1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Docsis 3.0 Modem

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door MayCanady, 7 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. "Authorized1970-01-01" Wil alleen maar zeggen dat het modem redelijk vers is opgestart en nog geen datum en tijd heeft opgehaald.

    -5 dBmV is laag maar zou bij de goede S/N van 39 dB geen problemen mogen geven. Ook verder is alles goed.
    Je moet nu allereerst regelmatig deze waarden nakijken of er grote veranderingen in voorkomen; kijk dus vooral ook wanneer er problemen zijn. Wanneer je twijfelt, weer publiceren, maar liever niet in de vorm van een zoekplaatje. Een paar "return"s ertussen maakt dat meer mensen er naar zullen willen kijken.
    Zit er een router tussen¿
    Dan ook graag het router-log.

    Mees de Roo
     
  2. motorola

    Geen router strait naar de comp.
     
  3. Ik ondervind zelf ook problemen met mijn Arris 702B DOCSIS3 modem, hij blijft op 20/5 na in het begin 10min en de laatste keer een paar uur op 50/5 gezeten te hebben.
    Nu lees ik over RF storingen. Dat kan wel zo zijn maar voordat ik dat concludeer wilde ik voro mezelf een beeld hebben of de waardes wel OK zijn.

    Downstream
    Freq Power SNR Mod Oct Received
    Downstream 1 308.00 MHz -6.24 dBmV 36.17 dB QAM 256 1422337143
    Downstream 2 316.00 MHz -6.43 dBmV 36.84 dB QAM 256 3136935222
    Downstream 3 324.00 MHz -5.09 dBmV 37.64 dB QAM 256 1656384249
    Downstream 4 332.00 MHz -5.48 dBmV 37.64 dB QAM 256 1497766159

    Upstream
    Freq Power Chan Type Symbol Rate Mod
    Upstream 1 44.50 MHz 48.25 dBmV Mixed (TDMA and ATDMA) 2560 64QAM Upstream 2 ----- ----- ----- ----- -----
    Upstream 3 ----- ----- ----- ----- -----
    Upstream 4 ----- ----- ----- ----- -----

    Iemand die er zijn licht over kan laten schijnen en mij vertellen kan of dit OK is ?
     
  4. Er zijn tot dusverre een aantal problemen met het Arris TM702 DOCSIS 3.0 modem naar voren gekomen, waarvan een aantal (gelukkig/helaas) zijn opgelost door modem-vervanging zonder dat ooit een echte oorzaak gevonden is.

    De vier opgeloste die er uitspringen zijn:

    1. RF storingen. Dit modem blijkt veel meer dan anderen gevoelig voor RF storingen van DECT telefoons, mogelijk ook Wireless routers en/of mobiele telefoons. Afstand minimaal 1 liefst 2 meter, maar er zijn ook indicaties dat de storing via power en/of CAT-kabels over grotere afstand naar binnenkomt. Dat zou mogelijk op te lossen zijn door ferrietkralen op de power en shielded CAT, maar dat is (nog) niet onderzocht.
    Invloed van masten voor mobiele telefonie en zendamateurs valt ook te verwachten, maar is (nog) niet expliciet gevonden.

    2. Problemen met het downloaden van de (eerste) Firmware. Dit blijkt uit het eindeloos SAMEN blijven knipperen van Upstream én Downstream lampje. Vermoedelijk houdt dit verband met verminkte Firmware-files door slechte signaalwaarden. Dit probleem wil soms na zeer lange tijd (van uren tot dagen) verdwijnen, waarna probleem (3) soms optreedt.

    3. Modem hangs door installatie van slechte firmware. Alhoewel het mogelijk is dat Ziggo op sommige Firmware-servers slechte Firmware-files heeft ge-upload of dat die files tijdens het uploaden zijn stukgegaan, is dat niet waarschijnlijk. Waarschijnlijk heeft probleem (2) zich eerst voorgedaan, maar heeft zich na verloop van tijd en vele malen proberen een match voorgedaan tussen een verminkte file en een verminkte CRC (o.i.d). Omdat de kapotte code elke keer anders is kunnen de storingen er ook divers uit zien. Deze storing zou middels een reset naar fabriekswaarden op moeten zijn te lossen, maar die reset is slecht/niet gedokumenteerd, en het is mogelijk met de verkeerde reset het modem voorgoed uit te schakelen. Hier is uitwisseling vaak de enige verstandige oplossing.

    4. Vervangings-problemen. Ziggo heeft nog nooit op zo grote schaal zo veel modems vervangen in korte tijd. Zij hebben ook nog nooit zo krap in hun IP-nummers gezeten. Bovendien hadden somige opgeslokte providers vaste IP-nummers, en waren anderen eraan gewend jaren het zelfde IP-nummer te krijgen. Dit heeft er toe geleid dat een niet onaanzienlijk aantal gebruikers i.p.v. DHCP te gebruiken een vast IP-nummer/netmask/gateway/dns-server in zijn router heeft geprogrammeerd. Door de massale modemswap komt het nu dus vrij vaak voor, dat iemand een nieuw modem, en via DHCP, een nieuw IP-adres krijgt, maar zijn vast ingeprogrammeerde oude blijft gebruiken. Ziggo deelt dat oude (dat vrij zou moeten zijn) vervolgens uit aan iemand anders die ook zijn modem heeft geswapt en wel DHCP gebruikt. Je krijgt nu een partij touwtrekken; wie de lijn het hardst gebruikt weet hem het langste vast te houden. Deze storing, die wel het gevolg van de invoering van het Arris modem is, maar niet de schuld van dat modem zelf, zou zich op de lange duur vanzelf op moeten lossen. Om ook in de tussentijd van de ellende af te zijn verandert men van de router (of wanneer direct aangesloten de PC) het MAC adres (een van de leading 0's in iets anders is het veiligste) zodat je een nieuw IP-adres krijgt om te proberen of dat echt vrij is.

    Er zijn natuurlijk nog veel niet-Arris gebonden fouten mogelijk, maar deze zou ik eerst even nalopen.

    Laat wel even weten hoe het afloopt; we weten nog (te) weinig van dit modem af.

    Mees de Roo
     
  5. Anotheruser,
    Het download signaal is een beetje laag maar ruim binnen de specs. Aangezien de S/N van dat signaal goed is zullen er geen problemen optreden. Het upload signaal is ook goed.
    Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat je signaal-problemen hebt. Je kunt nog in je modem-log kijken of daar overdreven veel T3 meldingen in voorkomen (wel even opletten dat het geen T3's zijn tijdens de modem-koude-start; dat is normaal).

    Mees de Roo
     
  6. Welke waarde is het download signaal en waartussen moet die ongeveer vallen om goed te zitten?
     
  7. A. Upstream signaal minima en maxima:

    +8 dBmV to +58 dBmV voor QPSK. (DOCSIS 1.0, 1.1)
    +8 dBmV to +55 dBmV voor 8 QAM and 16 QAM. (DOCSIS 1.0, 1.1)
    +8 dBmV to +54 dBmV voor 32 QAM and 64 QAM. (A-TDMA DOCSIS 2.0)
    +8 dBmV to +53 dBmV voor S-CDMA DOCSIS 2.0 (Alle Modulatie types)

    *Aanbevolen upstream signaal niveau's zijn: +35 dBmV to +52 dBmV.
    Streefwaarde (inregelwaarde) signaal niveau is: +45 dBmV.


    B. Downstream signaal waardes:

    Voor alle modems:
    -10 dBmV to +10 dBmV "Aanbevolen".
    -11 dBmV to -14 dBmv / +11 dBmV to +14 dBmV "Acceptabel".
    -15 dBmV & +15 dBmV "Maximum"

    *Streefwaarde (inregelwaarde) signaal niveau is: 0 dBmV.


    C. Signaal/ruis niveaus:

    QPSK: 12 dB minimum. 15 dB or hoger aanbevolen. (vaak gebruikt voor upstream kanalen).
    16 QAM: 18 dB minimum. 21 dB of hoger aanbevolen. (vaak gebruikt voor upstream kanalen).
    64 QAM: 24 dB minimum. 27 dB of hoger aanbevolen. (vaak gebruikt voor downstream kanalen).
    256 QAM: 30 dB minimum. 33 dB of hoger aanbevolen. (vaak gebruikt voor downstream kanalen).

    * Upstream S/N niveaus zijn voor de gebruiker nooit zichtbaar.


    D. Veiligheidsmarges

    Modem signalen en ruisniveau's kunnen tot 3 dBmV en 3 dB variëren tengevolge van temperatuurverschillen; meet dus bij voorkeur meerdere malen onder wisselende omstandigheden gedurende minstens 24 uur.
    Wanneer de variatie groter is duidt dit op andere (kabel en kabelversterker) problemen die dringend aandacht behoeven.
    Gezien eerder genoemde variaties is het gewenst bij alle bovengenoemde signaal en signaal/ruis niveaus een veiligheidsmarge van 3 dBmv en 3 dB aan te houden.


    E. Codewords (indien beschikbaar)

    Richtlijnen (in percentages van het totaal aantal codewords) zijn ongeveer:
    correctable codewords: >2.5% ongewenst, >5% onacceptabel.
    uncorrectable codewords: >0.5% ongewenst, >1% onacceptabel.

    *Streefwaarde uncorrectable codewords is: 0 of zo dicht mogelijk in de buurt

    Mees de Roo

    P.S. Alhoewel er dus upstream en downstream signalen zijn heb je voor upload en download beide signalen nodig. Je moet namelijk ook kunnen vertellen dat je pakketten goed/slecht/niet aangekomen zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2009
  8. @meesdroo
    Je lijkt me nog al veel af te weten van de modems en hun waardes/gegevens zou hetmisschien helpen de frequentie aan te passen in de docsis3 modems ?

    Hier dus: http://192.168.100.1/scanover.htm

    En zjoa, wat zou een veilige marge zijn?
    Heb in ander topic gelezen dat iemand dat ook deed (iets met 284, nu bij mij 302/ of 308 ben ff kwijt) en dat zijn verbinding toen in iedergeval op dat moment beter was.
     
  9. Alle modems (dus ook de DOCSIS 3.0's) zoeken in principe kanalen met een goed signaal waarop de drukte (die drukte krijgen ze door van Ziggo) zo klein mogelijk is. Instellen met de hand zou dus alleen (iets) helpen bij specifieke gevallen waar gegevens van Ziggo niet of verminkt doorkomen.

    Een betere aanpak is dan eigenlijk om de communicate Ziggo>modem te repareren; dat is namelijk blijvend.

    Maar op de korte termijn kon je best gelijk hebben met die handmatige aanpassingen, alleen:

    1. Ik heb geen DOCSIS 3.0 modem.
    2. Mijn aansluiting werkt vlekkeloos op vrijwel de streefwaarden en streefsnelheden.
    3. De door jou genoemde mogelijkheden, zijn (samen met vele anderen) volstrekt nergens gedocumenteerd.

    Ik probeer met hulp van vele ijverige forumleden dat gat in mijn kennis en mogelijkheden zo goed en zo kwaad als het gaat te dichten, maar voorlopig kan ik je vraag dus onmogelijk beantwoorden.

    Sorry,

    Mees de Roo
     
  10. No need for excuse ;)

    Ik ben iig weer wat wijzer geworden ook, thanks.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina