1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Rare logmelding?

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door GinoK, 11 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Weet iemand wat deze melding betekent?
    2009-07-11 10:51:293-CriticalR02.0No Ranging Response received - T3 time-out
     
  2. aanvulling

    Internet lijkt normaal te werken.
     
  3. Dat hangt sterk af van de meldingen in datzelfde log voor en na deze melding.
    In principe is het een melding van een communicatiefout tussen modem en ziggo.
    Die kan het gevolg zijn van het opstarten van het modem.
    Die kan het gevolg zijn van het verlopen van de DHCP lease van het modem (dan heb je ook het router log nodig, met juiste datum/tijd aanduiding)
    En het kan het gevolg zijn van (meestal upstream) kabel-verbindings problemen.
    In dat laatste geval zijn er weer meer vragen:
    Komt dit vaker voor?
    Wat zijn de downstream en upstream signaal-levels in dBmV?
    Wat is de downstream S/N ratio?
    Hoeveel (un) correctable codewords heb je?
    En, last but not least, heb je een merkbaar probleem?

    Mees de Roo

    P.S. Het modem kent geen zomertijd; voor verschijnselen op router en PC dus 1 uur bijtellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2009
  4. @meesdroo
    Ik heb geen merkbaar probleem. Weet niet of het vaker voorkomt; zal het vanaf nu in de gaten houden.
    Downstream is 10dbMv; upstream is 28dbMv.
    s/n ratio is 40 dB.
    Correctable codewords: 2274.
    Uncorrectable codewords: 279.

    Is aan deze data iets bijzonders?
     
  5. Ja volstrekt onwaarschijnlijke waarden.
    Downstream 10 dBmV is buitengewoon sterk. Dat lijkt op een ontbrekende splitter of een extra lineaire versterker want 0dBmV is een optimaal getal wat veel mensen niet eens halen. Je S/N is bovendien maximaal goed, wat een gewone lineaire versterker eigenlijk ook al uitsluit.
    Upstream 28 dBmV is nog onwaarschijnlijker 45 dBmV is hier al een goed gemiddelde (d.w.z dat je met een 60x zwakker signaal dan gemiddeld toch een goede verbinding met de ziggo servers opbouwt!?!). Getallen als deze heb ik alleen nog gezien met hele dure up én download lineaire versterkers.
    En om alles dan weer geheel op losse schroeven te zetten heb je een vrij groot aantal uncorrectable codewords, wat zou duiden op een minder goede verbinding. :?::?::?:
    Wat voor modem heb je, hoe is dat aangesloten, en blijf die signaal en log waarden eens een tijdje volgen voor ons?

    Mees de Roo
     
  6. Ik heb een Motorola SBV5121E modem. Daarvandaan loopt UTP kabel (zo'n 10 meter) naar een router nl Netgear Wireless-N router WNR 2000. Daar zit ik met deze laptop met draad op. Verder zijn nog 3 andere computers op deze router aangesloten, 1 met draad en 2 wireless.
    Ik krijg zowel down als up de nu nog geldende snelheden voor alles-1 plus.
    Ik zal over enkele dagen de relevante logdata hier nog eens posten.
     
  7. aanvulling:
    mijn modem hangt aan een Tratec FRA-752/N in-huis versterker voor radio?TV en digitale diensten, die ik ivm aanschaf interactieve TV van Ziggo heb ontvangen.
     
  8. Ok, die versterker verklaart je uitzonderlijke signaalwaarden; daar hoeven we ons dus niet druk meer over te maken, en die 40 dB S/N ratio garandeert een goede downstream verbinding. Dan moet je nu alleen nog die T3 meldingen en de (un)correctable codewords regelmatig en over langere periode in de gaten houden om te zien of dat er niet te veel worden. Want een echt slecht (upstream) kabelsignaal kan je versterken tot je een ons weegt, maar goed krijg je het nooit.

    Mees de Roo
     
  9. @meesdroo
    Dank voor de heldere uiteenzetting!
    Ik zal de modemlogs de komende tijd in de gaten houden.
     
  10. Nog even ter info:

    Door de installatie van de Cisco en de bijbehorende versterker, verdwijnt de signaalverdeler (ETU-01 of de UMU) uit de installatie. Ik heb me laten vertellen dat de verdeler een dB of 10 dempt, dus dat verklaart de hoge downstream en lage upstream power levels.

    Daarnaast liggen de upstream powerlevels in het @Home gebied over het algemeen lager dan in de andere regio's. Waarden tussen 30 en 40 zijn niet ongewoon. Aangezien de versterker ook de upstream versterkt, is een upstream powerlevel van 28 dB in combinatie met de versterker geen uitzondering.

    Nog iets: T3 errors zijn normaal tijdens het booten van het modem. Eenmaal goed online mag er af en toe eentje voorkomen, maar het moet niet zo zijn dat je er tientallen per dag langs ziet komen. De oorzaak ligt trouwens meestal in het downstreamsignaal.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina