1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Foto beschouwd als spam

Discussie in 'Internet - Email' gestart door ncschram, 2 feb 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. In december heb ik eem mooie winterfoto gemaakt en met Outlook Express verzonden als Kerstkaart aan 28 adressen. Helaas bleek deze kaart bij geen van de ontvangers aangekomen te zijn. Vervolgens heb ik de kaart nogmaals verzonden met een programma waarbij elke mail apart wordt verzonden. Nu kwamen de kaarten wel aan maar met de toevoeging {Spam?} in het onderwerp.

    Na enig testen en een studie van de headers bleek:
    1. een foto met of zonder tekst wordt altijd als spam gevlagd tenzij de foto groter is dan 100 of 200 KB (melding: no spam - too large)
    2. een bericht dat als spam werd gevlagd met OE werd normaal ontvangen als het werd verstuurd met een ander programma zoals Thunderbird (SpamAssassin score 11 in OE, score 3 in Thunderbird)
    3. sommige mailtjes komen helemaal niet aan zonder dat er enig bericht wordt teruggestuurd, d.w.z. ze worden niet verzonden anders komt er meestal wel een bericht terug over de weigering.

    Ik heb enige correspondentie gevoerd met de Ziggo helpdesk, maar het enige concrete antwoord dat ik kreeg was dat er maximaal 25 CC's of BCC's in een bericht mochten zitten. Verder hield men vol dat de Ziggo SMTP server niet op spam controleerde maar dat is onjuist, berichten verzonden via Ziggo en ontvangen met andere POP servers krijgen toch de spam vlag. Ik heb uitgebreide informatie opgestuurd met headers maar daarop kreeg ik geen reactie meer.

    Als ik niet een duidelijk antwoord kan krijgen op mijn vraag wat de criteria zijn die de Ziggo server hanteert om een verzonden bericht als spam te vlaggen of helemaal niet te versturen, moet ik toch mijn abonnement op Ziggo heroverwegen. Terwijl ik verder echt niet ontevreden ben over deze provider.

    Alvast bedankt voor tips om dit probleem op te lossen.
     
  2. Tegenwoordig wordt vrijwel alle mail meerdere keren op spam gecontroleerd (zowel uitgaand als inkomende berichten worden gescand). De spamfilter wordt geconfigureerd door de beheerder van de mailserver, afhankelijk van de instellingen wordt een mailtje doorgelaten of geweigerd.

    Eén check is de grootte van de afbeelding in het bericht, spammers die spam in een afbeelding verstoppen maken veelal gebruik van kleinere afbeeldingen omdat ze er miljoenen willen versturen. Als een afbeelding boven een bepaalde grootte komt is de kans klein dat het spam betreft en wordt deze dus doorgelaten.

    Mailprogramma's hebben hun eigen manier van berichtopstelling het kan dus zijn dat door de manier waarop OE een bericht opstelt leidt tot een hogere score, omdat meer spamtests slagen. Vaak zijn mailtjes van spammers niet helemaal volgens de regels opgesteld waar de spamcheck handig op inspeelt, helaas is OE ook vrij non-conformistisch wat dus problemen kan opleveren.

    Als een mailtje wordt aangemerkt als spam wordt er tegenwoordig meestal geen bounce meer gestuurd, dit omdat het bounce verkeer dezelfde nadelige effecten heeft als de spam zelf, te weten: grote mailstromen met bounces met daarin dezelfde spam die naar veelal gefingeerde mailadressen worden gestuurd. Dit is niet volgens de SMTP specificatie, maar de specificatie hield helaas geen rekening met ongewenste email.


    Het is niet mogelijk om de criteria te geven, ook niet door de beheerder. Als alle instellingen bekend zijn kan een spammer daar weer gebruik van maken. Nog belangrijker, de detectieregels zijn dynamisch en afhankelijk van het aanbod van de mailtjes. Je moet een goede spamfilter namelijk trainen door aan te geven wat spam is en wat niet, ook is het mogelijk de regels te updaten door een vertrouwde partij die door middel van spamtraps zo snel mogelijk een spamgolf probeert te blokkeren.
     
  3. heb ook probs

    met versturen mail

    probeerde rar file van 10mb te sturen of een exe naar iemand krijg je dit terug

    w bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.
    Onderwerp: rar
    Verzonden: 31-1-2009 12:17
    De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:
    xxxxxxxifrance.com' op 31-1-2009 12:20
    552 5.2.3 Message exceeds maximum fixed size (10000000)

    of deze

    ne or more of the attachments (xxxx.exe) are on
    the list of unacceptable attachments for this site and will not have
    been delivered.
    Consider renaming the files to avoid this constraint.
    The virus detector said this about the message:
    Report: Report: MailScanner: Windows/DOS Executable (xxxx.exe)

    slaat nergens op

    ziggo :no: ik verstuur wat ik wil :oyeah:
     
  4. Het is niet duidelijk welke mailserver het bericht heeft geweigerd in dit voorbeeld. Als je met je mailprogramma direct contact legt met de Ziggo mailserver krijg je meteen een foutmelding (op scherm) als de mail niet aangenomen wordt. Daarna gaat de Ziggo mailserver het bericht proberen af te leveren bij de geadresseerde. Als die mailserver weigert krijg je een mailtje van de Ziggoserver dat het niet is gelukt om je bericht af te leveren.
     
  5. - Het is hier niet na te gaan aan de hand van wat je post welke mailserver het geweigerd heeft.

    - Je voorbeelden geven een duidelijke reden waarom ze geblokkeert zijn. De eerste is geblokkeerd omdat de maximale grootte overschreden is, dus je email is te groot. Dit kan geweigerd zijn voor de verzendende of ontvangende mailserver zijn. In je 2e voorbeeld, tja een .exe proberen te versturen zonder dat je deze inpakt is ook niet heel handig. Er zijn HEEL VEEL (ik denk de meeste) mailservers die dit weigeren, en de reden hiervoor is heel simpel.
     
  6. Mart, bedankt voor je uitgebreide reactie. Maar ik blijf erbij dat het niet acceptabel is dat een kleine foto verzonden aan één ontvanger helemaal niet aankomt of als spam wordt gevlagd. Geen enkele andere provider doet dit (en ik ben een intensieve Internet gebruiker die zeer veel mail, met en zonder foto's ontvangt). Natuurlijk heb ik intussen wel een paar "workarounds" gevonden, maar ik beschouw het toch als een fout in de configuratie van Spamassassin. En het is dus jammer dat je daarover niet met Ziggo in discussie kunt gaan, omdat ze eenvoudigweg niet antwoorden.
     
  7. Het kan inderdaad zo zijn dat de spamcheck bij Ziggo iets te strak staat, en dan met name dat het niveau waarbij het mailtje wordt gedropt te scherp staat. Aangezien ik geen internet bij Ziggo afneem kan ik daarover verder geen concrete uitspraken doen.

    Het discussiepunt is onderdeel van een grotere communicatieve stoornis aan Ziggo's zijde. Dit forum staat vol met verhalen over contact met de helpdesk die gebruikers weinig verder helpen. Volgens mij is communicatie op dit moment Ziggo's grootste probleem.
     
  8. Ergens vorig jaar zijn ze ongevraagd begonnen met het filteren van spam, op zich een goede zaak, maar zoals zo vaak gaat ook dit mis aan de kant van ziggo waardoor mail (soms) ten onrechte als spam wordt gemarkeerd (en het in feite wegraakt). Het gevolg is duidelijk, regelmatig mis ik mail uit diverse (opensource) forums die via email lopen, gelukkig krijg ik dezelfde mail op het werk.

    Overigens kun je tegenwoordig (of altijd al?) wel het niveau van scannen aangeven in de email instellingen van @ziggo, licht t/m zwaar is mogelijk, maar helaas geen enkele optie om het spam-filter geheel uit te zetten!

    Ik draai al jaren met hetzelfde spam-scanner welke ziggo gebruikt namelijk spamassassin en zonder enige extra instellingen werkt dit filter fantastisch, ik snap dan ook niet wat die knoeiers (sorry guys) met het filter aan het rommelen zijn!

    Omdat mail tegenwoordig het steeds vaker officiele brieven begint te vervangen wil ik dat spamfilter bij ziggo uit hebben en de vraag is dan ook hoe we @home aan het verstand peuteren dat het spam-filter (optioneel) uitgezet moet kunnen worden?

    (moet je bij TNT eens proberen om brieven weg te gooien! :shock:)
     
  9. Er is afgelopen jaar heel veel spam verstuurd op deze manier, geen tekst, maar alleen een plaatje met spamtekst erin. Daardoor krijgt een foto zonder text een hogere spamscore. Als je het spamfilter laag zet wordt je spam niet weggegooid, maar alleen getagged als mogelijke spam.

    Door wel wat tekst bij te voegen voorkom je dit trouwens. Ook handig voor mensen met email-clients waar de foto's niet direct getoond worden om te zien wat de bedoeling is.

    Ik ben het met je eens dat een duidelijke "handleiding" en uitleg hoe het spamfilter werkt en waar je op moet letten bij het versturen van mail ontbreekt op de website van Ziggo.
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina