1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

BER en Freqentie

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door majoor404, 20 jun 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb sinds kort last van blokjes in mijn tv, dwz digitaal beeld is niet fraai.
    Nu zie ik ook dat op de zenders waar ik problemen hebt, de BER (bit error ratio heb ik gelezen), zeer hoog is. Nu valt mij alleen op dat alle zenders welke zitten op 514 MHz en hoger een ratio hebben van 100 of kleiner, en die van 452 en lager een steeds hogere ratio hebben, bv bij 428 MHz BER 600.

    Nu is mijn vraag, is dit een probleem van kabelwerk hier in huis, of een filter of ander probleem bij ziggo. Snap relatie tussen freq en ratio niet.

    ronald.
     
  2. Hoge BER-waardes geven aan dat iets het signaal stoort. De meest voorkomende oorzaak daarvoor zijn niet goed afgeschermde kabels/connectoren, waardoor ander signaal met dezelfde frequentie (met name Digitenne) het signaal kan gaan storen. Dit is de meest voorkomende oorzaak van storingen.

    Oftewel, als jouw aansluiting (of die van Ziggo) niet goed in orde is zul je op de zenders die op dezelfde frequentie zitten als de signalen die erdoorheen lopen een verhoogde BER-waarde constateren.

    Het beste wat je kunt doen is eerst uitvinden waar het probleem ligt. Je huisaansluiting uitsluiten doe je door bijvoorbeeld je decoder met een zo kort mogelijke kabel rechtstreeks (dus zonder splitters en dergelijke ertussen) op het AOP aan te sluiten. Is het probleem dan opgelost, dan zul je het in huis moeten zoeken. Verandert er dan niks, dan ligt het probleem voorbij of in het AOP in de aansluiting van Ziggo, en zul je de technische dienst moeten bellen (0900-1884, optie 2 en daarna 1), waarbij je dus duidelijk aangeeft welke test(s) je hebt gedaan om uit te sluiten dat jouw aansluiting het probleem is.

    EDIT:
    Overigens is 100 ook heel erg hoog. De BER is idealiter 0, maar waardes als 1 en 2 hoeven ook niet dramatisch te zijn.
     
  3. badankt

    Oke ga ik morgen uitproberen. Met AOP bedoel je waarschijnlijk waar kabel huis binnen komt. Bedankt alsvast
     
  4. Jargon voor het punt waar de kabel binnenkomt inderdaad, het staat voor Abonnee Overname Punt, oftewel, waar de verantwoordelijkheid van Ziggo eindigt en die van de klant begint. Is meestal in de meterkast, hoewel er een periode is geweest waarin ze in de huiskamer werden aangelegd.
     
  5. update

    Vandaag inderdaad tv aangesloten op aop :wink: , en signaal was 100%. Toen achter splitter internet/telefoon/televisie , en ook 100%. Toen achter versterker welke geplaatst was door monteur van toen nog quicknet, en signaal prut. Echter volgens helpdesk ziggo is dat dus niet meer van hun. Ik was telefoon gesprek zat, en koop zelf wel een versterker/splitter voor andere tv's. Beneden iedergeval nu 100% digitale tv met een BER van 0...

    Zo blij als een kind :grin:
     
  6. Duidelijke oorzaak. Maar kun je die versterker ook instellen naar dB? Dat kan invloed hebben.
    Koop in ieder geval een versterker met meerdere aansluitingen, want als je aansluitingen gaat splitten, kost dat weer signaalsterkte.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina