1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Epg bbc3/bbc4

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door Zapp Brannigan, 1 apr 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Als ik een abonnement zou hebben bij CanalDigitaal dan zou ik CanalDigitaal daar ook op aanspreken voor zover zij in de fout gaan met dit soort zaken. Zonder CanalDigitaal abonnement en signaal analyse kan ik daar echter niets over zeggen. Ik heb wel een abonnement bij Ziggo, kan het signaal van Ziggo/Casema analyseren en spreek dus Ziggo/Casema aan op hun fouten.
     
  2. Wat dacht je wat wij als (CDS) abonnee's doen... Maar het gaat bij CDS nog steeds 2 maal per jaar fout, al jaren... Ik denk dat de situatie bij de kabelboer niet anders zal zijn.

    Gert.
     
  3. Kan zijn, maar dit is een forum over Ziggo en ik ben een Ziggo klant dus kaart ik hier zaken aan die betrekking hebben op Ziggo. Aan het signaal kan ik zien wat er fout gaat en daarvan afleiden of het ligt aan Ziggo/Casema of dat het ligt aan een bug in de firmware van de ontvanger. Op basis van die informatie kom ik tot de conclusie dat het aan Ziggo/Casema ligt dat de "Uitzending begint om 20:00 uur" EPG informatie van BBC Three en Four fout is waar dit topic over gaat.

    Daar waar het gaat om aan EPG gerelateerde fouten in de firmware van ontvangers heeft Ziggo ook een verantwoordelijkheid, omdat zij trachten ons te dwingen om door hun "goedgekeurde" en "gecertificeerde" ontvangers te kopen. Als klant moet ik er dan op kunnen vertrouwen dat ze zomer/wintertijd overgangen hebben getest voor die "goedkeuring", het is immers een feit dat er twee keer per jaar sprake is van dergelijke overgangen.
     
  4. Dream on... Heeft niets met "gecertificeerd" zijn te maken... Ook "CDS gecertificeerde" ontvangers hebben ditzelfde probleem evenals de niet-gecertificeerde ontvangers. Je hebt blijkbaar een ongebreideld vertrouwen in onze kabelboer.

    Gert.
     
  5. Dus als dit niet goed gaat bij een andere digitale TV aanbieder dan mag het van jou ook fout gaan bij Ziggo? Prima als jij dat een normale gang van zaken vindt, maar ik denk daar anders over en kaart dat dus als zodanig aan. Het gaat hier om zaken die eenvoudig zijn op te lossen en ook eenvoudig zijn te testen. Dat dit niet gedaan wordt is gemakzucht van Ziggo.
     
  6. Helemaal met je eens. :cool: Ben benieuwd hoe het over een half jaar gaat, zowel bij CDS als bij onze kabelboer...

    Gert.
     
  7. Ondertussen zijn we een week verder sinds de wintertijd/zomertijd overgang en nog altijd heeft Ziggo/Casema deze fout niet gecorrigeerd. Dit is de EPG informatie van BBC Three die momenteel wordt verstuurd:

    Code:
        │   │   └─■ event
        │   │     ├─■ event_id = 3
        │   │     ├─■ start_time { 5-4-09 5:00:00 GMT }
        │   │     │ ├─■ MJD = 54926
        │   │     │ └─■ UTC = 0x050000
        │   │     ├─■ duration = 13:59:00
        │   │     ├─■ running_status = undefined
        │   │     ├─■ free_CA_mode = one or more elementary streams CA controlled
        │   │     └─■ descriptors:
        │   │       └─■ short_event_descriptor
        │   │         ├─■ ISO_639_language_code = dut
        │   │         └─■ event_name
        │   │           ├─■ character_coding = Latin alphabet No. 5
        │   │           └─■ text = Uitzending begint om 20:00 uur
    
    Wat men bij Ziggo/Casema kennelijk niet weet is dat EPG informatie volgens de UTC (is GMT) tijd wordt verzonden zonder aanpassingen voor de lokale tijd (+ 1 uur t.o.v. GMT) en zonder zomertijd aanpassing (nog eens + 1 uur t.o.v. de lokale tijd). De start tijd van dit programma moet dus in deze zomertijd periode niet "5-4-09 5:00:00 GMT" zijn, maar "5-4-09 4:00:00 GMT" zodat de programma's correct 06:00 stoppen en 14 uur later om 20:00 uur weer beginnen. Zouden ze bij Ziggo/Casema soms zijn vergeten om op basis van eerdere ervaringen met wintertijd/zomertijd overgangen (en omgekeerd) in hun grote procedure boekje te vermelden hoe dit soort dingen moeten worden gecorrigeerd en wanneer dat dan moet worden gecorrigeerd? Handiger is het natuurlijk om het programma/script waarmee Ziggo/Casema dergelijke "Uitzending begint om..." programma informatie toevoegt bewust te maken van Zomertijd en Wintertijd zodat het probleem helemaal niet meer voorkomt.

    Ook is het Ziggo/Casema personeel niet bekend met het begrip programma duur (of duration op zijn Engels). Deze programmaloze periode duurt 14 uur en niet 13 uur en 59 minuten zoals Ziggo/Casema dat opvoert (duration = 13:59:00). Het gevolg van deze fout is dat er een gat ontstaat in de EPG informatie van 1 minuut. Lijkt me toch niet zo moeilijk om dat nu ook eens een keer goed te zetten.
     
  8. @ArChie:

    We hebben al eens eerder contact gehad (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31216013) op Gathering of Tweakers, met betrekking tot EPG-informatie bij de overgang van zomertijd naar wintertijd.

    Onlangs heb ik weer een bericht gepost (http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=158513&postcount=82) met betrekking tot EPG-informatie op mijn Philips 32PFL9603H/10 bij de overgang van wintertijd naar zomertijd.

    Maak ik uit deze post terecht op dat de fout in de tijd van de EPG-informatie wellicht niet door mijn televisie maar door Ziggo wordt veroorzaakt? Met andere woorden, klopt het dat Ziggo niet de juiste tijd-informatie in het EPG-signaal verstrekt?
     
  9. Nee, dat heb je verkeerd begrepen. De tijden in de EPG informatie zijn altijd in UTC (ofwel GMT) tijd, alleen maakt Ziggo/Casema een fout bij het achteraf toevoegen van de "Uitzending begint..." programma informatie die in plaats komt van de normale EPG informatie van BBC Three en BBC Four omdat tegenwoordig C-BBC en CBeebies niet meer doorgegeven worden door Ziggo. Alle overige EPG programma informatie is wel gewoon volgens de juiste aanvangstijden.

    De tijd die door Ziggo/Casema verstuurd wordt is correct en vindt plaats via de zogenaamde Time Date Table (TDT) en Time Offset Table (TOT) pakketjes die om de 10 seconden afwisselend worden verzonden. Zie onderstaand een voorbeeld:

    Code:
    ├─■ TDT { Time Date Table }
    │ └─■ transport stream ID 7
    │   └─■ sections:
    │     └─■ section
    │       └─■ UTC_time { 1-4-09 18:35:53 GMT }
    │         ├─■ MJD = 54922
    │         └─■ UTC = 0x183553
    └─■ TOT { Time Offset Table }
      └─■ transport stream ID 7
        └─■ sections:
          └─■ section
            ├─■ UTC_time { 1-4-09 18:35:43 GMT }
            │ ├─■ MJD = 54922
            │ └─■ UTC = 0x183543
            └─■ descriptors:
              └─■ local_time_offset_descriptor
                └─■ local time offsets:
                  └─■ offset
                    ├─■ country_code = NLD
                    ├─■ country_region_id = 0
                    ├─■ local_time_offset_polarity = 0
                    ├─■ local_time_offset = 02:00
                    ├─■ time_of_change { 25-10-09 1:00:00 GMT }
                    │ ├─■ MJD = 55129
                    │ └─■ UTC = 0x010000
                    └─■ next_time_offset = 01:00
    Volgens mij gaat er met de Philips TV's het volgende mis. In de TDT pakketjes wordt de UTC tijd doorgegeven, wat de tijd is zonder aanpassingen voor lokale en zomertijd. Met de TOT pakketjes wordt ook de UTC tijd doorgegeven, maar die TOT pakketjes bevatten ook de huidige offset t.o.v. die UTC tijd, wat voor Nederland nu +2 uur is omdat het zomertijd is. Op 25 oktober 2009 om UTC 1 uur 's nachts (dus 3 uur lokale tijd) wordt die offset weer 1 uur. Dus de UTC tijd blijft 1 uur 's nachts, maar door de gewijzigde offset is het dan opeens 2 uur lokale tijd (de klok gaat een uur terug). Die offset t.o.v. UTC verschilt per land of tijdzone. Vandaar dat in het TOT pakketje de offset met een country_code en een country_region_id wordt aangegeven.

    Omdat jullie de Philips TV hebben moeten configureren voor één van de Scandinavische landen om de DVB-C functionaliteit te krijgen denkt de TV dat deze in bijvoorbeeld Zweden is en wacht op TOT pakketjes waarin de tijd offset voor Zweden gedefinieerd is waarbij de offset voor Nederland genegeerd wordt. Die offset voor Zweden wordt door Ziggo/Casema uiteraard niet verstuurd omdat we hier in Nederland zijn. Die offset moet echter wel overal bij de tijden worden opgeteld om het juiste programma in de EPG te selecteren en de tijd op de juiste manier aan de gebruiker te presenteren.

    Dit is dus een probleem dat alleen door Philips is op te lossen door of de DVB-C functionaliteit ook beschikbaar te maken voor Nederland zodat de TV voor het juiste land geconfigureerd kan worden. Of door een optie te geven in de tijd instellingen menu's waarmee de gebruiker handmatig de offset in kan stellen. Of door een optie te geven waarmee de gebruiker kan aangeven op welke landcode de TV (NLD) moet letten als de TOT pakketjes langskomen.

    Aangezien Philips bang is dat Ziggo ze in de toekomst dwars gaat zitten als ze de DVB-C functionaliteit ook beschikbaar maken voor Nederland is het handmatig kunnen instellen van de tijd offset de meest voor de handliggende firmware fix. Daarvoor zal je bij Philips aan de bel moeten trekken.
     
  10. ArChie, bedankt voor je heldere uitleg. Ik had even gehoopt dat het niet aan de firmware van mijn televisie zou liggen, maar ik was er wel bang voor.

    Ik ben inmiddels weer in contact met Philips/Technorep. Hopenlijk kunnen/willen zij dit probleem verhelpen. Ik ben, voor zover ik heb kunnen vaststellen, zeker niet de enige met dit probleem.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina