1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Sitecom WL-342, verbinding valt regelmatig uit

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door Dibbuz, 11 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ok, als ik hem terug zet op fabrieksinstellingen.
    Ga er dan vanuit dan ik hem net uit de doos haal.
    Wat moet ik dan doen?

    -Modem van stroomafhalen
    -Na ??minuten modem aanzetten en wachten tot alles brand
    -Router inschakelen en aansluiten en wachten tot alles brand
    -PC inschakelen

    Dit bovenstaande heb ik geprobeerd, wat kan ik nog meer proberen?
     
  2. Loop pagina 1-17 van de handleiding even door van de WL-342. Die staat op de meegeleverde cd-rom en is ook te downloaden van de sitecom website. Kijk op de sticker op je router of je een v1 of een v2 hebt. Kies daarbij de juiste handleiding.

    Let daarbij op pagina 11 van de NL handleiding.

    Neem in eerste instantie alle default instellingen.
    Voor DHCP in de router kan je een Leasetijd voor altijd opgeven.
    (zie handleiding).

    Er kan met de default instellingen van de router een conflict met de instellingen in de PC ontstaan, maar die los je dan later zo op.

    Als je de WPS knop 10 sec indrukt, reset je de router.

    Geen IPv6 selekteren.
    IPv4 en de optie IPv4 en IPv6 werken.


    Let op de aansluitvolgorde die wordt aangegeven.
     
  3. Top, ga ik morgen proberen :thumb up:
     
  4. Deze vrij nieuwe router terugzetten oid. heeft geen enkele zin.
    Ik vat nog even samen:
    Met automatische DNS server (dwz. 192.168.0.1 = de router zelf) hangt alles na twee balletjes.
    Met Handmatige (externe) dns servers (op de PC) loopt de test goed door.
    Conclusie:
    Deze router crasht wanneer hij veel of zware DNS zelf als server moet afhandelen (dat heeft meestal te maken met tabellen waar hij uit loopt). Dat soort router-fouten is niets nieuws of bijzonders; deze crashtest is speciaal ontwikkeld om dergelijke zwakke broeders te vinden en dat zijn er heel wat!
    Mogelijke oplossingen:
    1. Nieuwe router kopen. Daarvoor is het wat vroeg (zie ook 2) omdat het een relatief nieuw ontwerp is met vrij stevige potentie en prestaties.
    2. Nieuwe firmware in de router. Dat kun je nakijken, maar mogelijk is het nog wat vroeg om die nu al te verwachten. Maar proberen en in de gaten houden kan zeker geen kwaad.
    3. De router helemaal geen DNS laten doen (eventueel tot 2 er is). Voor elke PC handmatig (externe) DNS servers instellen; met
    http://www.grc.com/dev/DNSBench.exe
    controleren of ze goed werken en de snelste bovenaan zetten.
    Een nevenvoordeel is dat door het ontlasten van de router van alle DNS-taken het doorgeven van pakketten (de hoofdfunctie) alleen maar beter gaat.

    Een lange(re) leasetijd instellen is trouwens ook een goed idee, maar heeft met de DNS problemen verder niets te maken.

    Mees de Roo
     
  5. Ik had de firmware al gelijk geupdate (er was een nieuwere) maar dat hielp niet. Ook na het handmatig instellen van de DNS viel het internet uit.
    Lastig om te bepalen of een nieuwe router dat probleem ook niet zou hebben.

    Ik probeer nog wel die DNS servers om te draaien kijken dat het scheelt.
    Het is vooral mooi te zien bij het downloaden want dan zie je een constante grafiek en kan je goed zien wanneer de verbinding eruit knalt.
     
  6. Wanneer je er zeker van bent dat ALLE op de router aangesloten apparaten nu gebruik maken van externe DNS servers (één PC, gamebox, wifi-telefoon die je vergeten bent en die forse DNS doet kan een hang veroorzaken!) en je weet ook zeker dat de router genoeg koeling krijgt (niets erop zetten, niet inbouwen, geen koelgaten blokkeren), en er blijven hangs dan moeten we gaan zoeken naar andere problemen.
    Daarvoor wil ik dan eerst modem-signaal gegevens en modem-log en router-log kunnen bekijken (let er liefst op dat de router-tijd goed staat; dat scheelt in zoeken).

    Mees de Roo
     
  7. Op de router zit mijn pc aangesloten en een Popcorn A110.
    Kan die het probleem veroorzaken (ook als deze uitgeschakeld is, en dan bedoel ik met de schakelaar op de achterkant)?
    En de laptop zit erop via wifi.

    Ik zal kijken of er wat staat op de log op het moment dat de boel uitvalt en dat posten. Modem signaal staat toch in het status overzicht van de Motorola modem als ik daarop inlog?
     
  8. Alleen apparaten die aanstaan kunnen een hang veroorzaken. Wel is het zo dat allebei de apparaten die je noemt de router voor DNS gebruiken, wanneer je dat niet handmatig verandert.
    Voor de laptop is dat gemakkelijk genoeg en net als voor de PC. Die popcorn A110 ken ik niet en dat kan dus even zoeken zijn; voor het testen is uitzetten mogelijk makkelijker.

    Aanloggen op het modem levert een signal en een log tabblad waarop je alles kunt vinden. Aanloggen op de router levert je na enig zoeken het router-log; op sommige routers moet je logging apart aanzetten, anders blijft dat log leeg.

    Mees de Roo
     
  9. Liep net vast maar helaas was er totaal niks te zien op de routerlog.
    Laatste wat er was (na refresh) was eeb gebeurtenis van 45mins eerder.

    Screen motorola modem:
    [​IMG]
     
  10. Die signaal-waarden zijn zeker niet slecht.
    Wat liep er vast. Je internet, dat begrijp ik, maar:
    1. Hoe precies liep het vast? Stopte alles in één klap, of bleven er dingen die al opgestart waren (downloads b.v.) nog (even) doorlopen?
    2. Toen internet uitviel, kon je toen nog in de router komen? En in het modem?
    3. Kon je toen alles hing nog wel naar de andere apparaten in het netwerk?
    4. Hoe kon je de hang oplossen; alleen de router opnieuw opstarten? Of moest ook de stroom van het Modem?
    5. Was er iets in het routerlog te vinden (voor de stroom er af ging)?

    Mees de Roo

    P.S. kijk eens in de router bij DHCP leases of er geen onverwachte gasten gebruik maken van je wifi.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina