik ben zeer tevreden.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina