1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Digitaal signaal valt weg

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door hsiepman, 24 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Je hebt helemaal gelijk. Had ik overheen gelezen.:oops:
    (35% signaalsterkte is trouwens wel genoeg, maar ook niet veel.)
     
  2. Ruim een jaar geleden is onze huiskamer gerestyled. Wanden gladgestreken etc. Daarbij heb ik ook 220 en TV aansluitingen laten verplaatsen. Dat is toen door een vriend van mij gedaan die monteur is bij KPN. Ik kan mij niet voorstellen dat hij ondeugdelijk materiaal heeft gebruikt. Ik zal kijken of ik binnenkort de door jullie geadviseerde test kan uitvoern. Bedankt voor de adviezen.
     
  3. Ik denk het ook niet, maar ook een bedreven professional kan schoonheidsfoutjes maken.Een mens blijft maar een mens.
    Succes! Benieuwd hoe het afloopt. Hou ons op de hoogte.
     
  4. Ik zit mij toch af te vragen hoe ik de test kan uitvoeren. :? Jij zegt met bv. een draagbare TV. Moet het geen tv zijn die het digitaal signaal kan ontvangen? De situatie is nu als volgt. De kabel komt ten hoogte van de trapkast uit de kruipruimte omhoog. In de trapkast zit een versterker. Van uit de trapkast en vanuit de versterker gaat de kabel weer de kruipruimte in en loopt naar de achterkant van het huis (ca. 7 meter). Daar komt de kabel weer omhoog en is daar verwerkt in een wandcontactdoos. Op die contactdoos is mijn TV aangesloten met daarnaast de digitale ontvanger. Kunnen jullie mij nu advies geven hoe ik de test moet uitvoeren? Moet ik de versterker nu losmaken en de kabel uit de vloer in de trapkast verbinden met bv. een draagbare TV en daarop de BER waarde aflezen. En hoe doe je dat op een draagbare TV?:?:
     
  5. Meteen even met de deur in huis:
    1)In de meterkast komt het signaal binnen via een contactdoos. (Op die contactdoos kan wederom een doos zijn aangesloten dat radio/tv en internetsignaal splitst.) In ieder geval moet je een niet al te lange kabel (hooguit 3 meter, liever korter.) aansluiten op 1 van deze 2. Die kabel moet geschikt zijn voor DTV, dus niet een uit het analoge tijdperk.
    2) Sluit de decoder aan op deze kabel (en stroom, uiteraard.)
    3) Sluit een (portable) tv aan op de decoder. Het maakt niet uit wat voor de tv, want het gaat nu om de signaalkwaliteit die de decoder gaat laten zien!

    Via het menu kun je nu de signaalkwaliteit (en de BER) vaststellen.

    Als die nu goed is, ligt het probleem dus binnen je vier muren, en zul je je bekabeling bijlangs moeten. Misschien geheel vervangen door de tegenwoordig voor DTV geschikte kabel. Je kunt wel eerst beginnen met connectoren/verbindingen op de huidige kabel stuk voor stuk te checken/ misschien vervangen door betere, en dan steeds testen van je tv-opstelling zoals die nu is, dus ver van de meterkast.
     
  6. Eduard

    Je moet het aanpakken zoals Eduard zegt:

    Korte goede coaxkabel in de kruipruimte op hoofdaansluiting --> Decoder ---> Via scartkabel op willekeurige (draagbare) TV!

    Het is zeer verstandig om dit te doen, want het zegt veel over de kwaliteit van je bekabeling. Zoals Eduard ook al zegt: Is de BER nu 0, dus de signaalkwaliteit 100% dan zul je het probleem in je woning moeten zoeken.

    Is de BER groter dan 0 en de signaalkwaliteit dus kleiner dan 100 % dan kun je met een gerust hart Ziggo bellen, want dan wordt het signaal niet goed aangeleverd.

    Misschien kun je de kabel die de versterker in gaat aansluiten op de decoder. Als de kwaliteit nu 100 % is (BER = 0) dan weet je dat het probleem pas na de versterker komt. Probeer daarna de kabel die de versterker uit gaat. Is de signaalkwaliteit nu kleiner dan 100 % dan heeft de versterker het begeven.
    Succes en hou ons op de hoogte!

    pvd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mei 2009
  7. Hsiepman, je moet niet uitsluiten dat ook de versterker de boosdoener kan zijn.
     
  8. Ik heb de test kunnen uitvoeren. Het was wel even werk maar het is gelukt. Zodra ik de hoofdkabel op de decoder had aangesloten had ik op alle zenders perfect beeld. Signaalsterkte 100% en BER = 0. :pompom:
    Het ligt dus niet aan Ziggo. Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb nog een paar vragen als dat kan: Als ik de kabels ga vervangen waar moet ik dan opletten? Moet ik alleen de kabels vervangen of ook contactdozen? Is het verstandig om het te laten doen of is het ook zelf te doen?
     

  9. Nou is even de vraag voor mij of je bij deze test de versterker er wel of niet tussen had.
    1)
    Zo ja, dat zou ik eens omzien naar een betere versterker (Tenzij je deze harder en zachter kunt zetten. Dan moet je de instelling eens uitgebreid uittesten.)
    2)
    Zo nee, dan is voor mij de vraag wat er aan de kabel mankeert. Misschien kun je de tv eens aansluiten zonder versterker, en dan de connectoren bijlangs, misschien opnieuw bevestigen als die van eigen makelij zijn.
    Zet de tv daarbij op de zwakste analoge zender, en kijk dan of je dat signaal kunt verbeteren.
    Als dat inderdaad lukt, zal je digitaal signaal ook beter moeten zijn, en al helemaal met versterker.

    Als je de tijd en het geduld hebt, zou ik de klus zelf doen.
    Waarom? Omdat je dan in de toekomst ook zelf kunt repareren. Je weet immers hoe het zit. En je leert ervan. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden, en weet wat ik moet controleren om zeker te weten dat het probleem wel of niet thuis ligt. En meestal ligt het wel degelijk thuis.
    Een lange kabellengte zoals bij jou (en bij mij) is altijd een risico, omdat er er doorgaans een versterker en tussenkoppelingen aan te pas komen.

    O ja, een verkeerde/slordige aansluiting kan ook in een contactdoos zitten.
    De kern mag nooit in aanraking komen met ook maar 1 draadje van de mantel (binnen een f-connector of aan een andere koppeling).

    Succes!
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina