1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Resolutie 1080I ?

Discussie in 'Samsung DCB-H360R (HDTV)' gestart door Harry29, 4 feb 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Wat er momenteel maximaal over de kabel kan/gaat is 1080i. Je hebt dus op dit moment niets aan een 1080p stand op je decoder (ken zelf geen decoder die het aan kan).
     
  2. Er zullen geen 1080P uitzendingen komen.
    Kijk maar naar Amerika.. daar is het ook 720P of 1080I en zo zal het in Nederland ook worden.
    1080P kost veel te veel bandbreedte.
    Tegen de tijd dat er 1080P uitzendingen komen zijn we wel tientallen jaren verder.

    Full-HD televisies zijn alleen leuk als je een blu-ray speler hebt.
    Om gewoon HD Televisie te kijken heb je genoeg aan een HD Ready TV (720p&1080i).

    En tegen alle mensen die zeggen dat 720P & 1080i geen echte HD zijn die hebben het mis..
    En dan kunnen we ook nog de vraag stellen wie gaat het verschil zien tussen 720P/1080I en 1080P.
    Alleen mensen die echt elk detail willen zien (en er op letten) zullen verschil zien.. mensen die gewoon tv kijken zullen het verschil echt niet zien.
     
  3. Voor zover ik weet is 720P geen Full-HD. Maar als je een bron hebt die anders zegt, graag want bij mijn weten staat het nergens echt goed beschreven :)

    1080 beeldlijnen heeft op een TV kleiner dan 37" helemaal geen zin daar is 768 meer dan zat. Hangt dus ook af van het formaat TV wat je erachter hangt.
     

  4. Jah hoo, wel een ECHTE HD decoder. Maar dan Interlaced, Progressive is zoals eerder vermeld beter, mijn tv is ook een 1080P, maar 360 gaat tot Intelaced.
     

  5. Nou dit is wel een hele gewaagde uitspraak......
    Het verschil tussen 720p, 1080i en 1080p is wel degelijk te zien..... echter, je heb een schrem nodig dat voldoende groot is, zeg maar groter dan 37" en natuurlijk moet je te maken hebben met een juiste bron, Blue-ray, Xbox360, Media-Player e.d. dit allemaal aangesloten op de juiste manier en met de juist kabel is het een wereld van verschil.'
    Zoek maar eens op het verschil hier in de forum tussen 720p en 1080i test uitzendingen van Ziggo... Reacties en verschillen genoeg.....

    Het verschil tussen 1080i en 1080p laat zich heel makkelijk zien door het feit dat een 1080p uitzending dubbel zoveel beeldlijnen opbouwd in 1 sec... Dit is bijna te vergelijken tussen 50 en 100Hz.....

    Als je er geen oog voor wil hebben, en tevreden bent met een goede beeld kwaliteit is 720p misschien wel voldoende, wil je de max, dan zit je op 1080p, HD-TV ondersteund dit nog niet omwille de bandbreedte, maar trust me.... het is meer dan overduidelijk zichtbaar.

    Mensen die op een gewone (niet full hd) tv kijken, zien het misschien niet, maar geef ze een full hd tv die goed is ingesteld en ze zullen het verschil 100% zeker zien...... (anders is er echt iets mis met hun oogen)

    of.... men hecht er geen belang aan.... dan houd alles op....
     

  6. Hey.. ik was niet helemaal duidelijk in mijn eerdere bericht.. maar bij 1080P heeft inderdaad de grootte van je scherm er mee te maken.

    Dus ja.. 1080P is natuurlijk wel mooier dan 720P/1080i.. mits je tv grootte / kijkafstand goed is.


    Wil je het verschil tussen 720P/1080i en 1080P kunnen zien moet je binnen een bepaalde afstand zitten. (Dit is door diverse bedrijven/websites getest)

    Bij 32Inch moet je op 1,5M zitten
    Bij 42Inch moet je op 2,3M zitten
    Dat zijn de optimale afstanden op de meeste details te zien.
    Word de afstand groter.. dan wordt het detail minder.
    En je moet er ook recht achterzitten.

    En dan heeft je leeftijd er ook nog mee te maken.. de ogen worden nu eenmaal wat minder als je ouder wordt.

    Dus ik d8 het is wel redelijk safe om te zeggen dat de meeste mensen het verschil toch niet zien.. aangezien de meeste mensen echt niet op 1,5M of 2,3M van hun tv zitten.
    En in een huiskamer zitten we er ook niet altijd recht achter..

    Dus je kan toch wel zeggen.. dat veel details verloren gaan bij 1080P.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2009
  7. Inderdaad, je moet wel erg scherpe ogen hebben wil je dat verschil zien.
     
  8. Alle decoders die op dit moment te koop zijn gaan maar tot 1080i omdat er zoals eerder genoemd met max.1080i wordt uitgezonden dus doe geen moeite een andere te zoeken.
     
  9. 720p is een afkorting voor een ‘video-mode’. Het getal 720 staat voor 720 verticale lijnen, en de ‘p’ staat voor progressive - niet-interlaced). 720p is een van de HDTV video-modes.
    Bij de aspect-ratio 16:9 - standaard voor breedbeeld televisies - heeft de mode horizontaal 1280 pixels. Gecombineerd met de 720 verticale beeldlijnen geeft dit ongeveer 0.92 miljoen pixels per beeld.

    1080i is een afkorting voor een ‘video-mode’. Het getal 1080 staat voor 1080 verticale lijnen, en de ‘i’ staat voor interlaced). 1080i wordt beschouwt als een HDTV video-mode.
    Bij de aspect-ratio 16:9 - standaard voor breedbeeld televisies - heeft de mode horizontaal 1920 pixels. Effectief geeft dit ruim 2 miljoen pixels - veel meer dus dan de 400 duizend van PAL.

    1080p is een afkorting voor een ‘video-mode’. Het getal 1080 staat voor 1080 verticale lijnen, en de ‘p’ staat voor progressive scan (non-interlaced). 1080p wordt beschouwt als een HDTV video-mode, en wel de kwalitatief het hoogst beschikbare video signaal voor HD televisies.
    Bij de aspect-ratio 16:9 - standaard voor breedbeeld televisies - heeft de mode horizontaal 1920 pixels. Effectief geeft dit ruim 2 miljoen pixels - veel meer dus dan de 400 duizend van PAL.

    De EBU Technical Committee (hoogste EBU orgaan op technisch gebied, red.) heeft onlangs twee aanbevelingen uitgegeven m.b.t. HDTV. De ene heeft betrekking op uitzendstandaarden [1], terwijl de andere over productiestandaarden gaat [2].
    Wat uitzendstandaarden betreft, gaat EBU’s voorkeur uit naar progressive gescande formaten, zoals 720p/50 of 1080p/50, i.p.v. naar interlaced formaten zoals 1080i/25. (Overigens: de gebruikte notatie voor TV-formaten is ‘het aantal actieve lijnen per frame’ + ‘het scanning-algoritme [interlace(i) of progressive(p)] / ‘de frame rate’. Huidige en binnenkort beschikbare formaten zijn bijvoorbeeld: 576i/25, 720p/50, 1080i/25, 1080p/25 en 1080p/50.)
    Wat productiestandaarden betreft, erkent de EBU dat er mogelijk een breder scala aan formaten nodig is. Daarom beveelt zij omroepen aan apparatuur te kopen die op zijn minst de volgende drie formaten ondersteunt: 720p/50, 1080i/25 en 1080p/25. Hoewel 1080p/50 nog geen haalbare optie is, is het een aantrekkelijk productieformaat voor hoogwaardige productie - waarvan gemakkelijk 1080i/25 en 720p/50 versies kunnen worden afgeleid. Omdat 1080p/50 productietoekomstvast, waardevol materiaal oplevert, promoot de EBU dit formaat graag voor gebruik op de langere termijn.
    Waarom is de EBU zo sterk voor progressive scanning? Alvorens deze vraag te beantwoorden, is het nuttig de principes van interlaced scanning en progressive scanning te bekijken.
    Beide methodes scannen het gehele beeld in dezelfde tijd. Interlaced scanning is een oude, maar effectieve techniek om de benodigde bandbreedte te reduceren. Technici ontdekten begin jaren ‘30 dat voor progressive scanning het beeld ongeveer 50x per seconde moest worden gescand, terwijl interlaced scanning met de helft van die snelheid uit de voeten kon.
    Moderne compressiesystemen bieden veel betere prestaties dan het onbeïnvloedbare interlacing: zij combineren verschillende technieken die kunnen worden geoptimaliseerd op basis van de beeldinhoud. Alle compressiemethoden bieden betere resultaten bij lagere bitrates wanneer progressive gescande bronnen worden gebruikt. Aangezien moderne HDTV displays van nature progressive zijn, is het voor deze schermen noodzakelijk om interlace naar progressive converters te hebben. Progressive scanning is dus de logische keuze voor uitzending. Daar komt bij dat wanneer bronnen (zoals camera’s) en displays beide progressive zijn, het gebruik van interlace vermeden moet worden in de gehele signaalketen.
    Formatenoorlogen in de VS hebben geleid tot een ATSC standaard met 18 scanning formaten. De verhitte discussies over formaten tijdens IBC 2004 deden menigeen denken dat Europa’s vernieuwde interesse in HDTV door verdere formatenoorlogen zou kunnen worden beschadigd.
    De overeenstemming over het Common Image Format van 1920 x 1080 pixels voor HDTV was een opmerkelijke prestatie, maar verschillende partijen (waaronder de EBU) zijn nu voorstanders van het gebruik van 720p/50. Wat is het verschil tussen de 720p/50 en 1080i/25 formaten?
    De voorstanders van 1080i/25 zeggen dat 1080-lijnen systemen 2,07 miljoen (=1920 x 1080) pixels bieden, terwijl 720-lijnen systemen maar 0,92 miljoen (=1280 x 720) pixels bieden; een ratio van 2,25 tussen 1080- en 720-lijnen systemen. Maar we moeten oppassen geen appels met peren te vergelijken. Als je goed kijkt naar interlaced beelden, zie je ‘inter-line twitter’ die de subjectieve verticale resolutie reduceert. Veel tests geven dan ook aan dat, in subjectieve termen, 1080i en 720p DEZELFDE verticale resolutie bieden.
    Niettemin geven 1920 x 1080 systemen potentieel een hogere horizontale resolutie dan 1280 x 720 systemen. De ratio van 1280/1920 geeft aan dat 720-lijnen beelden 66,7% van de horizontale resolutie kunnen bieden. In de praktijk heeft ongeveer 95% van de huidige 1080i camera’s 1440 pixels horizontaal (i.p.v. 1920 pixels), waarmee de ratio wordt verbeterd tot 1280/1440 = 88,9% van de horizontale resolutie. Er wordt gezegd dat in de toekomst alle 1080i HDTV camera’s de volledige 1920 pixels zullen bieden, maar veel populaire modellen zijn vandaag de dag beperkt tot 1440 pixels. Evenzo kunnen momenteel slechts weinig displays de volledige horizontale resolutie van 1920 pixels reproduceren, maar dit zou een tijdelijk probleem kunnen zijn tot 1920 x 1080 displays gemeengoed worden.
    Samengevat: 1080i heeft dezelfde verticale resolutie als 720p, terwijl 1080i een iets betere horizontale resolutie heeft.
    Statische resolutie is belangrijk voor stilstaande beelden, maar slechts weinig tv-beelden zijn ’stilstaand’. De meeste sportverslagen bevatten snelle beweging en onvoorspelbare camera-zooms. Iedereen lijkt het erover eens dat progressive scanning een betere motion portrayal (bewegingsweergave) biedt, met name voor slow-motion. De keuze tussen 1080i en 720p is dus een balans tussen statische resolutie en bewegingsweergave: 1080i biedt betere statische resolutie, terwijl 720p beweging beter weergeeft. Welke van de twee is het belangrijkst voor u?
    Het is belangrijk in te zien dat het gemakkelijk is om van een progressive formaat (bijv. 1080p/50) naar een interlaced formaat (zoals 1080i/25) te converteren, maar dat het veel moeilijker is om een interlaced formaat in een progressive formaat om te zetten. Figuur 1 toont een interlaced en figuur 2 een progressive gescand beeld. Omdat de camera meepande met de wandelaar, zijn de effecten van interlaced het duidelijkst bij verticale of bijna verticale lijnen, zoals bomen. In de prakijk wordt de gekartelde vorm van de bomen uitgemiddeld door de tijd-afhankelijke eigenschappen van de displays, het menselijk oog en de hersenen. Maar stelt u zich eens voor een videocompressiesysteem te zijn. Ik zou denken dat u dan liever beelden zoals in figuur 2 zou willen verwerken dan proberen om de interlacing artefacten uit figuur 1 te verwijderen.
    Natuurlijk zou u kunnen zeggen dat camera-pans voorspelbaar zijn en dat daarom de ergste interlace-artefacten gemakkelijk te verwijderen zijn, maar mensen die zich diepgaand hebben bezig gehouden met videocompressiemethoden zullen u zeggen dat simpele problemen vaak de neiging hebben erg ingewikkeld te worden. Echte beelden bevatten objecten (zoals mensen) die onvoorspelbaar bewegen of lijden onder het probleem van ‘revealed motion’, waarbij bewegende objecten tijdelijk afgedekt worden door andere statische of bewegende objecten in het beeld.
    Tijdens een IBC 2004 sessie werd mij gevraagd uit te leggen waarom formatenoorlogen aan de Europese horizon lijken te verschijnen. Nadat ik de EBU voorkeur voor progressive formaten had uitgelegd, zei iemand in het publiek:
    “Het verbaast me dat ook maar iemand erover denkt om nieuwe diensten gebaseerd op interlaced te lanceren. Ik heb mijn hele leven gewerkt aan conversie van interlace naar progressive. Nu dat ik met succes mijn bedrijf verkocht heb, kan ik u de waarheid vertellen: interlace naar progressive werkt niet!”
    Deze opmerking werd gevolgd door een spontaan applaus vanuit het publiek. Toen de persoon werd gevraagd om zijn naam bekend te maken, zei hij: “Yves Faroudja” (de man die algemeen bekend staat als ’s werelds grootste expert op het gebied van format converters).
    Op dit punt moet ik u bekennen dat ik een persoonlijke interesse heb in Faroudja’s opinie: toen ik een 50-inch display kocht, één maand voor de IBC, was ik me erg bewust van de slechte performance van sommige format converters. Waarom kocht ik dit specifieke display? Hoofdzakelijk omdat het ‘Faroudja’ filters bevatte…
    Het is nuttig de langere termijn rol van 1080p/50 en 1080p/60 te bekijken. Deze formaten vertegenwoordigen de derde generatie HDTV. Om deze te kunnen adopteren als productieformaten moeten studio-interfaces worden gedefinieerd. Omdat 1080p/60 een ongecomprimeerde data-rate van ongeveer 3 Gbit/s heeft, is dit geen triviale eis. Als we echter verliesvrije compressie kunnen bereiken (waarbij de data-rate gereduceerd wordt met een factor 2), dan kan de infrastructuur voor 1080i/30 worden hergebruikt zonder problemen. Ondanks zulke uitdagingen zullen 1080p/60 en 1080p/50 aantrekkelijke productieformaten voor hoge kwaliteit productie worden: de volledige resolutie van deze formaten zorgt er bijvoorbeeld voor dat waardevol materiaal toekomstvast is. Het zal nog enige jaren duren voordat 1080p/60 en 1080p/50 kunnen worden overwogen als uitzendformaten, en tegen die tijd hebben we misschien geprofiteerd van verdere vooruitgang in compressiesystemen. Maar dan nog zorgen de interfaces tussen set-top boxen en displays voor diverse problemen.
    Sommige aanbieders van HDTV-apparatuur hebben geklaagd dat EBU’s steun voor progressive scanning de zaak voor 1080i/25 en 1920 x 1080 common image format schaadt. De werkelijkheid is dat de EBU heeft erkend dat 1080i/25 diensten zullen worden verschaft naast 720p/50 diensten en dat ze sterk hoopt dat 1080p/50 systemen uiteindelijk de norm zullen worden.
    De EBU heeft niet de intentie om een formatenoorlog te starten of het gebruik van 1080i/25 te verbieden. Ze streeft er slechts naar dat omroepen de vrijheid hebben om het formaat te kiezen dat past bij hun behoeften en die van hun publiek. Terwijl dit artikel werd geschreven, hebben de leden van de EICTA (de handelsorganisatie die de consumenten electronica industrie in Europa vertegenwoordigt) gelukkig overeenstemming bereikt over een HD-ready label dat consumenten helpt te begrijpen of een display geschikt is voor HDTV. Samengevat kan dit HD-ready label alleen worden verleend aan displays die aan de volgende eisen voldoen:
    · minimaal 720 lijnen horizontaal
    · HD input via:
    o analoog YPbPr en;
    o DVI of HDMI
    · accepteert 720p/50, 720p/60, 1080i/25 en 1080i/30 inputs
    · de DVI of HDMI input ondersteunt content protection (HDCP)
    Deze doorbraak is erg belangrijk, omdat ze aangeeft dat de opkomst van twee concurrende formaten (720p/50 en 1080i/25) voor HDTV in Europa NIET tot problemen voor consumenten zal leiden. Ze toont ook aan dat er geen reden is voor een formatenoorlog: de twee systemen kunnen vredig naast elkaar bestaan.
    Commerciële en politieke druk beïnvloeden de keuze van tv-standaarden al lange tijd. Bij het realiseren van HDTV-standaarden moeten we ‘halve waarheden’ over technische aspecten voorkomen. De EBU is van plan onafhankelijke subjectieve tests uit te voeren om veel van de beweringen van de voorstanders van concurrende standaarden te kunnen evalueren. De EBU wil dat omroepen ‘goedgeïnformeerd keuzes kunnen maken’
     
  10. Uit de Handleiding van de Samsung DCB-H360R(pdf gedownload bij Samsung).

    Resolution en Video Output
    Opmerrkiing: De beginwaarde is de YPBPR-modus (met een resolutie van 1080i).
    Video-uitvoer Beschikbare resolutie Uitvoerstatus
    Composite 576i Altijd uitvoer.
    Scart 576i Voor de scartuitvoer kunt u
    kiezen tussen RGB en Composite


    Component (YP
    BPR) 1080i/720p/576p De 576i-resolutie wordt niet ondersteund.

    HDMI 1080i/720p/576p De 576i-resolutie wordt niet ondersteund.

     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina