1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Storing op RTL4-5-6

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door smaragd, 13 mei 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Sinds vorige week grote ontvangstproblemen met digitale ontvangst. Grootste problemen doen zich voor op:
    • RTL4
    • RTL5
    • SBS6
    • RTL7
    Deze zenders zitten op frequentie 658.750 Mhz en hebben op al onze decoders (3 stuks) problemen: BER waarden fluctueren en HD decoder laat signaalsterkte van 69 / 70 zien. Gevolg: blokkerig beeld / geen signaal.

    Ketnet/Canvas (freq. 666.750 Mhz) geeft geen signaal. Er zullen ongetwijfeld ook nog andere zenders in het pakket zitten die dezelfde problemen hebben.

    Tevens hebben de Sport1 Extra kanalen (405 en 406 op 666.750 Mhz) geen signaal. Dit is overigens al veel langer een probleem. De andere Sport 1 kanalen zijn wel goed te ontvangen: deze zitten op een andere frequentie.

    Ziggo klantenservice wijst bij telefonisch melden van de klacht altijd naar de klant: deze heeft zijn bekabeling niet op orde. Wat mij bevreemd is dat de klachten van de ene op de andere dag ontstaan terwijl er daarvoor geen problemen waren. Er zijn bovendien geen nieuwe apparaten (draadloze telefoons / routers etc) bijgekomen die mogelijk storing zouden kunnen geven.

    Mijn postcode is 1625 RG. Heeft iemand suggesties voor dit hoogst irritante probleem?

    Hans :cry:
     
  2. Is ook niet vreemd, daar dit negen van de tien keer de oorzaak is. Jouw omschrijving van het probleem wijst ook in die richting: interferentie. En ze zullen ook pas aannemen dat het iets anders is als je het test.
    Dus: decoder bij de buren proberen, decoder van de buren bij jou proberen, kabeltjes vervangen, decoder en tv zo dicht mogelijk bij het AOP zetten, afhankelijk wat van jou de simpelste manier is om dit te testen.
    Als het signaal bij binnenkomst in orde is, werkt jouw decoder prima bij de buren, die van hun even slecht bij jou als je eigen, levert het vervangen van de kabeltjes beter beeld op of krijg je prima ontvangst als je de decoder en toestel naast het AOP zet. Is het andersom het geval, ligt het nu wel aan Ziggo.

    Wat voor kabels gebruik je? Heb je ze allemaal nagelopen? Hebben ze metalen of plasticen aansluitingen? Zijn ze voorzien van het KabelKeur-keurmerk?

    Dat zoiets uit het niets voorkomt, kan betekenen dat er iets niet meer goed aangesloten zit om wat voor reden dan ook, of dat er een nieuwe bron van interferentie bij is gekomen. Je sluit apparatuur in huis al uit, maar je weet niet of de buren toevallig Digitenne zijn gaan kijken, de grootste oorzaak van storingen op de kabel.
     
  3. Huh? Dus als de buren opeens Digitenne gaan kijken dan krijgen de buren van die buren last van interferentie? Verder gaat alles goed?
     
  4. De bewoording betekent inderdaad iets anders dan wat ik bedoelde. De buren als in de buurt; is daar een zendmast in de buurt gekomen, dan ga je dat merken met slecht geïsoleerde kabels. En dat dan nog als (niet geweldig waarschijnlijk) voorbeeld, er kunnen een hoop bronnen van interferentie bijkomen.
     
  5. Toch lijkt het me een instralingsprobleem van de digitenne-zenders die in Hoorn staan. Die zenders staan redelijk midden in Hoorn met een vermogen van 6 kilowatt op 578MHz, 586MHz, 618MHz, 666MHz.
    Dat zijn ook de frequenties waar jij geen signaal hebt, of zitten er vlak bij waardoor er toch interferentie kan ontstaan.

    Het hoeft niet eens een slechte kabel van jezelf te zijn als je zeker weet dat dit wel goede spullen zijn die de problemen veroorzaakt, maar kan ook een niet goed afgemonteerde 'groene' kabel zijn in de aansluitdoos. Er zijn gevallen bekend waar de koperen buitenmantel niet goed aangedrukt zat in de aansluitdoos.

    Je moet beginnen met alle antenne kabels los te halen uit het abonnee overname punt (AOP), daar waar de groene kabel het huis in komt op de eerste aansluitdoos. Ook je internet splitter als je die hebt er weg halen. Dan 1 digitale ontvanger daar aansluiten met een zo kort mogelijke goede kabel en kijken of de storing dan weg is. Is de storing dan nog aanwezig dan moet je een Ziggo monteur laten komen. Is de storing er dan niet, dan stuk voor stuk alles weer aansluiten, eerst alleen de internet splitter en steeds kijken of de storing terugkomt. In dat geval is dat stuk kabel wat er dan extra tussenzit de boosdoener.

    Die TV zenders van digitenne zitten in de mast die naast de Kwantum staat trouwens (en dat is volgens je postcode tussen de 500 en 1000 meter van je huis af, en dan zijn 4 zenders met 6000 watt per stuk niet fijn voor storing....)
     
  6. Je hebt hier de pech dat Ziggo om duistere redenen besloten heeft om alle frequenties in Ziggo/Multikabel gebied die boven de 514 MHz voor digitale TV Transport Streams gebruikt worden met 0.75 MHz te verschuiven waardoor er nu twee Transport Streams last hebben van die Digitenne zender voor de 666 MHz. Voorheen was er maar interferentie op één frequentie.
     
  7. Zelfde probleem gehad (ook 1625 postcode).
    Omdat het bij mij om een Sony gaat had ik support van Klantenservice al bij voorbaat opgegeven.
    Heb de kanalen opnieuw laten opzoeken en handmatig :cry: gesorteerd.
    Eerst RTL4,57 en SBS, en een week later hetzelde verhaal, ditmaal vanwege het ontbreken van Ned 1,2, en 3.

    Ach, waarom zou Ziggo dit aan zijn gebruikers moeten melden ? :cry:
     
  8. Misschien omdat bij "brave" Ziggo-klanten de wijzigingen automatisch doorgevoerd worden. En bij de gevallen waarbij dat mislukt adviseert men om even de stroom van de decoder te halen, waarna het alsnog goed gaat.
     
  9. Ik heb het ook. Geen ontvangst op RTL4, 5, 7 en SBS6. Heel erg vervelend. Zeker omdat ze het soms wel doen, met een signaalsterkte van 100%. Op dit moment hebben ze weer allemaal een signaalsterkte van 0% en een BER waarde van [E6]00000 (geen idee wat dat inhoudt).

    Alle andere zenders doen het prima, aan de kabel kan het niet liggen.
     
  10. Daar zou ik niet zo zeker van zijn.....

    Probeer eens met een zo kort mogelijke kabel je decoder aan te sluiten op het AOP (waarschijnlijk in de meterkast). Als het beeld nu wel goed is ligt het waarschijnlijk toch aan de kabels. Ga dan te werk zoals eerder in dit topic reeds staat omschreven.

    Signaalsterkte van 0 is uiteraard niet goed. De BER moet 0 zijn, dus dat lijkt me wel goed, maar bij een signaalsterkte van 0 % kan ik mij niet voorstellen dat de BER 0 is.

    Dit wijst toch op een interferentieprobleem. Dit kan liggen aan bijvoorbeeld een mobiele telefoon, een digitenne mast, een magnetron, een router etc. Op het moment dat de zenders het goed doen is het "probleemveroorzakende apparaat" uitgeschakeld.
    pvd
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina