1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Opzegtermijn Ziggo verkort

Discussie in 'Ziggo - Algemeen' gestart door harrie123, 4 jul 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Op 1 juli 2009 is de Telecommunicatiewet gewijzigd. Artikel 7.2a beperkt de opzegtermijn voor internetabonnementen, waarvan de minimumduur is verstreken, tot 1 maand. Ziggo hanteert volgens de site en ook volgens de informatie in Mijn Ziggo nog steeds een opzegtermijn van 1 tot 2 maanden. Volgens Ziggo heb je een opzegtermijn van 1 maand, maar gaat die termijn pas in op de eerste van de volgend maand. Zou je op 4 juli opzeggen, dan gaat de opzegtermijn lopen op 1 augustus en kun je dus pas tegen 1 september opzeggen. Effectief duurt de opzegtermijn dus bijna twee maanden.

    Door de wetswijziging ben je als consument niet meer gebonden aan deze opzegtermijn. Vanaf nu kun je op ieder willekeurige dag opzeggen en zit je nog maar een maand vast aan je abonnement. Mits de minimale contractsperiode inmiddels voorbij is. Maar Ziggo hanteert nauwelijks minimale contractsperiodes. Dit alles houdt in dat als je op 4 juli opzegt, je tegen 4 augustus kunt opzeggen en dus de rest van de maand augustus niet meer hoeft te betalen. Misschien een tip voor Ziggo om deze nieuwe opzegtermijn te communiceren naar de klant?

    Overigens is het nog steeds merkwaardig dat Ziggo een opzegtermijn hanteert, terwijl ze tegelijkertijd claimen dat je geen vast contract hebt. Dat heb je dus wel: je zit zolang je niet hebt opgezegd nog tenminste een maand aan je contract vast.
     
  2. Onze kabelboer heeft een opzegtermijn van 1 maand, beginnend bij de eerstvolgende maand. Da's prima, volgens mij. Wat is nu jouw probleem dan? Als jij wil opzeggen per 04-07 dan start de opzegtermijn op 01-08 dus ben je er per 01-09 vanaf... Niets mis mee. Ze hebben geen vast kontrakt (uitgezonderd de Cisco icm 2 jarig kontrakt) dus je kunt per maand opzeggen. Het is meer bedoeld voor de telecom-boeren en CDS die voor een aantal abo's een stilzwijgende verlenging van 1 jaar hebben.

    Gert.
     
  3. Je betaalt per maand, dus je zegt op per maand. Logisch, toch?
     
  4. De OPTA geeft een helder uitleg:
    http://www.opta.nl/nl/wat-doet-opta/toezichtsgebieden/contractsvoorwaarden/
    Zoals ik al heb uitgelegd komen de huidige voorwaarden van Ziggo hier niet mee overeen. Dat je per kalendermaand betaalt heeft hier niets mee te maken. Voor de meesten zal het ook niet zo'n probleem zijn, het lijkt me toch correct als Ziggo zich direct aan de nieuwe regels houdt en hierover eerlijk communiceert. Dat levert uiteindelijk ook minder irritaties op tussen klant en Ziggo.

    En over dat vaste contract: ik zie het verschil in vastheid niet zo tussen een contract dat minstens een jaar duurt en een contract dat minstens een maand duurt (zoals bij Ziggo). Een andere tijdsduur maakt het toch niet minder vast? "Zonder vast contract" betekent in mijn ogen dat je op ieder moment per direct van het contract af kunt. Nu begrijp ik ook wel dat ze bedoelen dat ze zich hiermee positief onderscheiden van providers met langdurige contracten (een maandje is niet zo lang ten opzichte van een jaar). Die flexibele opstelling van Ziggo valt overigens te prijzen :)
     
  5. Dat werkt wederzijds

    Ziggo zal niet van de een op andere dag jou afsluiten, je betaald immers een maand vooruit.
    hierdoor dien je je maand uit, en gaat de maand opzegging in op de 1e van de kalendermaand.

    dus technisch klopt het wel.
     
  6. Dit noemen ze spijkers op laag water zoeken...:cool:
     

  7. En helaas komen we dat steeds vaker tegen.
     
  8. Je kan toch gewoon PER maand opzeggen? :wink: Zie het probleem niet echt. Zoals al aangegeven, je betaalt een maand vooruit en voor de ingang van die termijn moet je opzeggen. Dus ja, tip van TS is een beetje nutteloos in mijn ogen.
    Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 3_0 like Mac OS X; nl-nl) AppleWebKit/528.18 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile/7A341 Safari/528.16
     
  9. Gelukkig is het niet alleen PER maand, maar ook VANAF het begin van de eerstvolgende kalender maand
     
  10. Nee dus. In de nieuwe wetgeving is de kalendermaand niet meer van toepassing. Vandaag opzeggen betekent dat je op 10 Augustus geen Ziggo klant meer bent en niet meer betaald, In plaats van per 1 September. De telecomwet prefereert boven de Ziggo voorwaarden dus vervalt de kalendervoorwaarde van Ziggo. Eventuele vooruitbetalingen doen aan dit feit niets af en dienen door Ziggo gecrediteerd te worden.

    Dit was overigens al duidelijk uitgelegd door ts dus ik snap eigenlijk niet waarom hierover nog discussie ontstaat.

    Wanneer je echt snel van Ziggo af wilt kan dit dus tot maximaal 1 maand voordeel opleveren. Verschil is niet echt spannend. Wel een groot verschil geldt uiteraard voor een boel ADSL klanten die nu juist sneller naar Ziggo kunnen gaan. Er is een behoorlijke uittocht op gang aan het komen bij de ADSL boeren ten gunste van de kabelbedrijven.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina