1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Wie kan mijn signaal sterkte meten (Rijswijk)

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door dezwakke2, 17 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Wij zijn op zoek naar iemand die in de buurt van Den Haag woont en die:
    - een beetje verstand van signaalsterktes heeft
    - eventueel de sterktes kan meten in db's of ???
    Uiteraard hoeft het niet voor niets maar hulp is uiterst welkom

    Wat is het probleem:
    Wij hadden op de slaapkamer boven geen geweldig (freezen en schokkerig) beeld en dus werd ons (nadat ik de stekkers voor Hirschmann had verwisseld) aangeraden een Hrischmann GHV 20M te plaatsen en daarna was alles weer perfect.
    Nadat Casema (Ziggo) het aanbod van de digitale zenders heeft aangepast (waardoor we meer zenders hebben) valt het ons op dat sommige digitale zenders slecht te bekijken zijn.
    Uiteraard zijn dat de zenders waar we graag naar kijken zoals RTL-4, SBS-6, Sci-Fi en 13th Street.

    Technische gegevens Hirschmann GHV 20M

    - signaalversterking uitgangen 2, 3 en 4: 10,5 dB typisch
    - signaalversterking uitgang 1 (retour-kanaal): 12 dB typisch
    - frequentiebereik: 85 MHz tot 862 MHz
    - frequentiebereik retoursignaal: 5 MHz tot 65 MHz
    - verzwakking retoursignaal: -1 dB typisch
    - uitgangssignaal: 103 dbµV typisch
    - koppelingsdemping: 16 dB typisch
    - ontkoppeling uitgangen: 30 dB typisch
    - ruisfactor: 4,5 dB typisch
    Dit zegt mij allemaal heel weinig maar jou hopenlijk wel.


    Mijn configuratie is als volgt:
    de Casema / Ziggo komt binnen op een Tratec TRP-10/FI
    Van daar gaat er een coax naar de AOP en dat is een Tratec TU-04
    Vanaf de RTV Output gaat er een coax naar de ingang van mijn Hirschmann GHV 20M
    Op de Hirschman zit van rechts naar links gerekend volgens het boekje:
    1 niets, ook geen afsluitweerstand
    2 de Slaapkamer (met digitale Samsung DCB-P850R decoder)
    3 de Logeerkamer
    4 de Woonkamer (met digitale Samsung DCB-P850R decoder)

    Digitaal beeld ziet er als volgt uit:
    Woonkamer
    RTL-4 = af en toe een blokje
    SBS-6 = af en toe een blokje af en toe een blokje
    13th Strt = goed
    Sci-fi = freezen en blokkerig
    Slaapkamer
    RTL-4 af = en toe een blokje
    SBS-6 = af en toe een blokje
    13th Strt = freezen en blokkerig
    Sci-fi = freezen en blokkerig


    Alvast bedankt voor je reactie en mogelijke oplossing voor dit (hopelijk voor jou kleine) probleempje
    groetjes
    Ripley uit Den Haag
     
  2. Suboptimaal signaal kan vele oorzaken hebben. Ik heb op maandag 26 januari 2009 via Ziggo Thuishelp met een medewerker van de Ziggo-support gechat over suboptimale signaalkwaliteit.

    Ik heb deze melding verzonden:
    De laatste tijd valt ons op dat de signaalkwaliteit van DTV niet meer is wat deze geweest is. De decoders geven aan dat de signaalkwaliteit van alle DTV zenders zich in de 80% range bevindt en de BER waarden groter dan 0 (nul) zijn. Enige positieve uitzondering is Den Haag TV waar een signaalkwaliteit van 100% en een BER waarde van 0 wordt aangegeven. Vorig jaar hadden we volgens onze decoders op alle DTV zenders dit perfecte signaal.

    Om na te gaan of het aan onze huisinstallatie lag hebben we één van onze decoders gerest en via een korte goed afgeschermde Hirschmann Koka 799 coax kabel en later via een minder goede coax kabel direct op het AOP aangesloten. Helaas maakte dit alles niets uit, de suboptimale signaalwaardes beleven zoals ze waren.

    Nieuwsgierig geworden hebben we daarna de internetverbinding nagelopen. Daar bleek dat het downstream level van de internetverbinding op 8 dBmV stond. Vroeger stond deze waarde dicht op het ideaal van 0 dBmV. Ook lopen de Total Correctable Codewords en Total Uncorrectable Codewords waardes op.

    Kunt u nagaan waaraan deze achteruitgang in signaalkwaliteit ligt?


    Gedurende de daaropvolgende chat sessie kon de Ziggo-support soortgelijke suboptimale signaalwaarden voor onze aansluiting meten en constateerde dat dit voor meer (internet) aansluitingen in onze buurt het geval was (met andere woorden het probleem lag in dit geval voorbij het AOP buitenshuis). Dit heeft ertoe geleid dat door de Ziggo-support een blokstoring voor onze omgeving werd aangemeld. Na pakweg 2 weken heeft Ziggo nagekeken wat er precies speelt in onze omgeving en de problemen verholpen. Sindsdien geven onze DTV decorders weer een signaalkwaliteit van 100% en een BER waarde van 0 op alle DTV zenders aan en hebben we weer prima beeld.
    Ook de signaalwaarden voor onze internetverbinding waren na de Ziggo werkzaamheden weer prima.

    DTV/TV kan Ziggo volgens een forumlid niet zo makkelijk nameten. Volgens dit lid zijn er op diverse plekken wel meetapparaten geïnstalleerd, maar het is vanzelfsprekend veel te kostbaar om op elke individuele aansluiting de DTV/TV downstream te monitoren. Meestal gebeurt dit op regionaal niveau (10.000 - 100.000 klanten). Na dit regionale niveau komen er nog een aantal tussenstappen die de storing kunnen veroorzaken (lokaal station (ca 10.000 klanten), wijkcentrum (1000-2000 klanten), groepsversterker (10-200 klanten), eindversterker (12-48 klanten) en alle tussenliggende kabels.

    Problemen met de downstream op een lager niveau dan het regionaal centrum, kunnen dus alleen ontdekt worden aan de hand van meldingen van klanten. TV (=downstream) klachten kun je daarom het beste altijd melden bij de klantenservice, zeker als buren dezelfde problemen ervaren. Als de buren geen probleem hebben, kun je het beste eerst je eigen aansluiting nog eens nalopen

    Om na te kijken waar uw probleem zit zult u net als wij een TV + DTV decoder rechtstreeks op het Abonnee Overname Punt (de Ziggo-aansluiting in uw huis) moeten aansluiten. Doet deze TV + DTV decoder het direct op het AOP wel goed, dan is er iets mis in uw huisinstallatie. Blijven de problemen net als in ons geval voortduren, dan ligt het aan het Ziggo kabelnetwerk en moet u dit soortgelijk onderbouwd als in ons geval aan Ziggo melden.

    Belangrijk voor een goede DTV ontvangst is dat uw decoders aangeven dat de signaal kwaliteit 100% en de BER waarde 0 (nul) is. De signaalsterkte is op zich niet belangrijk voor een goede DTV ontvangst, maar tijdens de “storingsperiode” gaven onze Samsung decoders aan dat de signaalsterkte van alle DTV zenders zich rond de 67% bevond. Na het verhelpen van de problemen is de signaalsterkte naar rond de 75% toegenomen. Deze signaalsterkte metingen zijn met DTV decoders verricht, welke hiervoor eigenlijk niet geschikt zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2009
  3. Zo da's een mooie lap tekst!

    Kort gezegd: bij dit soort storingen, apparatuur zo dicht mogelijk bij het AOP zetten, geeft dat geen probleem, dan heb je iets niet goed aangesloten of te goedkope kabeltjes gebruikt. Blijft hetzelfde probleem, neem dan contact op met Ziggo (eventueel na controle van de betreffende apparatuur d.m.v. verwisselen van decoders etc.).

    Maar mooi voorbeeld van het nut van Thuishelp, daar horen we weinig van...
     
  4. Ik geloof het zelf nog niet echt

    Ik geloof het zelf nog niet helemaal maar ik heb alle f-connectoren op de versterker losgenomen en 1 voor 1 weer aangebracht, de stekker uit de aop verwijderd en weer teruggeplaatst en . . . . . . . . tromgeroffel . . . . . . Sci-Fi is goed.
    Dus vanavond ga ik eens wat andere zenders langslopen om te kijken of nu alle andere zenders ook goed zijn.
    Ppppppppppppfffffffffffffffffff wat een gedoe allemaal

    To be continued maar wel heel erg bedankt voor het meedenken

    Groetjes
    Harm & Leonie
     
  5. En niet te vergeten: onnodige koppelingen (b.v. van twee stukken kabel) verwijderen.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina