• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wegvallende verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

RKrikke

Sinds iets minder dan een jaar hebben wij een probleem met een wegvallende internetverbinding. In het begin nog 1x in de zoveel dagen/weken, tegenwoordig steeds regelmatiger, tot aan 'binnen 1 minuut' aan toe.

De oplossing is standaard: herstarten modem. Herstarten router (Linksys BEFSR81 op 192.168.1.1) werkt soms ook, maar lang niet altijd en met matige resultaten (verbinding des te sneller weer weg). Bovendien hebben we, als het internet wegvalt, nog prima verbindingen op het LAN (met slechts 1 uitzondering waarbij de PS3 de verbinding kwijt was), roputer blijft ook bereikbaar. Het vreemde is ook, dat de router bij het 'verdwenen' internet nog steeds verbinding aangeeft, IP en dergelijke. Daarbij moet ik trouwens direct zeggen dat release/renew (dat werkt dus lang niet altijd) niet daadwerkelijk het IP-adres vernieuwt. Sinds we erop zijn gaan letten, krijgen we continu 1 enkel IP-adres, ook na vernieuwen: 82.75.16.227. Wellicht handig om hier alvast enkele details te posten:
IP Address: 82.75.16.227
Subnet Mask: 255.255.254.0
Default Gateway: 82.75.16.1
DNS: 212.54.35.25 // 212.54.40.25 // 0.0.0.0
DHCP Remaining Time: 5 days 2:29:29

Router zit op 192.168.100.1, informatiepagina is daarop via browser bereikbaar. Deze is NIET te bereiken op het moment dat het internet eruit ligt; wat mij betreft voldoende informatie om vast te stellen dat het probleem zich bevindt op het vlak van communicatie tussen router en modem.

Maar waarom? Deze opstelling heeft het altijd prima gedaan en is in de loop der tijd nauwelijks gewijzigd.

Hoop dat iemand me kan/wil helpen... Mees de Roo wellicht (vele posts die ik van jou gezien heb bevestigen je expertise op dit gebied m.i.), maar all help is more than welcome want wij komen er echt niet meer uit... Hoor graag welke info nodig is. Bij voorbaat (wellicht ten overvloede, maar toch) alvast een DNS Benchmark logje, heb Wireshark log (met lopende - wegvallende - herstartende verbinding) op verzoek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
>DNS Benchmark log lijkt me te groot, op verzoek zal ik e.e.a. terugplaatsen<
 
Als ik je verhaal zo lees lijkt het niet een Ziggo / modem probleem, maar een router probleem te zijn.

Om dat uit te sluiten kan je bv. kijken naar de lampjes op het modem, tijdens het probleem is deze dan online (branden de nodige lampjes)?

Als het modem netjes online is kan het je router zijn, ofwel test dan eens door een directe verbinding te maken, ofwel sluit 1 PC direct aan op het modem. Als je nu geen probleem hebt weet je dat je router het probleem is, dit kan dan dan weer komen door een router instelling, een technisch probleem of er is een upgrade in je besturingssystemen/PC's geweest en je router kan niet goed overweg met, dan zou evt. een firmware update van je router ook kunnen helpen.
 
Eerste advies: Probeer eens een tijdje zonder router, en kijk of het probleem dan ook speelt. Zo weten we het snelst of we het probleem in de router of bij het modem/Ziggo moeten zoeken.
 
Dank voor de reacties.

Het zou goed kunnen zijn dat het de router is, maar we kunnen nog niet uitslutien dat het het modem is. Sterker nog, alles wijst er inmiddels op dat het op de één of andere manier gaat om de combinatie router-modem. Ook al wat dingen gelezen over problemen bij Ziggo met bepaalde routers, maar dan kom ik weer op het punt: waarom werkte het in het verleden altijd wel goed?

Directe verbinding reeds geprobeerd, geeft geen problemen. Echter, nogmaals: we hebben met de router vrijwel nooit problemen op het interne netwerk... hoe kan dat? Alle lampjes branden ook bij een vastlopende internet-verbinding, zowel op modem als router.

Firmware upgrade geprobeerd, maar niet gelukt. We kunnen nog niet vaststellen waarom niet, de button 'Update' in de router interface lijkt 'dood'. Vraag daarover staat open bij Linksys support, will post when new info is available.

Tot slot, something else to ponder: prima als we kunnen uitsluiten dat het aan de router ligt, zijn we in elk geval een stukje verder weer. Echter, dat hebben wij hier nog niet 100% kunnen bepalen, aangezien de vebinding weer tot stand gebracht wordt door het resetten van het MODEM. Inderdaad: wtf? Daarbij moet ik opmerken, dat het resetten van de router af en toe ook werkt, maar dan lijkt het internet er des te sneller weer uit te vliegen. Nogmaals, tijdens het wegvallen van het internet blijft het INTERNE netwerk gewoon actief, zonder enige problemen. Laatste opmerking: router blijft tijdens probleem dus ook bereikbaar via 192.168.1.1, maar modem-informatie op 192.168.100.1 wordt ineens onbereikbaar.

Will post new info when available, maar zou aanvullende feedback in de tussentijd op prijs stellen!
 
wordt er gebruik gemaakt van bittorrent of andere p2p software?
 
Soms wel, maar het internet valt ook weg zonder dergelijke programma's actief te hebben.
 
Het feit dat je 192.168.100.1 (je modem neem ik aan al schrijf je ergens router) niet kunt bereiken duidt inderdaad op een verstoorde modem>router communicatie. Interessant is het nu om te weten waardoor.

Ik zie zo vlug twee mogelijkheden:

1. Een breakdown van de cable>modem verbinding (let op de lampjes!). Wanneer in het modem DHCP is ingeschakeld (kan dat bij deze?) EN je geeft een renew voor het WAN IP adres van de router, zou dat een WAN router adres in het blok 192.168.100.0/24 moeten geven waarna communicatie met de router weer mogelijk is. Je kunt dan in het signal tabblad en het modem log kijken welke signaal-waarden en foutmeldingen bij deze storing horen.
2. Een directe breakdown van de modem>router verbinding. Je kunt kijken of:
2.1. De ethernet cable goed ingeplugd zit en/of een nieuwe kabel proberen (breuk is zeldzaam, maar oxidatie zeker niet; bovendien test dit makkelijk).
2.2. De modem ethernet aansluiting problemen vertoont (let ook op het ethernet lampje, maar pas op dit kan ook vanuit de router beïnvloed worden).
2.3. De router WAN ethernet aansluiting (let weer op het lampje(s)). Hier zou ik in eerste instantie kijken of nieuwe firmware voorhanden is (heb je wel de juiste firmware gevonden en probeer je dat vanaf een via KABEL aangesloten PC; soms moet je eerst in de router aangeven waarvandaan dat mag), of zelfs tijdelijk met de PC direct op het modem testen (firewall AAN) om te zien of het verschijnsel uitblijft (heb je lang genoeg getest, op de ethernet aansluiting en niet de usb, onder dezelfde belasting?).

Je moet nu alleereerst uitzoeken of op jouw situatie geval 1 of geval 2 van toepassing is. En ons voorzien van signaal en errorlog informatie van modem en router. DNS lijkt op dit moment niet het probleem (of je moet een door DNS heetlopend en/of hangende router krijgen); mocht je die test later willen doen dan vertel ik je hoe je het aantal DNS servers tot zinvolle proporties kan terugbrengen. :lol:

Mees de Roo

P.S. Dat het interne netwerk actief blijft zegt weinig. Dat zit op een soort switch die afgezien van de voeding weinig met het WAN gedeelte gemeen heeft. Wel kan je eens proberen of in zo'n hang situatie een PC die een renew (bij MS heet dat repair of repareren) krijgt weer normaal een IP adres uitgereikt krijgt in het 192.168.1.0/24 blok, maar wanneer de router bereikbaar blijft zou dat eigenlijk goed moeten gaan.

P.P.S. Hoe lang is de verbinding modem>router?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorop gesteld: op adres 192.168.100.1 kan ik inderdaad het modem bereiken, maar niet op het moment dat de verbinding weg is; router blijft wel bereikbaar op 192.168.1.1. De interface van het modem beperkt zich tot basisinformatie omtrent het apparaat zelf; ik kan niets vinden over verbinding, laat staan dat ik de mogelijkheid heb om dingen in te stellen.

Ik zie zo vlug twee mogelijkheden:
1. Een breakdown van de cable>modem verbinding (let op de lampjes!). Wanneer in het modem DHCP is ingeschakeld (kan dat bij deze?) EN je geeft een renew voor het WAN IP adres van de router, zou dat een WAN router adres in het blok 192.168.100.0/24 moeten geven waarna communicatie met de router weer mogelijk is. Je kunt dan in het signal tabblad en het modem log kijken welke signaal-waarden en foutmeldingen bij deze storing horen.
2. Een directe breakdown van de modem>router verbinding. Je kunt kijken of:
2.3. De router WAN ethernet aansluiting (let weer op het lampje(s)). Hier zou ik in eerste instantie kijken of nieuwe firmware voorhanden is (heb je wel de juiste firmware gevonden en probeer je dat vanaf een via KABEL aangesloten PC; soms moet je eerst in de router aangeven waarvandaan dat mag), of zelfs tijdelijk met de PC direct op het modem testen (firewall AAN) om te zien of het verschijnsel uitblijft (heb je lang genoeg getest, op de ethernet aansluiting en niet de usb, onder dezelfde belasting?).

(...) En ons voorzien van signaal en errorlog informatie van modem en router. DNS lijkt op dit moment niet het probleem (...); mocht je die test later willen doen (...)

P.S. Dat het interne netwerk actief blijft zegt weinig. Dat zit op een soort switch die afgezien van de voeding weinig met het WAN gedeelte gemeen heeft. Wel kan je eens proberen of in zo'n hang situatie een PC die een renew (bij MS heet dat repair of repareren) krijgt weer normaal een IP adres uitgereikt krijgt in het 192.168.1.0/24 blok, maar wanneer de router bereikbaar blijft zou dat eigenlijk goed moeten gaan.

P.P.S. Hoe lang is de verbinding modem>router?

Ok, terugwaarts redenerend: verbinding van ca. 1 meter kabel, fysieke afstand nog geen halve meter. Nieuw IP aanvragen op de router is volgens mij inderdaad te allen tijde mogelijk, maar dat kan ik eventueel nog eens nagaan.

Dan wil ik eigenlijk de vraag eerst even kaatsen, aangezien de feedback niet echt duidelijk is: het is me duidelijk dat het probleem kan liggen in Ziggo-modem (1) en, optie 2, router-modem. Wat ik niet snap is de manier waarop je het bij 1 hebt over de router, die staat daar dan toch los van? Voor nu kan ik alleen zeggen dat alle lampjes aangeven, dat de verbinding nog actief is.

Het gekke is dat hetzelfde geldt voor de router. De ipconfig gegevens in de oorspronkelijke post veranderen nooit; niet bij actieve, noch bij weggevallen verbinding. In dat kader snap ik ook niet hoe je erbij komt dat de router een IP krijgt in de range van het modem (192.168.100.x). Het router krijgt, zoals met een direct aangesloten netwerkkaart ook het geval is bij Ziggo, van Ziggo zelf een IP. Nogmaals, die gegevens staan in de eerste post.

Optie 2.3 lijkt me het meest waarschijnlijk. Signaal en errorlog informatie volgen indien nodig.Voor nu:
- gisteren alle bittorrent activiteit op het netwerk uitgeschakeld en sindsdien is, in tegenstelling tot het frequent wegvallen van de verbinding gedurende het weekend, de verbinding prima in orde;
- ik ga zometeen een nieuwe router ophalen en dat eens proberen, mét een 'volledige' belasting op het netwerk... kijken wat er gebeurt.

Meer informatie volgt, want ik ben nu toch wel heel benieuwd waar het nou precies aan ligt!
 
Wanneer de cable>modem verbinding een probleem heeft kan het modem het cable-IP adres niet bridgen naar de router (bij een renew). De modems die ik ken geven dan (mits juist ingesteld voor DHCP) een adres in hun eigen blok (192.168.100.0/24) uit in plaats daarvan. Dit is bij/in de router WAN gegevens te controleren.
Als je bezig bent kun je deze link:
https://www.grc.com/dns/crashtest.htm
gelijk ook even proberen voor beide routers.

Mees de Roo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan