1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Slechte beeldkwaliteit Video On Demand

Discussie in 'Digitale TV - On Demand & Replay' gestart door ArChie, 9 jun 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Vandaag voor het eerst gezien dat er iemand in mijn wijk gebruik heeft gemaakt van Video On Demand (VOD). Het ging om een programma van Veronica en de boel was niet van encryptie voorzien dus ik kon gewoon meekijken. De bitrate was volgens mij een 3.5 Mbps, waarbij de beeldkwaliteit zeer matig was. Er is duidelijk een slechte MPEG encoder gebruikt om het materiaal van Veronica, dat normaal een bitrate van 7.2 Mbps heeft bij Ziggo/Casema, om te zetten naar iets van 3.5 Mbps. Je kan nog net zo goed de oude analoge video recorder af stoffen voor een betere beeld kwaliteit.
     
  2. Word door de omroep zo aangeleverd kan ziggo niks aan doen.
     
  3. Weet je zeker dat Ziggo de bitrate voor ITV niet naar beneden bijstelt om de bandwijdte te kunnen behapstukken? Ik weet ook niet zeker dat het wél zo is, daar niet van, alleen je klinkt zo zeker van je zaak.
     
  4. Er was net iemand een SBS 6 uitzending gemist programma aan het bekijken. Deze keer had ik iets meer tijd om een screen capture te kunnen maken:

    [​IMG]

    Ongeveer 3.6 Mbps.
     
  5. menig tv zender wordt met een mindere kwaliteit doorgegeven..kortom..valt goed naar te kijken.
     
  6. Doman

    Doman Forum Member

    Berichten:
    2.675
    Ziggo:
    Internet & Televisie
    Gebied:
    fZiggo
    Meer...
    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Qua bitrate worden behoorlijk wat zenders met minder doorgegeven, inderdaad.

    Ik weet natuurlijk niet hoe het screenshot precies tot stand is gekomen maar aan het SBS6 logo te zien wordt er in ieder geval geen hoge kwaliteit encoding gebruikt of is het bronsignaal van slechte kwaliteit.
     
  7. Er zijn ook voldoende TV kanalen met een kwalitatief beter beeld die toch een lagere bitrate hebben dan die 3.6 Mbps die beschikbaar is voor uitzending gemist programma's. Dat zegt mij dat er met betere MPEG encoders meer uit te halen valt dan nu het geval is.
     
  8. Een film op 3 Mbps:

    [​IMG]

    Voor dit materiaal is duidelijk een betere MPEG encoder gebruikt. Hoewel de (cursieve) ondertiteling helaas is "ingebakken" was die toch redelijk scherp in vergelijking met de uitzending gemist programma's van de SBS groep.

    Uitzending gemist van de publieke omroep (3 Mbps) lijkt er ook wat beter uit te zien dan hetgeen ik gisteren van SBS 6 zag:

    [​IMG]

    Maar het ging hier om een praat programma met redelijk vaste camera standpunten. Zodra de camera wat gaat bewegen wordt duidelijk dat de bitrate op het randje is. Het overhemd van de persoon op de foto wordt dan zeer onrustig in het beeld en hetzelfde geldt voor de patronen op de wanden in de achtergrond.

    Over het algemeen blijf ik toch teleurgesteld in de algehele beeldkwaliteit van deze "nieuwe" manier van TV kijken bij Ziggo. Je moet toch redelijke bedragen per maand betalen voor deze "Interactieve" diensten. Als je zelf opneemt met een PVR dan heb je tenminste de originele beeldkwaliteit i.p.v. de lagere beeldkwaliteit van de uitzending gemist programma's. En als de apart af te rekenen films dezelfde lage bitrates krijgen als hetgeen ik tot nu toe gezien heb, dan kan je voor beeldkwaliteit toch beter terecht in de videotheek.
     
  9. ik had ook niet anders van je verwacht Archie :wink:
     
  10. Ik weet het hvanbeek, het is nu eenmaal not done om te verwachten dat Ziggo al die reclame uitingen ook daadwerkelijk waar maakt. Op de website van Ziggo is er in de context van "Interactieve TV" zelfs een hele pagina gewijd aan de kwaliteit vol met woorden als HD en Dolby Digital. Allemaal om de potentiële klant ervan te overtuigen dat Interactieve TV van Ziggo goede kwaliteit biedt:

    De beste kwaliteit mogelijk is het zeker niet, aangezien dat TV programma's in de originele kwaliteit zijn waarbij de bitrates toch wel beduidend hoger liggen voor de Nederlandse publieke en commerciële zenders.

    Als het gaat om de beeldkwaliteit van CanalDigitaal en/of Digitenne van KPN dan is het algemeen geaccepteerd om af te geven op die slechtere beeldkwaliteit van deze digitale TV providers vanwege de lagere bitrates. Zodra Ziggo echter een Interactieve TV dienst met vergelijkbare lage bitrates start, en sommige content zelfs nog een slechtere beeldkwaliteit heeft dan die andere providers doordat er kwalitatief mindere MPEG encoders gebruikt worden, dan valt het eigenlijk allemaal wel mee en is er goed naar te kijken.

    Bestel je een film of serie dan mag je ongeacht of het nu SD of HD is van de Video On Demand dienst toch wel verwachten dat er dan wel Dolby Digital geluid standaard aanwezig is. Niet bij Ziggo dus. Waar is de DVB ondertiteling bij Video On Demand zodat de klant zelf kan bepalen of de ondertiteling getoond moet worden of niet?
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina