1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Kan geen mail versturen

Discussie in 'Internet - Email' gestart door renetta, 1 apr 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Het foutbericht van vandaag

    Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: 'pop.quicknet.nl (1)', Server: 'smtp.quicknet.nl', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 10061, Foutnummer: 0x800CCC0E

    Ik kreeg ook al CCCOD en CCCOF
     
  2. Bel de HP.
    ik heb je via een PB verder ingelicht.

     
  3. Ik heb u een PB gestuurd

     
  4. @Kingping:
    Thanks, heb inmiddels gereageerd.

    @opzichtersnootdorp:
    Hi Otto,

    Als je een ander device aan je modem hangt zonder het www-adres (mac-adres) te spoofen, krijg je sowieso een ander ipadres, dus als je zelf iets thuis hebt draaien, heb je weer extra werk...
    De status van je poort 25 kan met behulp van telnet.
    poort 25 naar je eigen server gaat:
    Code:
    telnet <eigen-ziggo-dhcp-adres> 25
    Wil je smtp.ziggo.nl testen, dan doe je een
    Code:
    telnet smtp.ziggo 25
    . Dit heb ik gister getest en ik kan zo wel mail versturen. Ik kan me overigens voorstellen dat de ziggo mailbeheerders telnet testjes naar hun smtp-servers niet erg op prijs stellen, omdat er al gauw hack-achtige belletjes bij hen gaat rinkelen.
    Overigens, mail ontvangen gaat goed.
    Ik heb het idee dat er ergens een dns-issue is.
    Gister heb ik mijn sendmail tijdelijk zonder smart-host configuratie laten draaien, maar dat gaf weer een hoop andere problemen, maar kreeg niet de meer "hostname not found" melding.
     
  5. Workaround

    Ik heb een workaround:

    Het is, zoals ik al aangaf, een DNS probleem, waar sendmail niet zo goed mee om kan gaan.

    Bij een nslookup van smtp.ziggo.nl krijg je ip-address 212.54.42.9
    Bij een reverse-lookup van 212.54.42.9 krijg je de naam smtp.tb.mail.iss.as9143.net.

    In mijn sendmail configuratie heb ik de smart relay host gewijzigd naar smtp.tb.mail.iss.as9143.net en alles draait weer als een tiet!
    Ik zie dit niet als oplossing, want aan de naam te zien kan deze nog wel eens wijzigen.
    Terugdraaien naar smtp.ziggo.nl levert direct weer problemen op.

    Lokale email clients blijven werken, maar sendmail niet. Niet omdat het een slecht product is, maar omdat het zo veilig is.

    Lokaal heb ik een DNS draaien voor lokale adressen, maar in mijn /etc/resolv.conf staat dat de eerstvolgende dns server die van ziggo is. Ik denk dus dat reverse zone bij ziggo een foutje heeft.
    Ik zou graag een reactie zien van een ziggo-insider (mag ook pm), want ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk!
     
  6. Gebruik je wel smtpauth ?

    Groeten Fred
     
  7. De oplossing die Renetta gebruikt werkt idd met die 'smtp.tb.mail.iss.as9143.net', als ik smtp.ziggo.nl of smtp.quicknet.nl gebruik krijg ik weer de deferred error tijdens het verzenden.

    resolve ik de dns servers kom ik op de smtp van ziggo en quicknet op niks uit :(
    zie onderstaande uitslag;

    root@server:~# dig smtp.tb.mail.iss.as9143.net mx
    ; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.tb.mail.iss.as9143.net mx
    ;; global options: printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 33026
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0
    ;; QUESTION SECTION:
    ;smtp.tb.mail.iss.as9143.net. IN MX
    ;; AUTHORITY SECTION:
    tb.mail.iss.as9143.net. 900 IN SOA ns1.home.nl. dnsadmin.corp.home.nl. 2009022620 3600 600 604800 900
    ;; Query time: 19 msec
    ;; SERVER: 192.168.1.254#53(192.168.1.254)
    ;; WHEN: Fri Apr 3 21:20:58 2009
    ;; MSG SIZE rcvd: 106

    root@server:~# dig smtp.ziggo.nl mx
    ; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.ziggo.nl mx
    ;; global options: printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 59362
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
    ;; QUESTION SECTION:
    ;smtp.ziggo.nl. IN MX
    ;; Query time: 35 msec
    ;; SERVER: 192.168.1.254#53(192.168.1.254)
    ;; WHEN: Fri Apr 3 21:21:29 2009
    ;; MSG SIZE rcvd: 31

    root@server:~# dig smtp.quicknet.nl mx
    ; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.quicknet.nl mx
    ;; global options: printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 34107
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
    ;; QUESTION SECTION:
    ;smtp.quicknet.nl. IN MX
    ;; Query time: 50 msec
    ;; SERVER: 192.168.1.254#53(192.168.1.254)
    ;; WHEN: Fri Apr 3 21:22:33 2009
    ;; MSG SIZE rcvd: 34

    Dat lijkt me ook de reden dat de server smtp.ziggo.nl niet kan resolven. (no route to host)
     
  8. Hi!

    root@server:~# dig smtp.quicknet.nl mx
    ; <<>> DiG 9.3.2 <<>> smtp.quicknet.nl mx
    ;; global options: printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 34107
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
    ;; QUESTION SECTION:
    ;smtp.quicknet.nl. IN MX
    ;; Query time: 50 msec
    ;; SERVER: 192.168.1.254#53(192.168.1.254)
    ;; WHEN: Fri Apr 3 21:22:33 2009
    ;; MSG SIZE rcvd: 34

    Dat lijkt me ook de reden dat de server smtp.ziggo.nl niet kan resolven. (no route to host)[/quote]

    [cricket@control ~]$ dig mx quicknet.nl
    ; <<>> DiG 9.5.1-P2 <<>> mx quicknet.nl
    ;; global options: printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 13165
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 2
    ;; QUESTION SECTION:
    ;quicknet.nl. IN MX
    ;; ANSWER SECTION:
    quicknet.nl. 300 IN MX 100 mx.ziggo.nl.

    Werkt andersom, bovendien hoeft de smtp.quicknet.nl helemaal geen mx te hebben, er zijn geen mailboxen @smtp.quicknet.nl ...

    Vermoedelijk smart relay je in je mailer config en heb je die verkeerd ingesteld.

    [cricket@control ~]$ dig smtp.quicknet.nl
    ; <<>> DiG 9.5.1-P2 <<>> smtp.quicknet.nl
    ;; global options: printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 5148
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
    ;; QUESTION SECTION:
    ;smtp.quicknet.nl. IN A
    ;; ANSWER SECTION:
    smtp.quicknet.nl. 300 IN CNAME smtp.ziggo.nl.
    smtp.ziggo.nl. 30 IN A 212.54.34.9

    Bye,
    Raymond.
     
  9. Voor de mensen met linux:

    Ik had hetzelfde probleem en het is simpel op te lossen door de manual van postfix te lezen (wat ik ook niet gedaan had :oops:).

    Daarin staat o.a. :

    ofwel in de config:
    relayhost= [smtp.ziggo.nl] ipv relayhost= smtp.ziggo.nl loste het op..


    Standaard zoekt postfix een mx-record op van de smarthost, wat eigenlijk niet moet/hoeft voor een smtp-server. Dat gedrag is dus alleen als je de relayhost niet tussen "[ ]" zet. Zet je smtp.ziggo.nl of smtp.quicknet.nl tussen rechte haken zal het weer werken.
     
  10. Ik heb altijd geleerd dat als je [] als relay gebruikt dat postfix dan gebruikt maakt van smtpauth + sasldb en als je geen [] gebruikt de relay rechstreeks aanspreekt zonder smtpauth.

    Ook raar dat het al ruim 2 jaar op de oude manier werkt en zins vorige week niet meer. :?
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina