1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

nog steeds packetloss en high latencies op verbinding en op modem ...

Discussie in 'Internet - Eigen netwerk' gestart door macput, 29 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

    Heb een nogal langlopend probleem omtrend packetloss en high latency op mijn verbinding (loopt eigenlijk sinds october 2008). Probleem is dat er vanaf die tijd ook tussenliggend ea aan de hand is geweest bij Ziggo zelf, wat ook storingen gafwaardoor het niet altijd duidelijk was waar het probleem zou kunnen zitten. Volgends mij heeft ziggo dat nu grotendeels onder controle, en heb twijfels of dat oorzaak (of enige oorzaak) is van mijn probleem. vanaf october 4x monteur langs gekregen die alles heeft getest, maar zonder resultaat...

    heb op dit moment een vista installatie met dlink dir-655 router en motorola 5121e modem. laatste drivers en firmwares etc.. (bitdefender firewall en virus scan deinstalled, windows firewall en virus scan aan of uit)
    Bij ping testen naar verschillende locaties ontstaat er packetloss op alle hobs. Wanneer ik mijn modem ping, onstaat daar ook al packetloss en lag spikes.
    - Dus kabel vervangen tussen modem en router, maar geen verbetering.
    - Modem rechtstreek op de pc geeft geen packetloss, dus dan denk je aan een router probleem.
    - Had nog een oude belkin pre n router, en wanneer ik deze ertussen zet, geen packetloss meer of lag spikes! Dus lijkt er op dat de dir-655 een (wan) probleem heeft.
    - uiteindelijk een nieuwe router gekocht (sitecom wl-308 xn gaming) en die geeft wederom hetzelfde probleem. wel packetloss en lag spikes?!

    verschil is dat belkin geen gigabit router is en de dir-655 en sitecom wl-308 wel. bij maken ook gebruik van unicom chip voor Qos en routing... is er een compatibiliteits probleem of zijn er settings die ea beinvloeden? Wan port settings geprobeerd op auto, 100 en 1000, maar zonder effect. QoS aan en uit geen succes.


    overzicht tests sinds october (mijn download snelheid is nu 30Mbit en dus ok)
    - ping PC naar router: ok
    - ping PC naar modem: packetloss en latency problemen
    - ping naar: google, wow, nu.nl etc. etc. packetloss op alle hobs
    - kabel tussen router en modem vervangen: nog steeds packetloss
    - modem rechtstreeks op pc: geen packetloss!
    - nieuwe installatie vista, firewalls, virusscanners aan/uit/uninstalled, geen verbetering.
    - ander modem: geen verbetering
    - andere router; geen verbetering
    - oude router belkin pre N: verbinding ok.

    helpdesk gaf gisteren aan dat ze ook packetloss zien op mijn modem van 28%. voorheen toen de problemen er ook waren was er niks opgemerkt door helpdesk en/of monteurs.

    Zijn de problemen die ik zie op het modem nu de oorzaak door invloed van buiten, en kan de ene router daar blijkbaar beter mee omgaan dan de andere, of zit er iets mis (qua settings of compatibiteit) op mijn routers. Vind het wel erg veel toeval dat zowel de dir-655 en de sitecom wl-308 beide packetloss laten zien en de belkin pre n (veel oudere router) de verbinding wel zonder problemen laat werken.

    Het mogelijke probleem wat de helpdesk nu aangeeft was voorheen niet zo zichtbaar (gezien de vele tests en monteurbezoeken)..

    iemand advies over mogelijk settings of werken beide routers niet ok?

    thanks
    Mac
     
  2. Mischien iets niet goed in het kastje buiten

    kan zijn dat daar de aansluiting niet goed is
     
  3. Ik maak gebruik van dezelfde combi en heb geen last van de problemen zoals jij die beschrijft.
    Wat ik je wel kan aanbevelen is om de QOS/traffic shaping optie op de DLink uit te zetten.
    Ik heb er lang mee lopen etteren omdat ik het normale HTTP zo stropig vond worden. Mien Gott wat een verschil als je dit uitzet.

    Of dit jouw packet loss oplost... netwerk-wise gesproken niet maar je kunt het altijd proberen. Ik maak zelf gebruik van VOIP en heb zelfs bij zware downloadsessie geen problemen met gesprekken dus wat mij betreft... uitzetten die hap.

    Ik adviseer je tevens om even naar je firmware te kijken.
    Inmiddels zitten we op 1.21xxx en 1.22 beta en heb zelf de 1.21xxx sinds kort erop staan om o.a. wireless printen probs op te lossen. Maar ik zou als ik jou was proberen 1.11 erop te zetten.
    All over the world wordt dit nog steeds beschouwt als de beste en meest stabiele firmware.

    Als laatste hint...
    Zet de optie DNS relay eens uit op de router en reboot the sucker.
    DNS relay heeft veel problemen gegeven of doet het mogelijk nog steeds.

    Succes
     
  4. hallo,

    zit zelf op 1.11eu, wel andere firmware geprobeerd, maar zoals je zegt, 1.11eu is toch het meest stabiel zo lijkt het.

    Zal idd dns relay eens uitzetten. dat heb ik nog niet geprobeerd. Qos uitzetten heeft bij mij niet veel uitgemaakt. tis toch ook zo dat dit een optie is waarom je juist dit soort routers koopt ;-) maar wellicht heb je gelijk... heb zelf niet echt last van gecombineerd traffic, dus uitzetten is wellicht net zo makkelijk.

    Terugkomend op de wijkkast. In october vorig jaar heeft een monteur alle verbindingen moeten aandraaien aangezien deze lossig zaten in de kast. toen was de packetloss meteen weg... Misschien is er wederom iets aan de hand. HD gaf aan een rapport te hebben gemaakt voor de technische dienst die er naar gaan kijken.. zo konden jammergenoeg niet aangeven wanneer er naar gekeken zou worden, dus je blijft gissen of en wanneer je verbetering kan zien..

    wordt vervolgt, vanavond weer ea proberen, en tips blijven welkom ;-)

    groet
    Mac
     
  5. Maar je schreef dat je al packetloss naar je modem had en dat heeft niets met de wijkkast te maken. Als je packetloss hebt naar 192.168.100.1 is er iets mis met de verbinding tussen je router en je modem lijkt me.

    Packetloss op hops in het netwerk moet je overigens met een korrel zout nemen, want de meeste moderne netwerkcomponenten reageren niet op alle ping-requests om DDOS aanvallen tegen te gaan. De grote routers in het ziggo netwerk bijvoorbeeld geven op maximaal 50 icmp frames per seconde antwoord. Zijn het er meer omdat veel mensen die router pingen dan zie je dus schijnbaar packetloss wat er niet is. Het meten van 'echte' packetloss is er dus niet makkelijker op geworden hierdoor, maar als je het al heb op het modem kun je daar eerst beginnen.

    DNS relay heeft overigens met lag weinig te maken, als dat niet goed zou werken heb je hooguit een probleem om domeinamen naar ip te resolven.
     
  6. hi Cees,

    Ben het eigenlijk met je eens, maar ja, na zoveel maanden storing probeer je maar alles. wellicht kun je me toch verder helpen...

    op de eerste plaats heeft de helpdesk aangegeven dat ze wel packetloss op mijn modem konden zien (28%) en dat wellicht de lijn naar mijn huis niet ok is... HD heeft een rapport aangemaakt voor de technische dienst om dit op te lossen... weet eerlijk gezegt niet hoe dit gaat aangezien er niet gezegt kon worden wanneer er naar gekeken zou worden en ik maar moest afwachten tot de verbinding weer ok zou zijn...
    omdat er al 4x een monteur is geweest zou je verwachten dat die de packetloss op de lijn ook had opgemerkt. volgends monteur is signaal op modem ok, maar kon de packetloss ook niet verklaren. (ok, dat de pings gedropt worden is 1 ding, maar ik heb echt disconnects en lag... ) Volgends de HD kon hij zien dat het signaal wordt onderbroken naar het modem en dat ervaar ik als lag etc.. maar ja, dat zou een ping van mijn pc naar het modem beinvloeden???!!!

    als er dan niks met de verbinding zou zijn, dan kan ik nog steeds niet verklaren wat er nou mis is.
    kabel tussen modem en router is vervangen. ook korte en langere kabel geprobeerd. op de dir-655 heb ik dus packetloss zichtbaar als ik modem ping. Modem rechtstreeks lijkt ok. dus denk ik aan de router. Maar nu heb ik een nieuwe router gekocht en die heeft precies hetzelfde (sitecom WL-308 XN). het suffe is dat mijn oude router (een belkin pre n) geen problemen geeft...
    wat is er dan mis in beide routers die toch als zeer goed uit allerlei testen komen.. snap er niks van.

    Qos uitgezet, geen effect. DNS relay en handmatig DNS ingesteld, geen effect. Firewall. zou toch een groot toeval zijn wanneer beide routers defect zouden zijn of dat beide modems(laatste x heeft monteur modem verwisseld) defect zouden zijn.

    Enig idee waar ik het nu dan nog intern moet zoeken...?? i'm lost...

    Groet mac
     
  7. Vaag probleem. Ik zou alleen nog kunnen denken dat je nieuwe routers misschien een gigabit ethernet poort hebben ?? De oude vermoedelijk nog een 100Mbit of 10Mbit ??

    Heb je al eens een helemaal nieuwe utp kabel geprobeerd, dus niet eentje die met de oude router wel werkt ?

    Welke packetloss de helpdesk meet weet ik ook niet, zou naar je computer kunnen zijn, maar zou ook naar je modem zelf kunnen zijn (zijn interne ip-adres). In dat laatste geval is het een verbinding probleem, maar testten ze de packetloss naar jouw router dan kan het nog steeds de kabel zijn bijvoorbeeld.
     
  8. Ik lees dat je met de speed instellingen op de WAN poort geknutseld hebt. Kun je dit ook met de LAN poorten? Zo ja, heb je hierop al 100 Mbps geprobeerd? Als dat wel goed gaat, lijkt het me dat er een compabitiliteitsprobleem is tussen je netwerkkaart en de Gbps poorten van de routers. Dat verklaart direct waarom het direct op het modem (100 Mbps) en de oude router (100 Mbps) wel goed werkt...
     
  9. hallo,

    Zijn idd gigabit wan poorten. Heb deze wel geprobeerd op auto, 100 en 1000. (je kunt geen half of full duplex instellen op de router, alleen op nic vd pc)

    volgends de HD zagen ze dat er een probleem was aan de ziggo kant, dus neem aan dat ze dan niet op mijn router meten maar interne ip van modem. Heb ook al twee maal een nieuwe utp kabel ertussen gezet. een cat5e en een cat6. ook geprobeerd met een kortere kabel tussen router en modem (is nu 10mt, maar ook op 2 meter werkt het niet ok)

    heb ook geprobeer om de snelgheid van de nic te veranderen. 100full en 1000full gaven geen verschil.

    Om zeker te zijn dat het ook niet toevallig aan me moederbord ligt, die twee poorten heeft, beide poorten geprobeerd, maar geen verbetering. ook tegelijkertijd een laptop aan me router gehangen en die ook laten pingen. (op precies hetzelfde moment geeft deze net zoveel packeloss als de andere pc) kan daarme dus wel vaststellen dat het niet pc nic gerelateerd is, maar echt iets is tussen routers en modem.

    Het idee dat er incompatibiliteit is van de routers (allebei ubicom chips maar verschillend in leeftijd en klasse) met de modem is wel erg ver gezocht lijkt mij.. zou betekenen dat deze zowel met de webstar modem als met de motorola problemen hebben.

    kan het dan niet zo zijn wanneer er iets is met het signaal naar het modem, dat bij een ping intern je daar ook hinder van ondervind (modem moet opnieuw reageren naar buiten toe en daardoor creert lag en dan soms ook packetloss.?? tja, roep nu maar wat, maar snap niet dat beide routers niet werken en de belkin wel... of zijn er nog meer settgins waar nieuwe generatie routers gevoeliger voor zijn wua verbinding en routering?

    aangezien men bij ziggo aangeeft packetloss op de lijn te zien, lijkt dit nu het meest aanneemelijk toch> ? dan is belkin pre n een hele goede router?

    nog meer ideeen hoe ik dit verder kan onderzoeken en ea kan uitsluiten?

    gr.
    mac
     
  10. heb nu een derde router gekocht. een linksys 610N. en wat denk je.. werk prima. geen packetloss of lag, helemaal niks.

    hoe kan het dat zowel de dir-655 van dlink en de sitecom wl-308 gaming router allebei wel packetloss op modem geven..? dan moet er toch iets in de settings zijn wat anders is???

    iemand ideeen? linksys heb ik ook gewoon met default instellingen.

    mac
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina