1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Modem werkt rechtstreeks niet.

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door jpsystem, 17 jun 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Wanneer je rechts klikt op het icon van je LAN verbinding in de taakbalk staat er dan in het menu:
    1. disable (uitschakelen; dan staat hij dus aan) of enable (inschakelen; daar moet je dan op klikken).
    2. repair (repareren); daar moet je dan op klikken en als dat niet helpt de foutmelding doorgeven.

    Mees de Roo
     
  2. Als je DHCP in het modem uit hebt staan en in de router aan, dan werkt het met de router. Zet DHCP eens in het modem aan en sluit rechtstreeks op een PC aan. Als windows Automatisch het adres krijgt van DHCP uit het modem, zal het werken. Je moet DHCP niet in het modem en in de router gelijktijdig enabled hebben.
     
  3. Er gaan inderdaad geruchten dat bij sommige modem>router combinaties DHCP in het modem beter uit kan staan; een verklaring daarvoor of een harde testcombinatie is voorzover ik weet nooit gevonden.
    Maar je hebt geen problemen met een modem>router, je hebt problemen met een modem>PC; concentreer je daar dus op.
    Zorg dat we de instellingen van je bekabelde LAN kaart in je PC te weten komen (DHCP aan/uit en wat levert dat op, netmask, Gateway automatisch/handmatig en wat is daarvan het resultaat, DNS-server(s) automatisch/handmatig en welke krijg je dan)
    We zeuren al een tijdje om die harde gegevens; geef ze dus nu maar, je hoeft er tenslotte niet voor te betalen :schater::schater::schater:

    Mees de Roo
     
  4. wat heb ik tot nu toe: via modem verbonden via LAN geeft een ip van 169.254.90.76, subnetmask = 255.255.0.0
    gateway niets dns niets.
    En op het scherm rechts onder bij de LAN verbinding de melding (beperkte of geen verbindingsmogelijkheden) en een geel driehoekje.

    via router draadloos een ip van 192,168,2,2
    subnetmask 255.255.0.0
    gateway 192.168.2.1
    dns 192.168.2.1
    dhcp 192.168.2.1
     
  5. Ok, 169.254.90.76, subnetmask = 255.255.0.0 wil zeggen dat de (windows?) DHCP wel goed is ingeschakeld (anders kreeg je ook niets van de router), maar er niet in slaagt een adres los te peuteren via het modem van Ziggo.

    Welke kabel gebruik je; de kabel die normaal tussen modem en router zit of de kabel die normaal tussen router en PC zit? Beide kabels lijken te werken, maar intelligente routers kunnen vaak naadloos overschakelen tusse rechte en cross cables, modems en Pc's meestal niet; probeer dus in ieder geval een/de andere kabel.

    Probeer ook eens verbinding te maken met Windows firewall uitgeschakeld. Zodra er verbinding is kan je hem weer inschakelen, maar we moeten weten of hij iets blokkeert.

    Wanneer alles niets helpt kan eigenlijk alleen het mac-adres nog roet in het eten gooien, maar daar gaan we dan wel weer op door.

    Mees de Roo
     
  6. Kabels geprobeerd en firewal uitgeschakeld, probleem niet opgelost.
     
  7. De wireless IP adres range is anders dan het bedrade IP adres dat het modem afgeeft. Als je een firewall hebt aanstaan die de IP adressen voor wireless doorlaat, dan is de kans groot dat de firewall bedraad blokkeert. Zet de firewall dus eens uit op de PC.

    Zorg er eens voor dat er maximaal 1 component (modem/router) DHCP enabled of ON is, de andere dus disabled of OFF.

    Dat is bij de verbinding:
    1/. modem-PC; alleen het modem DHCP enabled of ON, niet de PC (windows)
    2/. modem-router-PC; alleen de router DHCP enabled of ON, niet de PC (windows) niet het modem

    Zoals al aangegeven: firewall is meestal het probleem in de PC, zet die uit, als het werkt weet je wat het probleem is. Pas daarna de firewall instelling aan.

    De bekabeling, zoals al aangegeven kan het probleem veroorzaken, hoe je dat kan uitsluiten is hiervoor al eerder aangegeven.

    Als je iets controleert, geef bij de terugmelding de gegevens dan door met vermelding van welke component:
    modem; router; pc

    Het subnet mask: 255.255.0.0 staat dat wel goed ? of is dat een type-foutje? Normaal is dat: 255.255.255.0

    Als je van draadloos naar bedraad teruggaat: PC, router en modem uitzetten, (zorg dat de firewall bij opstarten van de PC uitstaat), vervolgens 1. het modem aan, 2/. dan de router aan, 3/ dan de PC aanzetten .(zonder dat de firewall aanstaat, dus niet later uitzetten).

    Deze handel werkt niet direct, maar heeft even wat tijd nodig om zichzelf in te stellen. Schakel je deze handel te snel of in verkeerde volgorde in, dan werkt het vaak niet.

    Wat ik begrijp is dat je twee problemen hebt:

    1/. met router wireless en modem: langzamere doorvoer snelheid
    2/. met alleen modem, bedraad aan PC: werkt niet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2009
  8. Wim44: Je geeft best zinvolle tips (zo kan bv. een PC die gelijktijdig bedraad en wifi draait verbindingsproblemen vertonen).
    In dit specifieke geval (modem>PC (bedraad)) waar modem en PC beiden DHCP goed behandelen (anders zou modem>router>PC (bedraad) nooit werken) faalt een basis-functie als de bridging door het modem. Die functie is niet afhankelijk van de punten die jij opnoemt (DHCP en kabel hebben we inmiddels immers al uitgesloten).
    Je geeft ook een ronduit verkeerd advies. Als standaard moet op de PC DHCP altijd aanstaan. Op het modem is dat facultatief; het uitdelen van een IP-adres zou daar alleen moeten gebeuren wanneer het modem GEEN verbinding met internet kan maken. Er gaan geruchten dat er modem>router combinaties zijn die baat hebben bij het uitzetten van DHCP op het MODEM; voor modem>PC geldt dat niet, en voor modem>router heb ik ook geen hard bewijs. DHCP op router of losstaande PC moet altijd AAN staan (anders faalt de bridging functie). In testgevallen kan je aan een router of PC TIJDELIJK een hard IP-adres/netmask/gateway/dnsserveradres uitdelen, maar dat moet wanneer het probleem is gevonden altijd teruggezet worden.

    Mees de Roo

    Ik realiseer me dat je opvatting over DHCP mogelijk voortkomt uit (ook mijn) slordig gebruik daarvan.
    We praten namelijk over twee soorten DHCP:
    DHCP-server en DHCP-client.
    Communicatie is er slechts tussen een Client en een Server; meerdere Servers in een netwerk is een ontwerpfout en een ramp, meerdere clients zijn er meestal wel maar hebben elkaar niets te zeggen.
    Communicatie vindt plaats via BOOTP; UDP poorten 67 en 68.
    Vandaar dus de opmerking om de private firewall van de PC even uit te zetten; niet elke firewall doet dit protocol per definitie goed, want sommigen vragen het dusdanig aan de gebruiker, dat die gebruiker de neiging heeft NEE te zeggen.
    De ethernet kant van het modem (en wanneer er cable verbinding is de ziggo-DHCP-server via dat modem) en de LAN kant van de router praten DHCP-server (zij delen de IP-adressen uit).
    De WAN kant van de router en de ethernet aansluiting van de PC praten DHCP-client (zij vragen, meestal als eerste, om de IP-adressen).
    Je ziet dus dat het voor het tot stand komen van een verbinding van belang is dat aan beide kanten DHCP aanstaat; wij zeggen er meestal niet bij dat dat niet (helemaal) dezelfde DHCP is!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2009
  9. Ik baseer me uitsluitend op de formele terminologie en werking van internet. Ik laat me niet afleiden door ruis en kreten die te pas en te onpas, vaak goed bedoeld, worden gebruikt. :wink:

    De informatie is niet compleet, gebrekkig en klopt niet altijd.
    Daarom worden er verschillende handvaten aangegeven.
    Uit de reacties probeer ik op te maken, wat het echte probleem is of waardoor dat kan worden veroorzaakt.

    We kunnen snel af van "het zou kunnen zijn dat".

    Het probleem van TS is simpel. De oplossing ook.
     
  10. Het probleem van JPsystem is inderdaad simpel en door jou volledig juist weergegeven.

    "Wat ik begrijp is dat je twee problemen hebt:

    1/. met router wireless en modem: langzamere doorvoer snelheid
    2/. met alleen modem, bedraad aan PC: werkt niet"

    De oplossing is niet simpel en ligt voorlopig veel minder voor de hand.
    Om de snelheid onder 1/ goed te kunnen analyseren is het nodig om de invloed van de router te kunnen afzonderen van de invloed van verbinding/modem/PC. Daartoe moet allereerst de onder 2/ genoemde aansluiting gaan werken.
    Onder 2/ is de firewall (overigens een goed mogelijke veroorzaker) al eerder uitgezet en zijn twee verschillende kabels geprobeerd die via de router allebei werken (dat kunnen theoretisch 2 cross-kabels zijn, maar hoe vaak kom je die tegen in die aantallen) terwijl het het modem steeds lukt om naar de router te bridgen (dus tegen een DHCP client te praten) en de PC steeds lukt om naar de router via DHCP client/server een correcte verbinding op te bouwen (wat modem en/of PC configuratiefouten uitsluit).
    Van modem naar PC lukt dat in het geheel niet en geeft Windows uiteindelijk uit armoede zelf maar een IP uit.
    Dat niet-lukken is op zichzelf opmerkelijk; vrijwel altijd gaat de modem>PC verbinding goed en is er een modem>router>PC probleem, omdat de modem>PC verbinding normaal minder gevoelig blijkt op timing/protocol enz enz.
    Je opmerking over een ongebruikelijk netmask in het modem>router>PC geval is opzich juist, maar (indien geen typo) veroorzaakt door de router in het geval waarin de verbinding nu juist wel werkt.
    Aangezien het niet aannemelijk is dat JPsystem de powerup timing/volgorde in het geval van modem>router>PC steeds goed, en in het geval van modem>PC steeds fout doet (de juiste procedure is hem al enige malen beschreven), blijven we dus zitten met een hoogst ongebruikelijk probleem, waarvoor de mogelijke oplossingen vrijwel uitgeput zijn.
    Dus tenzij JPsystem iets over het hoofd ziet en/of ergens een stap heeft overgeslagen zonder dat te melden lijkt er niet veel anders over te blijven dan het MAC adres te klonen of te veranderen; iets waar ik normaal geen liefhebber van ben, omdat het vaak meer problemen oplevert dan oplost.

    Mees de Roo
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina