1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Grote problemen met Docsis3 modem dat zichzelf reset (wie kan helpen...)

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door pro, 19 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Het probleem hoeft niet eens door directe beinvloeding van het 'hoogfrequent' signaal te komen, maar kan ook door laagfrequent-detectie van het originele hoogfrequente signaal komen. Dat bedoelde ik ook met het voorbeeld wat ik gaf van een mobiele telefoon die storing geeft op een audio-versterker. In die audio-versterker zit helemaal geen ontvanger ingebouwd, maar toch kan een 'zender' dit apparaat verstoren.

    Modernere DECT basisstations kunnen ook het uitgezonden vermogen varieren als de handset verder weg is dus kan het zijn dat het effect wijzigt, ook kan de koppeling tussen de 2 apparaten wisselen door een veranderende omgeving. Het resetten kan verder nog door allerlei toevalligheden wel of niet gebeuren onder dezelfde omstandigheden. Dat soort dingen is gewoon moeilijk te voorspellen met EMC gedrag. Het is altijd beter om 'uitzendende' apparaten zo ver mogelijk te houden van andere electronische apparatuur of dat nu geldt voor DECT, WiFi of mobiele telefoons.
     
  2. Je vergeet nog de som en verschil frequenties die bij breedband signalen (opgebouwd uit een groot aantal deelfrequenties) optreden; wanneer je twee van die apparaten bij elkaar zet verveelvoudigt dat effect bovendien nog eens op enorme schaal.
    Maar belangrijker is nog dat bij deze hoge frequenties bijna alles als trillingskring kan functioneren; wanneer in een dergelijke kring een component diode-eigenschappen heeft kunnen zelfs voedingsspanningen (gelijkstroom!) buiten hun specificate vallen!

    Mees de Roo
     
  3. heh, gelukkig vulde Mees mij zeer snel aan.
     
  4. Hallo Ziggo helpers,

    de situatie is 99,9% beter dan voorheen.

    Ik heb de afgelopen dagen tussen 7.00 en 24.00 uur geen enkele reset van het modem gehad. Ik heb het Docsis3 modem nog steeds buiten de meterkast staan, dit lijkt dus DE oplossing te zijn!

    Enige hele kleine puntje wat ik nog raar vind, is dat ik 's nachts (ergens tussen 24.00 en 7.00 uur) wel minimaal 1x de connectie tussen de router en de modem kwijt raak. Ik weet net 100% zeker of dat een reset van de modem betekent (ik lig dan te slapen...), maar waarschijnlijk wel.

    Hebben jullie enig idee of dat heel abnormaal is?? Of is dit iets wat vanuit Ziggo gebeurt? Het zou ook nog zo kunnen zijn dat dit door Ziggo gebeurt i.v.m. het onderzoek naar mijn problemen natuurlijk.

    Als dit het enige probleem is, kan ik er mee leven trouwens. Ik ben van gemiddel 50 resets per 24 uur terug gegaan naar 1 reset per dag....en dat ook nog alleen maar midden in de nacht...

    Nogmaals iedereen bedankt voor alle hulp! :thankyou::thankyou::thankyou:
     
  5. Is het niet een DHCP renewal?
    Geeft het router-log geen uitsluitsel daarover?
    En het modem-log?

    Mees de Roo
     
  6. Ik weet dat Ziggo soms/altijd? modems herconfigureert 's nachts. Dat zou het kunnen zijn.
     
  7. Hallo Mees,

    je hebt helemaal gelijk, ik voel me nogal dom ineens :oops:

    Ik zie in de log in de router het volgende:
    [INFO]Mon May 25 07:13:50 2009Obtained IP Address using DHCP. IP address is 94.XXX.XX.XXX[INFO]Mon May 25 07:13:49 2009Lost lease on IP Address
    Met mijn boerenverstand is dit dus i.d.d. een teken dat het een DHCP renewal is (toch?). Kan dit uitgezet (of minder vaak voorkomend) worden? Of vraag ik nu iets doms.....Ik zal in ieder geval eens even in de settings van de router verder zoeken.

    Bedankt alweer!!
     
  8. Lijkt er meer op dat de router te laat is met de renewal of dat iets 'm forceert om de renewal te doen. Normaliter moet een renewal gedaan worden voor de lease verloopt. En dat gebeurd dan zonder dat bestaande connecties verloren gaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2009
  9. Ok, maar in ieder geval is het modem-reset probleem dus voor de volle 100% opgelost en toe te schrijven aan RF storing door DECT en/of Wifi.
    Heb je de mogelijkheid in de router-setup te kijken hoe het WAN DHCP-gebeuren staat ingesteld? Kijk ook of je de resterende lease-tijd kunt vinden en of die zich update.
    Kijk ook even of de router zijn datum/tijd goed krijgt en update (lijkt er op gezien je log-file entries, maar misschien zijn er rare sprongen).

    Mees de Roo
     
  10. Ik had hetzelfde probleem van spontane reboots van mijn arris docsis 3 modem. Na 2 maanden knoeien dit draadje gelezen, dect telefoon verplaatst en probleem opgelost !

    Mijn dank is groot !!
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina