1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Registratie smartcard zinvol?

Discussie in 'Digitale TV - Irdeto ontvangers' gestart door Zig_go, 27 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. :giveup:Beste forumleden, misschien dat de vraag vaker is gesteld, maar dan toch graag een antwoord.

    Is het zinvol om te registreren? Ik heb een smartcard en ontvanger (Humax5050, een aanrader (de 320 Gb is nu 85%, denk aan de 1T upgrade :-) )gekocht en kijk nu al een maand probleemloos.
    Ik heb niks ingestuurd naar Ziggo, mijn naam is nergens bekend en kijk gewoon parallel aan mijn bestaande analoge abonnement.
    Hoelang duurt zo'n proefperiode? Hoe weet Ziggo dat ik kijk :sleep:en wanneer gaan ze de zendersbeperken? Of is hun administratie niet op orde?

    Wat is jullie advies?
     
  2. Tegenwoordig meestal 3 weken. Het kan zijn dat je Smartcard is geleverd op het moment dat er nog grootschalige problemen waren met het verwerken van de activaties. Dan kan er een langere preview op zitten. Langer dan 10 weken heb ik nooit gehoord, en dat dan nog zeer zelden.

    Ze weten niet dat je digitaal kijkt, de preview zit geprogrammeerd in de kaart. Ze willen het echter wel dolgraag weten, en daar dient die activatie voor.

    Heel simpel: zo snel mogelijk registreren. Daar zit geen enkel nadeel aan, je preview wordt er niet korter van, in tegenstelling tot de geruchten, en je betaalt niks voor digitale televisie.
    Als je wacht tot de preview is verlopen houd je maar 11 zenders over (voorheen was dit alleen Ned1) en duurt het maximaal 48 uur voor je kaart geactiveerd is. Staat er dan echter nog een wijziging/bestelling in het systeem, zal het daar ook nog op moeten wachten.
     
  3. klopt, de preview periode is enige tijd geleden verlengt ivm problemen met het tijdig activeren van nieuwe kaarten. veel mensen die activatie ingestuurd hadden maar uiteindelijk toch geen tv meer hadden na deze periode.
    Je moet echt zsm je activatie regelen, want ziggo vergeet je echt niet! De systemen van ziggo registeren als het ware wanneer jij voor het eerst je kaart in hebt gestoken en de ontvanger aan hebt gezt. vanaf dit moment gaat de proefperiode dus in!

    Activeer dus, je proefperiode blijft, en je krijgt dan (als het goed is) na de proefperiode geen melding te zien als ''preview periode verlopen'' op de door jou geabboneerde kanalen.
     
  4. Doman

    Doman Forum Member

    Berichten:
    2.675
    Ziggo:
    Internet & Televisie
    Gebied:
    fZiggo
    Meer...
    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Mmmm..
    De systemen van Ziggo weten helemaal niets van dat kaartje af totdat jij het laat registreren.
    Zodra je de kaart voor de eerste keer gebruikt gaat er gewoon een teller aflopen welke op de kaart aanwezig is.
    De tijdsduur hiervan kan inderdaad varieeren zoals al te lezen was.
     

  5. klopt niet, de decoders/smartcard wordt aangestuurd door ziggo, anders is de preview ook niet in te stellen. (of te veranderen zoals laatst) Dus de teller moet dan wel aangepast kunnen worden in dat geval. Een smartcard is dom, decoders ook, dus moeten communiceren met het netwerk. En dat doen ze dus ook. want er wordt tevens een signaal naar de decoder/smartcard gestuurd naar welke paketten je mag kijken als je registratie voltooid is.
     
  6. De commando's voor de smartcards lopen van het Irdeto Conditional Access System (CAS) in de headend van Ziggo naar de ontvanger. Er is geen retourkanaal van de ontvanger naar het CAS voor communicatie. Op de smartcard zit al een preview abonnement bij aankoop dat automatisch door de commando's in het signaal geactiveerd wordt. In die commando's staat ook de geldigheidsduur van het preview abonnement. Op het moment dat de smartcart geactiveerd wordt ligt dan ook direct de geldigheidsduur van het preview abonnement vast en is daarna niet meer te wijzigen. Vandaar dat Ziggo op een gegeven moment tijdelijk met een extra "ongeregistreerd" pakket moest komen waarbij de kanalen van het basis pakket zonder registratie van de smartcard te bekijken waren. Nadat de problemen met het registreren van smartcards waren opgelost is dat "ongeregistreerd" pakket weer verwijderd in het CAS.

    Zolang een smartcard niet geregistreerd is worden er geen commando's door het CAS verstuurd voor die specifieke smartcard. De ongeregistreerde smartcard reageert dan alleen op algemene commando's die voor alle smartcards bestemd zijn, waaronder dus de activatie commando's voor het preview pakket op de smartcard.
     
  7. en dat bedoedel ik nou , de kaarten krijgen info vanaf het netwerk. Ik zit niet in de ziggowereld dus heb het een beetje jip en janneke voorgesteld, maar het klopt dus wel. Er wordt met de kaart eenzijdig gecommuniceerd, en er wordt een standaard preview-periode ingefikt. (door ziggo)

    Waar het in dit draadje over ging, was de vraag '' is het zinvol om mijn kaart te laten registeren'' Ja dus, want elke kaart wordt krijgt een signaal mee vanaf het netwerk indien deze in gebruik genomen is.

    Net als na de registratie naar welk pakket je mag kijken, wordt ingefikt door het netwerk.
    Als er geen twee richtingen communicatie is, vind ik het ineens wel onacceptabel geworden dat mijn decoder soms bij een koude start de melding ''Preview periode verlopen'' laat zien. (sec. of 15a20)
    Als het zenderpakket hard gecodeerd is op de smartcard, mag hij dat helemaal niet aangeven naar mijn mening, want de kaart heeft de juiste info al.
    Ik dacht juist dat de ontvanger even moest communiceren met het netwerk bij een koude start, om de persoonlijke autoristatie voor het zenderpakket te controleren, maar dit is dus helemaal niet het geval. Gewoon trage sh:censored:t dus eigenlijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2009
  8. Bedankt voor jullie snelle, deskundige reacties.:applause:
    Samengevat:
    a. Smartcard heeft eigen basis preview instelling die ingaat bij de eerste keer gebruiken.
    b. Smartcard preview verloopt na x aantal dagen, ook al zou ik de kaart na eerste activatie niet meer gebruiken.
    c. Pas na commando's vanuit Ziggo-netwerk worden zenders/bundels weer vrijgegeven (dus kaart moet online zijn als instructies worden uitgezonden door Ziggo) en hoe vaak worden die instructies herhaald?

    OK, rijst bij mij de vraag? Hoe weet Ziggo nu dat mijn kaart de actie-commando's heeft geaccepteerd? :evil:Hoevaak worden actie-commando's herhaald? Stel neem 1 maand alle pakketten. Kaart krijgt code. Termijn verloopt, ik neem alleen Nederland 1 en berg de kaart 2 maanden op. De resetcode naar nederland 1 wordt dan gemist, toch?
    Of is een code telkens weer 1 maand (noem maar wat) geldig?

    Groet,
     
  9. :frons: Keek nu anderhalve maand naar alle zenders. Vrijdag registratie kaart ingestuurd, 4 dagen later alles op zwart. Pre-view afgelopen.
    Goed hè :no:

    Ik blijf met gevoel zitten dat ik nog minstens een maand en wie weet langer nog ongestooord had kunnen kijken. :-(
     
  10. Wanneer je je kaart activeert heeft niks te maken met de lengte van je previewperiode. Anderhalve maand is al langer dan de huidig geleverde preview, langer dan twee maanden hoor je zélden.
    Volgens mij heb je gewoon geluk gehad dat die kaart net voor het eind van die preview binnen was. Of is álles op zwart gegaan? In dat geval zal je kaartje wel weer's niet goed verwerkt kunnen worden, 0900-1884, optie 3 en daarna 4, kunnen ze het met een aantal uur activeren meestal.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina