1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Digitaal signaal valt weg

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door hsiepman, 24 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo. Sinds 1 1/2 jaar heb ik nu digitale tv. Ik heb een Samsung DCB-B270R ontvanger. Het eerste jaar totaal geen problemen gehad. Daarna vallen regelmatig zenders uit (o.a. RTL 4,5,7 en SBS). Daarna komen ze spontaan weer terug om na een week weer weg te vallen. Bellen met de helpdesk levert niets op. Wat kan nu het probleem zijn. Ik heb niets veranderd aan kabels of iets dergelijks. Wie heeft er advies?
     
  2. Waarom helpt bellen met de helpdesk niets op?
    Wat heb je allemaal gecontroleerd?
    Zit de smartcard goed in de ontvanger?
    Is de bekabeling nog wel in orde?
    Is het signaal sterk genoeg?
    Heb je meer apparatuur via splitters aangesloten?
     
  3. Wat voor foutmeldingen krijg je?

    pvd
     
  4. Digitaal signaal valt weg.

    Helpdesk geeft wisselende mogelijkheden: Ontvanger defect, bekableing niet goed, versterker niet goed enz, enz. Ik heb echt alles gecontroleerd. De bekabeling is nog geen jaar oud. De smartcard zit goed in de ontvanger, het signaal is soms sterk, dan weer niet. Ik heb maar één TV aangesloten en gebruik dus geen spliters.
     
  5. Digitaal signaal valt weg.

    Soms de melding E38, de meeste keren helemaal geen melding. Het scherm blijft zwart en begint zich langzaam in blokjes op te bouwen. Heel vaag allemaal.
     
  6. Als je driemaal op i drukt zie je de signaalsterkte en kwaliteit. Wat zijn de waardes? Als je dan op ok drukt zie je ook de BER. Wat geeft deze aan? Deze moet 0 zijn. In het andere geval is er iets mis met de kabel.

    Om te controleren of het je eigen kabel of die van ziggo kun je het apparaat met een korte coaxkabel aansluiten in de meterkast. Met behulp van bijv. een draagbare tv kun je de BER waarde weer aflezen. Is deze nu wel 0, dan ligt het aan je kabels. Is deze geen 0 dan moet je ziggo bellen (want dan ligt het aan hun)

    pvd
     
  7. Signaalsterkte is 35% en signaalkwaliteit is 44%. BER (E-6) deze waarde verspingt steeds en ligt tussen 1.440000e-02 en 1.470000e-02.
    Helaas kan ik de test die je vraagt niet eenvoudig uitvoeren. Het aansluitpunt voor de kabel zit niet in de meterkast maar in de kruipruimte. Daarnaast heb ik ook geen draagbare TV voorhanden. Heb je alvast iets met deze gegevens? En hoe komt het dat alle zenders het een jaar lang goed hebben gedaan en nu ineens niet. Worden de kabels ineens slechter?
     
  8. Deze gegevens vertellen dat de aansluitingen/kabels etc. (hetzij van jou, hetzij van Ziggo) niet goed zijn. Vandaar dat het testje van belang is. Vervelend dat je aansluiting in de kruipruime ligt, maar in je eigen belang kun je het beste toch dat testje proberen uit te voeren. Je kan dan namelijk veel geld besparen: Als je Ziggo belt en het ligt aan de huisinstallatie dan worden er namelijk kosten berekend. Is de BER-waarde in de kruipruimte hetzelfde dan weet je vrijwel zeker dat je bij Ziggo zijn moet en dat ze dus geen kosten berekenen. Hoe is het signaal bij de buren? Net zo slecht als bij jou? Dan wordt de kans dat het probleem bij Ziggo ligt groter.

    In antwoord op je tweede vraag:
    De kabels hoeven niet perse slechter te zijn. Het kan ook komen doordat de kabels al slecht waren. Ik zal het proberen uit te leggen: Veel moderne apparatuur (Draadloze telefoons, magnetron, digitennemasten etc) zenden straling uit. Deze straling wordt "opgepikt" door slecht afgeschermde kabels. Heeft KPN recent misschien een mast geplaatst in de buurt? In dat geval merkte je vroeger niet dat het slechte kabels waren (er waren immers geen stoorbronnen), maar nu wel.

    Groet,
    pvd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2009
  9. Dus die is wel goed.

    En die is niet goed,moet 0 zijn. Betekent meestal dat er in huis iets met de bekabeling aan de hand is. Soms is het slechts een (f-)connector die niet goed is bevestigd op de kabel: mantel aan de buitenkant, kern mag geen contact hebben met de mantel. Heb je kant-en-klare kabels of heb je zelf aangelegd? En die kabels moeten niet stammen uit het analoge tijdperk, want die voldoen niet meer.
     
  10. oneens

    Ben ik niet met je eens: signaalkwaliteit moet 100 % zijn.....

    Hier ben ik het volkomen mee eens, vandaar het aanbevolen testje.

    pvd
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina