1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Opzeggen, niet opgezegd, wel betaald, niet betaald... incasso!

Discussie in 'Ziggo - Algemeen' gestart door Hotzenwalder, 17 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Voor een kennis van ons ben ik in hun dramaverhaal met Casema/Ziggo gedoken. Ze worden nu bestookt door een incassobureau die namens Ziggo een vordering betaald wil hebben. Mijn kennis acht deze onterecht en heeft dus ook nimmer een betalingsverzoek gehonoreerd, zodat het incassobedrag maar blijft oplopen. Of dat slim was is achteraf te betwijfelen, maar gezien de geschiedenis die eraan voorafging (zowel op Casema/Ziggo gebied als in de persoonlijke sfeer [overlijden echtegenoot]) begrijpelijk.

    Wat is er allemaal gebeurd?

    Mijn kennis is in 2005 verhuisd naar een andere woning. Destijds is het verzoek gedaan de kabelaansluiting mee te verhuizen. Dat leek gelukt, want er was een signaal op het nieuwe adres. De betalingen liepen ook netjes door via een automatische afschrijving, dus niets aan de hand zou je denken. Echter kwam er ook elke maand een acceptgirokaart in de bus van Casema met het verzoek het verschuldigde bedrag voor de kabelaansluiting te betalen. Aangezien mijn kennis al automatisch via de bank betaalde werden de acceptgiro's weggegooid. Eind september 2006 heeft mijn kennis via de website gevraagd waarom ze acceptgiro's bleven sturen als het bedrag al automatisch word afgeschreven en gevraagd waarom ze een vordering kregen voor openstaande rekeningen van Casema. Casema antwoordde doodleuk dat er in 2006 geen enkele rekening was betaald en dat de achterstand moest worden voldaan anders zouden ze worden afgesloten.

    Totaal gefrustreerd door het antwoord en de dreigbrieven omtrent de betaling heeft mijn kennis geantwoord dat hij zijn aansluiting wilde opzeggen. Hier werd in het antwoord van Casema niet op ingegaan en er moest gewoon betaald worden. In oktober heeft mijn kennis vervolgens schriftelijk een verzoek ingediend tot opzegging van zijn aansluiting van Casema (de administratie zat destijds nog in Den Haag).

    Na een periode van stilte bleek begin december opeens dat Casema de account had afgesloten wegens een betalingsachterstand. Hoera zul je denken. Eindelijk verlost van Casema, geen rekeningen meer. Casema wilde echter nog wel dat alle openstaande bedragen over 2006 betaald worden inclusief aan- en afsluitkosten. Mijn kennis ging hier uiteraard niet mee akkoord en heeft in een serviceaanvraag nogmaals uitgelegd dat er gewoon betaald was via een automatisch incasso. Casema antwoordde daarop dat er op hun klantnummer helemaal geen automatisch incasso actief was.
    Begrijpt u al de frustratie bij mijn kennis als ze elke maand op hun bankafschrift de automatische afschrijving zien?

    Na nogmaals een serviceaanvraag werd duidelijk waar de fout zat. Casema had tijdens de verhuizing in hun administratie het klantnummer van mijn kennis gekoppeld laten staan aan het oude adres. Er was een nieuw klantnummer aangemaakt op het nieuwe adres. Alle automatische betalingen waren dus op het oude klantnummer afgeboekt en niet op het nieuwe klantnummer. Casema heeft dit uiteindelijk hersteld in januari van 2007.

    Mijn kennis was ondertussen al overgestapt op Digitenne en was dus ook hoogst verbaasd dat er in januari van 2007 opnieuw rekeningen van Casema werden gestuurd. Hier wordt het dus tricky. De huidige vordering gaat namelijk over de periode van januari 2007 t/m juli 2008. De vordering is opgebouwd uit aansluitkosten en abbonnementsgeld over die periode terwijl mijn kennis in de veronderstelling was dat ze geen Casema aansluiting meer hadden. Ze hadden namelijk in oktober van 2006 al een verzoek gedaan tot opzegging en dit herhaald in een serviceaanvraag in datzelfde jaar. Vervolgens is in oktober 2007 nogmaals een opzeggingsbrief gestuurd. Die opzeggingen zijn echter nooit gehonoreerd.

    Oktober 2007 is er dus opnieuw een brief gegaan richting Casema met een verzoek tot stopzetten van de aansluiting. Casema antwoordde dat er echter nog steeds een vordering was en dat de aansluiting nooit was opgezegd, maar afgesloten. De vordering bleef wel open staan, omdat in tegenstelling tot wat mijn kennis dacht het signaal gewoon weer geactiveerd was in januari van 2007. Aangezien mijn kennis niet meer via de kabel TV keek heeft die ook nooit gemerkt dat er weer signaal was.

    Het vreemde is nu dat er in oktober 2007 nogmaals verzocht is de aansluiting te beeindigen, maar hierop werd alleen maar geantwoord dat er nog betalingen open stonden. Het incassobedrag gaat ook over rekeningen t/m april 2008 terwijl we toch duidelijk stelden dat we in 2007 wilden opzeggen. Waarom moest er na de opzeggingsbrief nog steeds betaald worden tot het tweede kwartaal van 2008?

    Wie heeft enig idee wat er (naast betalen om hogere incassokosten te vermijden) gedaan kan worden om toch nog een positieve draai aan dit hele ellendige verhaal te kunnen geven. Mijn haren ging meteen overeind staan door de arrogantie van Casema en de toon van de incassobrief. tjsonge, tjsonge... wat een zooitje op die administatie. :evil:

    Alle input is welkom...

    [update]
    Contact gehad met het incassobureau. Gevraagd waarom er nog steeds betaald moet worden terwijl er tot 2x toe gevraagd is om een opzegging.
    Het kwam er eigenlijk op neer dat mijn kennis nu de dupe is de fout van Casema (de opzegging tot 3x toe niet bevestigd). We konden het niet betalen en het laten voorkomen bij de rechter, maar dan krijg je proceskosten erbij.

    Vooralsnog lijkt het eerst betalen, dan je recht halen. Het lijkt me een leek item voor Kassa of Radar :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2009
  2. Nog een update...

    Weet iemand of je een account niet kunt opzeggen bij Casema/Ziggo zolang er een vordering open staat? Het lijkt er namelijk op dat door de fouten in hun administratie (onterechte vordering door verkeerd klantnummer/adres) de opzegging nooit is geaccepteerd, terwijl hier wel om werd verzocht.

    Als blijkt dat ze de opzegging wel hebben ontvangen, maar niet hebben uitgevoerd door de achteraf onterechte vordering dan hebben we een zaak tegen Casema/Ziggo. :x
     
  3. Een incasso buro heeft geen macht.
    Het enige dat een incasso buro kan doen is dreigen.
    Betaal je uiteindelijk nog niet,dan zal de zaak voor de rechter gebracht moeten worden,een incasso buro kan niet zo maar in beslag gaan nemen.
    Dus als je het incasso buro je eerste bericht schriftelijk stuurt kunnen ze uiteindelijk niet anders dan die kennis voor de rechter dagen.
    De rechter gaat dan beslissen of e.e.a. goed is verlopen en pas als die uitspraak heeft gedaan is er echt sprake van een schuld.
    Daarna kan de zaak doorgestuurd worden aan de gerechtsdeurwaarder die wel tot inning kan overgaan maar alleen als de rechter dus besluit dat de vordering terecht is.

    Dat het bedrag steeds oploopt zegt niets.
    Zolang deze onterecht is mag ie oplopen tot een ton,het zegt niets over het recht op dit geld.
    Wat je kennis kan doen is zodra er een bericht van het incasso buro binnen komt dat de zaak naar de rechter gaat,rechtsbijstand aanvragen.
    Als hij van een minimum inkomen moet rondkomen is het maximaal hiervoor te betalen bedrag 96 euro en er komt nog een bedrag bij van 24 euro voor griffiekosten.

    Wat je kennis ook kan doen is een klacht indienen bij de geschillencommissie.
    Zolang deze geen uitspraak heeft gedaan is het incasso buro verplicht de procedure op te schorten.
    Wel moet je dan het incasso buro berichten dat dit geschil loopt.
    Als bewijs kan bv de rekeningen/afschrijvingen van digitenne dienen.
    Geen weldenkend mens heeft naast een ziggo abonnement ook een digitenne abonnement.
    Dat er signaal op gestaan heeft maakt niet uit,Ziggo zal moeten aantonen dat je er ook gebruik van gemaakt hebt,zij zijn immers de eisende partij.

    Wat het incasso buro doet is gewoon blufpokeren.
    Hopen dat de mensen door het steeds hogere bedrag dan maar gaan betalen.
    Je kan de geschillencommissie op de volgende wijze benaderen:
    https://loket.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=intake
    Als Ziggo op hun brieven ook niet reageert of er maanden over gaat doen dan maakt dat niet uit,reageert ze niet dan maken ze bij de rechter geen kans meer ( ook het incasso buro niet )
    Misschien heeft je kennis ook nog wel kopieen van de mails naar Ziggo en/of telefoon nota's waar hun nummer op staat.
    Je belt niet om ze gedag te zeggen.
    Het is nu een kwestie van de langste adem.
    Zeggen dat iemand geld verschuldigd is,betekent nog steeds niet dat dit zo is,als Ziggo via het incasso buro de rechter inschakelt,zal Ziggo ook moeten aantonen dat zij in het gelijk staat,je kennis hoeft zich alleen te verdedigen.
    Ook kan hij/zij zich melden bij een buro voor rechtshulp,deze helpen meestal kosteloos.
    Wat ook kan helpen is de zaak aan te melden bij een ombudsman/klachtenlijn van een krant.
    Vooral: niet bang zijn van het incasso buro,deze heeft totaal geen macht en kan uiteindelijk de zaak alleen maar voor de rechter brengen en die gaat dan uiteindelijk bepalen of er betaald moet worden en hoeveel.
    Dus als de geschillencommissie of de rechtbank je in het gelijk stelt,vervalt de totale vordering van het incasso buro.

    In elk geval NIET betalen aan het incasso buro want dan heb je geen enkel recht van spreken meer en zul je zelf een zaak moeten gaan aanspannen om dit terug te krijgen.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2009
  4. Het lijkt erop dat Casema er een zooitje van heeft gemaakt. Doordat zij hun administratie niet op orde hadden bleef er een betalingsachterstand open staan en daardoor hebben ze nooit een verzoek tot opzegging gehonoreerd.

    De eerste brief van oktober 2006 konden ze niet vinden (natuurlijk niet). Het verzoek in de serviceaanvraag hadden ze wel in behandeling moeten nemen, maar schijnbaar kunnen ze een aansluiting niet opzeggen zolang er een vordering is. Aangezien deze vordering onterecht was hadden ze gewoon per eerste mogelijkheid de aansluiting moeten stoppen.

    Het vreemde is ook dat in oktober 2007 nogmaals een verzoek is gedaan tot opzegging en hier werd ook niet direct iets mee gedaan, omdat de betalingen t/m april 2008 zijn doorgegaan. Pas in maart 2008 is de aansluiting opgezegd, omdat de vordering toen is overgedragen aan het incassoburau (en dan kan het schijnbaar wel worden opgezegd).

    Wij zijn dus van mening dat de fout bij Casema ligt. Ze hadden per oktober 2006 de opzegging moeten honoreren. Aangezien de vordering waarop ze weigerden op te zeggen onterecht bleek ligt de schuld bij hun.

    Er is een complete kopie van de mailwisselingen aanwezig inclusief de serviceaanvragen met expliciet verzoek tot opzegging. Op dat verzoek is niet ingegaan, wel op de andere vragen in dezelfde aanvraag. Zij hebben er een zooitje van gemaakt, mijn kennis niet. Helaas ben je vaak wel geneigd te gaan betalen omdat het bedrag blijft oplopen...

    Als we een brief sturen aan het incassobureau waarin we aangeven niet tot betaling te kunnen overgaan met als reden dat Casema fouten heeft gemaakt is dat dan voldoende en is het vervolgens wachten op de volgende brief en wachten tot er een brief komt dat we naar de rechter moeten?

    Kun je ook én het aan de geschillencommissie voorleggen én naar de rechter of is het of/of?

    Mijn kennis is gelukkig vastberaden niet te betalen, dus geld zullen ze sowieso niet krijgen. Het is een principekwestie...

    Bedankt voor de zeer bruikbare input! :thankyou:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2009
  5. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend maar je kan eventueel nog naar de rechter gaan.
    Het beste is een brief te schrijven naar het incasso buro met de aankondiging niet te zullen betalen.
    Verder kun je in de brief ook vragen te stoppen met verdere dreigbrieven maar gelijk naar de rechter te gaan.
    Geef ze verder geen informatie maar deel ze mede dat je bewijzen hebt,ze niet als partij erkent en dat je alleen de rechter bevoegd acht uitspraken te doen.
    Is het interim justitia dan gaan ze vervolgens een aanbieding doen,dan halveren ze de incasso kosten.
    Ook hier niet op in gaan.
    Dan is de enige weg nog dat Ziggo opdracht geeft via de rechter te incasseren.
    Echter dan moet Ziggo al wel het incasso buro betalen voor de moeite en moet Ziggo ook de griffiekosten betalen.
    Ziggo is dan immers de eiser.
    Mijn ervaring is dat Ziggo dit te duur vindt.
    Als de bewijzen die je zegt te hebben er inderdaad zijn,zou ik niet betalen en gewoon simpel zijn..zie je wel bij de rechtbank Ziggo.
    Je kan dus na de geschillen commissie nog naar de rechter,maar deze houdt meestal wel rekening met de uitspraak van de geschillen commissie.
    Overigens is het bij sommige geschillencommissies wel de regel dat ze het geld van de vordering vragen te storten.
    (zonder de incassokosten)
    Heb je gelijk dan krijg je het terug,heeft Ziggo gelijk dan gaat het naar Ziggo,maar dit hoeft niet altijd.
    Belangrijkste is,nooit zelf naar de rechter stappen,laat Ziggo dat doen.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina