1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Wat een gepruts met de Ziggo website

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door ArChie, 30 apr 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Vandaag een extra smartcard geregistreerd via de Ziggo website. Ik log dus in op mijn "Mijn Ziggo" account en vind daar onder het kopje "Mijn gegevens" een "Registreer je smartcard" linkje dat mij leidt naar de "Smartcard registreren en activeren" pagina. Tot zover gaat alles goed.

    Vervolgens kom via een volgende "Registreer je smartcard" link op die pagina op een "Bestellen" pagina alwaar ik mijn postcode en huisnummer in dien te vullen. Huh? "Bestellen"? Ik wil helemaal niets bestellen, maar registreren. En waarom moet ik mijn postcode en huisnummer weer invullen terwijl ik net ben ingelogd op mijn "Mijn Ziggo" account. Dan weten ze toch wil ik ben?

    Toch maar de gegevraagde gegevens ingevuld en dan maar hopen dat het niet leidt tot de bestelling van een nieuwe smartcard met de bijbehorende kosten, want die smartcard heb ik al en wil ik juist registreren. Hoewel er nog steeds sprake is van "Bestellen" kom ik vervolgens op een "Digitale Televisie van Ziggo - Smartcard Registreren" pagina terecht alwaar ik het smartcard nummer moet invoeren en middels een vinkje kan aangeven dat ik een nieuwe smartcard wil registreren. Gelukkig, lijkt er toch sprake te zijn van registratie.

    Daarna wordt ik naar een pagina geleid waar ik al mijn gegevens dien in te vullen. Wat is dat nu weer voor een gedoe? Ik ben toch ingelogd via mijn "Mijn Ziggo" account, dus waarom wordt dat uberhaupt gevraagd en waarom worden dan de benodigde gegevens niet even alvast ingevuld zodat alleen nog maar een bevestiging hoef te geven? Het enige dat alvast is ingevuld zijn mijn adres gegevens, die ze waarschijnlijk hebben opgezocht op basis van de eerder ingevulde postcode en huisnummer. Voor de lastige zaken zoals bijvoorbeeld het klantnummer dus nog maar een "Mijn Ziggo" sessie geopend en met copy en paste acties de resterende verplichte informatie op dat web formulier overgenomen. Wat een gedoe en nergens voor nodig.

    Nadat ik alles heb ingevuld druk ik op volgende en er volgt een foutmelding. De postcode is niet in het juiste formaat! Huh? Die heb ik vier pagina's eerder opgegeven en op basis van die postcode is mijn adres automatisch ingevuld op het bestel formulier. Er staat nu notabene een cursor te wijzen naar de "verkeerd" ingevulde postcode terwijl dat geen veld is op het forumulier dat ik kan wijzigen. En wat is er dan "verkeerd": ik heb netjes de "1234 AB" formattering gebruikt terwijl Ziggo bij de controle van de ingevulde waarden vindt dat ik de "1234AB" formattering, dus zonder spatie, had moeten gebruiken. Gloeiende, gloeiende !@#$%^&^%$#@!~@#$%^. Wijs het dan direct af of haal automatisch die spatie eruit.

    Dus via de terug knop onder aan de pagina's getracht om terug te keren naar de pagina waar ik mijn postcode moet invullen, maar die pagina krijg ik niet meer te zien. Op de één of andere manier kom ik nu weer uit op een hoofdbestellingen pagina waar weer geen link te vinden is voor het registreren van de smartcard. Nog meer "Gloeiende, gloeiende !@#$%^&^%$#@!~@#$%^". Dan maar de hele sessie afgebroken en een nieuwe sessie gestart om weer van voren af aan te beginnen.

    Alles dus nog een keer invullen en uiteindelijk de laatste bevestigingspagina bereikt. Al daar wordt ik verplicht om Ziggo nog een keer te bevestigen dat ze automatisch "mogen" incasseren, want anders krijg ik de smartcard niet geregistreerd. Ik zou niet weten waarom dit verplicht is en al helemaal niet omdat ik geen extra pakketten heb besteld waardoor Ziggo ook niet iets extra's financieel heeft af te schrijven. Voor de zekerheid wil ik nog even de "Bestelling" bevestiging afdrukken, want stel je voor dat Ziggo wel besluit om een nieuwe smartcard op te sturen. Er gaat genoeg mis bij Ziggo, dus dan is het handig om het retouradres te hebben. Ik druk dus op de knop "Afdrukken" en verdomd als het niet waar is: Er verschijnt een lege Internet pagina zonder afdruk gegevens.

    Daarna heb ik maar op de bevestigingsknop gedrukt om er vanaf te zijn. En nu maar hopen dat het goed komt. Wat een ongelofelijk gepruts zijn die webformulieren op de website van Ziggo...
     
  2. Doman

    Doman Forum Member

    Berichten:
    2.675
    Ziggo:
    Internet & Televisie
    Gebied:
    fZiggo
    Meer...
    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Afgelopen zondag(avond) heb ik ook via "Mijn Ziggo" een extra smartcard geregistreerd.
    Dit ging eigenlijk probleemloos en de smartcard was de volgende ochtend al geactiveerd. :)
    Enkele dagen later hiervan een schriftelijke bevestiging gehad.

    Prima geregeld dus in mijn geval. :)

    Wel is de "Mijn Ziggo" site vaak moeilijk/traag bereikbaar.
     
  3. De reden dat je alles steeds moet invullen is omdat je de inlogsessie verlaat voor het standaard bestelscherm, en de reden dat dat gebruikt wordt is in verband met de mogelijkheid om extra zenderpakketten erbij aan te vinken, en het is gewoon handig om hetzelfde formulier voor alles te gebruiken.

    Dat je ál je gegevens in dient te vullen, is nog best logisch. Dat geeft je de mogelijkheid een abonnement/SmartCard te registreren op een andere naam of ander rekeningnummer dan de rest van je abonnement. Handig als je bijvoorbeeld met meerdere huisgenoten zit. Ook ter controle en/of aanvulling van bestaande gegevens.
    Het klantnummer is daarom ook geen verplicht veld, hoewel het, als je wel graag de nieuwe registratie bij de rest van je gegevens hebt staan, wel raadzaam is het voor de zekerheid in te voeren.

    Overigens ben ik het eens met de rest van je opmerkingen. Het postcode veld is mijns inziens het vervelendst. Postcodes hebben in Nederland weliswaar een formaat van vier cijfers en twee letters zonder spatie, maar lang niet iedereen houdt zich daaraan (of kan het wat schelen). Dan kan je op je website twee dingen doen: zorgen dat het werkt als mensen een spatie invullen, of gewoon alleen maar 6 tekens accepteren in het invulveld, in plaats van helemaal achteraf. Zo simpel...

    Ook dat is gewoon weer omdat het het standaardbestelscherm betreft. Voor hetzelfde geld had je wél extra zenderpakketten aangevinkt. Dan was dit toch echt noodzakelijk geweest. Maar het kan natuurlijk verwarrend werken.
     
  4. Daar hebben we onze vrijwillige Ziggo helpdesk medewerker weer. Ik geef hier een gedetailleerd verslag van een persoonlijke gebruikerservaring met een webformulier op de Ziggo website. Ik constateer daarbij dat ik het geen gebruikersvriendelijk webformulier vind. Dan kan jij daarvoor allerlei voor Ziggo handige redenen aandragen waarom dat formulier zo opgezet zou kunnen zijn, maar dat boeit mij als Ziggo klant niet. Ik wil een (extra) smartcard registreren bij mijn account en meer niet. Als ik extra pakketten wil bestellen dan zijn daar andere knoppen voor en het gros van de klanten die een smartcard via hun "Mijn Ziggo" account willen registreren willen dat op hun eigen account doen, dus is het handig vanuit het perspectief van de klant om op het formulier alles alvast in te vullen met de bekende gegevens, die de klant desgewenst nog moet kunnen aanpassen. The_Doman heeft in mijn ogen het "geluk" gehad dat hij toevallig zijn postcode heeft ingevuld op de manier die in overeenstemming is met de controle die Ziggo pas een aantal stappen later uitvoert. Hij is dus gezien zijn ervaring tevreden over het betreffende formulier. Er is echter 50% kans dat het goed of fout gaat, dus was hem hetzelfde overkomen dan had hij misschien ook een andere mening over het formulier gehad.

    Voor alle duidelijkheid: Ik ben dus totaal niet op zoek naar uitleg of een discussie over het hoe en waarom. Ik probeer met de registratie van deze gebruikerservaring aan Ziggo een signaal af te geven dat ik de huidige opzet niet bepaald handig vind en dan druk ik me na mijn ervaring nog mild uit. Ziggo heeft aangegeven graag te luisteren naar en te leren van ervaringen van haar klanten, dus lijkt het met niet nodig om dat niet-Ziggo medewerkers hier gaan proberen om één en ander te weerleggen. En ik weet dat dit geen Ziggo forum is, maar Ziggo leest hier wel mee. Mocht Ziggo niets doen met mijn persoonlijke ervaring en mogelijk aanvullende ervaringen van anderen dan is dat jammer, maar helaas.
     
  5. Zucht...

    Deze manier van formulierafhandeling is misschien voor Ziggo handig. maar voor klanten zeker niet. Het is verwarrend en irritant en het opnieuw invullen van gegevens leidt mogelijk tot fouten.

    Ieder ITer zou moeten weten dat het ontwerpen van formulieren op een site moeilijk is en speciale deskundigheid vereist. En ik wil geen excuses horen over sessies en dergelijke. Dat is een technisch probleem dat opgelost kan worden als je het WIL. Een website die niet uitgaat van het perspectief van de klant maar van de ITer die het moet bouwen is bijna altijd een website met slechte gebruiksvriendelijkheid.

    Verder: de officiele notatie van postcodes in adressen is MET spatie. Lees de addresseringsregels van tnt er maar ees op na.

    http://www.tntpost.nl/voorthuis/bri...ging-en-kwaliteit/juist-adresseren/index.aspx
     
  6. nooit problemen gehad met het formulier om eerlijk te zijn.

    alleen als ik het via firefox doe krijg ik problemen. maar dat is omdat de site niet echt FF geschikt is.
     
  7. Lees het verhaal van Archie. Hij geeft en aantal dingen aan die verwarrend, onhandig en fout zijn. Met argumentatie waarom dat zo is. Een voorbeedje: het door mekaar gooien van de begrippen registratie en bestelling.

    Dat de site of firefox niet lekker werkt komt daar nog eens bij. Ook al zoiets uit verleden tijd.
     
  8. Twee nachten verder en nog steeds een E30 melding op de geregistreerde smartcard. Vanochtend maar eens contact opgenomen met de helpdesk alwaar de medewerker wist te melden dat de "order" nog in het systeem stond. De nieuwe smartcard is dus nog niet gekoppeld aan mijn account. Opnieuw het smartcard nummer doorgegeven en er zou een entitlement verzoek gedaan worden voor die nieuwe smartcard, maar dat kan weer tot 48 uur gaan duren. Mocht de smartcard dan nog niet werken dan moet ik maar weer opnieuw contact opnemen.

    Voor mij weer een indicatie dat het smartcard registratie proces los gekoppeld zou moeten worden van het bestellingen proces. Het zal mij niet verbazen als de afgelopen dagen het bestellingen proces een beetje op halve kracht heeft gedraaid vanwege vrije dagen waardoor mijn smartcard "bestelling" nog niet afgehandeld is terwijl er voor een smartcard registratie in principe geen handmatige handelingen noodzakelijk zijn. Er is immers geen sprake van bijzondere toestanden. Het gaat hier om de registratie van een tweede smartcard zonder speciale pakket wensen die onmiddelijk geactiveerd zou kunnen worden voor het Basis pakket digitale TV.
     
  9. Weer een nacht verder en nog steeds de E30 melding. Net even via mijn "Mijn Ziggo" account gecontroleerd of de smartcard misschien al is bijgeschreven, maar dat is ook nog niet het geval. Ik zal wel tot maandag moeten wachten totdat iemand mijn "bestelling" in behandeling neemt en dan zal er nog wel een nacht overheen moeten gaan om de activatie uit te voeren. Met een beetje geluk zal deze extra smartcard het pas dinsdag ochtend doen. Vijf dagen na het plaaten van de "bestelling"...
     
  10. Doman

    Doman Forum Member

    Berichten:
    2.675
    Ziggo:
    Internet & Televisie
    Gebied:
    fZiggo
    Meer...
    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Ik weet niet hoe snel de "Mijn Ziggo" gegevens bijgewerkt worden maar bij mij staat de extra smartcard er ook nog niet bij terwijl deze al wel geactiveerd is en ik er ook een schriftelijke bevestiging van heb.

    En wat die E30 melding betreft, is de betreffende kaart misschien lange tijd niet gebruikt?
    Misschien moet deze dan nog extra geheractiveerd worden?
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina