1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Dit nieuwe forum is ontstaan door de samenvoeging van Ziggo-Gebruikers en Chelloo.
    Ontzet Notitie

Opnamen mislukken

Discussie in 'Humax iHDR5050-C (HD-PVR)' gestart door Fladder, 24 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Ton14

    Ton14 Forum Member

    Berichten:
    7
    2713 em Zoetermeer
    Probleem met de 5050
    Basis + aanvullend pakket
    Sport pakket
    HDTV
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2009
  2. ziggy

    ziggy Forum Member

    Berichten:
    132
    2725ew Zoetermeer, 5050 problemen
     
  3. iNSaNe-oNe

    iNSaNe-oNe Forum Member

    Berichten:
    29
    2721 Zoetermeer
    Voormalig Casema
    Basispakket digitale TV
    Problemen sinds verlopen proefperiode.
     
  4. TheGrouch

    TheGrouch Forum Member

    Berichten:
    5.405
    Ziggo:
    Televisie
    Gebied:
    fZiggo
    Volgens mij heeft het vermelden hiervan niet zo veel zin, aangezien je alleen problemen met opnemen door de E19 Preview periode verlopen kunt krijgen na het verlopen van de preview periode. :?
     
  5. iNSaNe-oNe

    iNSaNe-oNe Forum Member

    Berichten:
    29
    Dat kun je vinden, maar misschien zijn er mensen die ons verrassen en melden dat ze problemen hebben met opnemen van programma's met een nieuwe kaart die nog in de periode valt. Da's nog steeds on-topic. Kans lijkt me klein, maar je weet maar nooit. Of je weet dat ze jokken. ;)

    Liever iets meer info dan te weinig. Maak er geen punt van.
     
  6. ArChie

    ArChie Forum Member

    Berichten:
    5.241
    De probleemloze werking tijdens de preview periode geeft wel een goed inzicht in wat volgens mij de oorzaak is van deze problematiek. Zodra de preview periode op een nieuwe smartcard geactiveerd wordt, wordt ook de duur van het preview abonnement vastgelegd en krijgt de bijbehorende en benodigde sleutel kennelijk ook een geldigheidsduur die gelijk is aan de duur van het preview abonnement. Dus als de duur van het preview abonnement door Ziggo is ingesteld op twee weken dan blijft is de sleutel van dat abonnement ook twee weken geldig. Gevolg: Probleemloos kijken, en opnemen in geval van PVR's, zonder dat er ooit een E19 melding wordt getoond omdat de preview abonnements sleutel even verlopen is tijdens de geldigheidsduur van het preview abonnement en daarom eerst weer ververst moet worden.

    Als de klant echter de smartcard laat registreren en bijbehorende abonnementen op pakketten afsluit, dan vertrouwd Ziggo de klant niet meer en wordt het beleid toegepast om de geldigheidsduur van de afgesloten abonnementen en de geldigheidsduur bijbehorende sleutels niet gelijk te laten zijn. Uit informatie op dit forum gegeven door Ziggo medewerkers blijkt dat de geldigheidsduur van de afgesloten abonnement op een maand staat en dat de geldigheidsduur van de bijbehorende sleutels kennelijk is beperkt tot een uur of zes. Gevolg: Als een ontvanger langer dan zes uur heeft uitgestaan is de bij het abonnement behorende sleutel niet meer geldig en moet er dus na het aanzetten eerst gewacht worden op de verversing van de sleutel voordat er weer beeld is en in die periode wordt er door de ontvangers een E19 melding gegeven. In geval van de Humax PVR's (de iPVR-9200C kent ook gedoe met niet meer af te spelen opnames) en Cisco PVR kan dat Ziggo beleid dan ook leiden tot problemen met het maken van opnames terwijl de E19 melding voor de klanten de overige ontvangers behoort tot de dagelijkse ergernissen als zo'n ontvanger tijdens standby stand geen sleutel updates verwerkt.

    Naar de reden waarom Ziggo haar klanten niet vertouwd en dit sleutel beleid toepast na de preview periode kan ik alleen maar gissen. Ik vermoed dat men daarmee de klanten wil dwarszitten die gebruik willen maken van een niet door Ziggo goedgekeurde PVR met een standaard DVB CI slot en de AlphaCrypt Classic CAM. Er is/was bijvoorbeeld al in 2005 een Topfield kabel PVR verkrijgbaar, terwijl ze toen bij Ziggo (lees Essent Kabelcom) net de eerste SDTV standaard ontvangers hadden goedgekeurd. Later zijn daar de Loewe TV's met geïntegreerde PVR bijgekomen, ook een doorn in het oog van Ziggo waardoor de geldigheid van de sleutels volgens mij nog verder is beperkt om vooral te voorkomen dat klanten dergelijke apparatuur kunnen gebruiken. (Geïntegreerde) PVR's met standaard DVB CI slot en één AlphaCrypt Classic CAM werken namelijk volgens het principe dat kanalen worden opgenomen met encryptie samen met de benodigde sleutels om dan pas tijdens standby stand de decryptie uit te voeren. Op die manier kan de AlphaCrypt Classic CAM benut worden om tijdens het maken van de opname gelijktijdig te kijken naar een ander kanaal dat eveneens van encryptie is voorzien. Een CAM kan immers maar door één kanaal (of eigenlijk tuner) tegelijk gebruikt worden. Het gaat hierbij dus om het dwarszitten van een groep gebruikers die in feite niets verkeerd doen, maar alleen wat meer gebruiksgemak wensen dan ze geboden wordt door de ontvangers die Ziggo zelf toelaat.

    In de eventuele strijd tegen niet legale Irdeto softCAM's, emulatoren en cardsharing heeft deze beperking van de geldigheidsduur van de abonnementssleutels totaal geen zin. Apparatuur die gebruik maakt van softCAM's kan namelijk meerdere kanalen tegelijkertijd decrypten waardoor het dus niet nodig is om kanalen met encryptie op te slaan om die dan later tijdens standby stand te decrypten als de (soft)CAM vrij is.

    Dus alleen om een groep gebruikers met een (geïntegreerde) PVR met standaard DVB CI slot dwars te zitten past Ziggo volgens mij het beleid toe om de abonnementsleutels maar een uur of zes geldig te laten zijn. Dat ze met dat onnodige beleid ook al hun klanten dwarszitten die wel gebruik maken van door Ziggo goedgekeurde apparatuur lijkt ze nauwelijks te interesseren. In hun "strijd" tegen alles dat zij niet goedgekeurd hebben is kennelijk alles geoorloofd en als zij zo'n feature op hun apparatuur hebben dan zullen ze het gebruiken ook. Gevolg: De fabrikanten van de goedgekeurde apparatuur moeten dan maar met workarounds aan de slag om de gevolgen van dit Ziggo beleid te omzeilen. De gekste dingen worden verzonnen zoals nu het twee keer per uur even opstarten van de iHDR-5050C in de hoop dat dan de benodigde abonnementssleutels even ververst kunnen worden. Of de fabrikant moet in "standby" stand de ontvanger maar gewoon door laten doorgaan met het verwerken van het digitale signaal zodat de sleutels ook ververst worden. Dat dit soort "oplossingen" stroom vreet en niets aan de oorzaak van deze problematiek doet, namelijk het Ziggo beleid om de abonnementssleutels zo kort mogelijk geldig te laten zijn, maakt niets uit, als de klanten met een (geïntegreerde) PVR met een standaard CI slot maar worden tegengewerkt. Dat is belangrijker.
     
  7. jeroenkw

    jeroenkw Forum Member

    Berichten:
    20
    Bedankt ArChie voor je informatie.

    Als dit juist is dan snap ik niet waarom de pvr 2x per uur een update krijgt. Waarom niet dan maar 1x per 6 uur ???

    Verder zou een Betere workaround dan 1x 24 uur zijn ipv 6 uur. Aangezien de meeste personen wel 1x per dag tv kijken en de pvr aanzetten kan je dan ook deze sleutel verversen. Hierdoor kan het vrouwtje gtst en zo dagelijks zien ipv missen == :) vrouw. Denk dat je hierdoor 90% van de gebruikers een stuk blijer zal maken.

    Ik neem aan dat de sleutel gepushed wordt naar de ontvangers en dat de ontvanger niet een soort pull request kan doen en dat dit de reden is voor de 30 min? (Dan vingers over elkaar en hopen dat ze het ontvangen) ?
     
  8. ArChie

    ArChie Forum Member

    Berichten:
    5.241
    Gezien de klachten in dit topic werkt die 2 keer per uur al niet in alle gevallen vlekkeloos. Ik vermoed dat de gedachtengang is dat meerdere keren per uur verversen de kans verhoogt dat het goed gaat en als "bonus" kan Ziggo de geldigheidsduur van die abonnementssleutels dan in de toekomst mogelijk zelfs nog verder verkleinen naar minder dan een uur.

    Alle data voor standaard Digital Video Broadcasting (DVB) systemen wordt gepushed aangezien er geen sprake is van retour kanalen. Dus ook de benodigde sleutels en abonnementsgegeven worden via de Transport Streams gepushed naar alle aansluitingen. De ontvangers filteren daar de data uit die nodig is voor de weergave van het door de gebruiker gekozen kanaal, dus inclusief de benodigde abonnementsgegeven en sleutels. Het juiste filter voor die abonnementsgegevens en sleutels wordt bepaald door de informatie op de smartcard.
     
  9. Ton14

    Ton14 Forum Member

    Berichten:
    7
    Bedankt voor de informatie, heel duidelijk.

    Wat daarom wel vreemd is dat niet iedereen hetzelfde probleem heeft. Een vriend van mij die in Rijen woont heeft totaal geen last van dit soort problemen en neemt lustig elke dag e.e.a. op.

    Kennelijk zijn er ook andere oorzaken, bijvoorbeeld, waarom krijg je eerst, Dl, i + * , boot, ook als de energie spaar stand uit staat, terwijl in de manual staat dat de zender direct aangaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2009
  10. GolfTouch

    GolfTouch Forum Member

    Berichten:
    2.776
    Volgens mij heeft tot nu toe niemand deze problemen die in het voormalige @home gebied wonen.
    Kijk maar eens naar de "probleem" berichten. Veel in het Casema en Multikabel gebied.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina