1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Signaalsterkte en kwaliteit

Discussie in 'Cisco 8455DVB (HDTV/PVR/VOD)' gestart door chrisch, 27 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. De Cisco draait nu al een weekje probleemloos (welliswaar zonder interactie diensten, maar da's een ander topic).

    De kabelkwaliteit (analoog) is bij mij thuis altijd dramatisch geweest. Digitaal gaat het allemaal prima, maar soms heb ik een enkele freeze op bepaalde kanalen.

    Nu heb ik signaalsterktes tussen de 45 en 100%. Kwaliteit is schommelend. De BER varieert tussen de 2,3E-3 tot 1,2E-4 op bepaalde kanalen.

    Als ervaren DVB-S kijker, weet ik dat BER niet goed is. BER op mijn dreambox is vrijwel altijd 0.

    Er ligt goede kwaliteit kabel, de cisco is als eerste aangesloten op de wandsocket.

    Wat zijn factoren die de BER beinvloeden? Ik ben bang dat interactieve TV bij mij sowieso niet gaat werken met een dermate dramatische "kabelkwaliteit". Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

    mvg,

    Chris

    P.S. voorbeeldjes:
    NL1: s 100, q 100
    Discovery: s 100, q 100
    RTL4: s 45, q 100
    National Geographic HD: S 41, Q 100
    History HD: geen signaal
    Humor TV: S 64, Q 49-100
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2009
  2. Met een dergelijk signaal zou het mij verbazen als interactief gaat werken. Is er al eens een storingsmonteur langsgeweest om het signaal door te meten?
     
  3. Nee. Ik heb het ruigrok support adres al een paar mailtjes gestuurd, maar nog geen enkel antwoord teruggekregen.

    De installatie bij mij thuis is, denk ik, door de vorige bewoner al eens aangepast vanwege signaalverliezen. Ik woon in een oud huis, waar de kabel in de meterkast omhoogkomt. Daaraan zit gewoon een haakse coaxstekker, waar vroeger een versterker (in de meterkast al!) hing. Vanaf daar gaat de kabel naar de woonkamer, waar de CAI aansluiting zit. Ik heb de versterker in de meterkast geaard, omdat ik geen aarde heb bij mijn CAI aansluiting.

    Om mezelf niet teveel op de hals te halen, heb ik de oude signaalversterker vervangen door de nieuwe (met de cisco meegeleverde) versterker. En vervolgens de bestaande TV/Radio contactdoos vervangen door de meegeleverde contactdoos. Daarop de Cisco aangesloten.

    Ik vraag me af of een monteur hier blij van wordt. Ik denk dat 'ie ontploft, maar zo heb ik nou eenmaal dat huis gekocht... :oyeah:
     
  4. Het lijkt me toch verstandig om een storingsafspraak te maken.
     
  5. Suboptimaal signaal kan vele oorzaken hebben. Ik heb op maandag 26 januari jl. via Ziggo Thuishelp met een medewerker van de Ziggo-support gechat over suboptimale signaalkwaliteit.

    Ik heb deze melding verzonden:
    De laatste tijd valt ons op dat de signaalkwaliteit van DTV niet meer is wat deze geweest is. De decoders geven aan dat de signaalkwaliteit van alle circa 60 DTV Z1 zenders zich in de 80% range bevindt en de BER waarden groter dan 0 (nul) zijn. Enige positieve uitzondering is Den Haag TV waar een signaalkwaliteit van 100% en een BER waarde van 0 wordt aangegeven. Vorig jaar hadden we volgens onze decoders op alle DTV zenders dit perfecte signaal.

    Om na te gaan of het aan onze huisinstallatie lag hebben we één van onze decoders gerest en via een korte goed afgeschermde Hirschmann kabel en later via een minder goede coax kabel direct op het AOP aangesloten. Helaas maakte dit alles niets uit, de suboptimale signaalwaardes beleven zoals ze waren.

    Nieuwsgierig geworden hebben we daarna de internetverbinding nagelopen. Daar bleek dat het downstream level van de internetverbinding op 8 dBmV stond. Vroeger stond deze waarde dicht op het ideaal van 0 dBmV. Ook lopen de Total Correctable Codewords en Total Uncorrectable Codewords waardes op.

    Kunt u nagaan waaraan deze achteruitgang in signaalkwaliteit ligt?

    Gedurende de daaropvolgende chat sessie kon de Ziggo-support soortgelijke suboptimale signaalwaarden meten en constateerde dat dit voor meer aansluitingen in mijn buurt het geval was (met andere woorden het probleem ligt in dit geval voorbij het AOP buitenshuis). Dit heeft ertoe geleid dat door de Ziggo-support een blokstoring voor onze omgeving werd aangemeld. Inmiddels ben ik in afwachting van het door Ziggo nakijken wat er precies speelt in onze omgeving en het uitvoeren van een passende oplossing.

    De sterk wisselende signaalsterktes uit het openingsbericht komen op mij wel wat vreemd over. Onze decoders geven aan dat de signaalsterkte van alle DTV Z1 zenders zich rond de 67% bevindt. De uitschieters wijken pakweg 6% naar boven of onderen af.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2009
  6. Interessante informatie. Thanks!

    Ik heb trouwens het gevoel dat er ergens een soort van aardlus is ontstaan.

    Er is duidelijk een potentiaalverschil tussen de aardemantel van de kabel en een willekeurig hifi apparaat in mijn rek (als je het met de hand aanraakt, "voel" je dat). Beeld via de analoge kabel is op een aantal zenders voorzien van (vaag) diagonale strepen.

    Ik heb de cai aansluiting gecontroleerd, de buitenmantel lijkt op geen enkele manier in aanraking met de binnenkern.

    Ik denk dat 't echt een puinhoop is en zit te overwegen om het hele kabelgebeuren vanaf de meterkast te vervangen met nieuwe spullen. Of is dit een slecht idee? Doet Ziggo normaliter zoiets?
     
  7. Volgens mij doet Ziggo niets na het AOP (daar mag u officieel niet aankomen) en in een huisinstallatie werken met goede componenten kan geen kwaad. De behuizingen van de nieuwere 1-gats AOP’s hebben overigens meestal een klemmetje (wordt vaak zelfs een stukje aarddraad meegeleverd) waarmee u het AOP eenvoudig zelf met de aardpen van uw elektrische huisinstallatie kunt verbinden.

    Om zeker te zijn dat er niets mis is met het Ziggo signaal, dat voor zover ik begrijp in uw meterkast binnenkomt, zult u wellicht door een zure verhuisappel moeten bijten. Door een decoder en TV toestel met een goede coax kabel direct op het Abonnee Overname Punt aan te sluiten en de signaalwaarden te bekijken kunt u voor uzelf vaststellen of suboptimaal signaal aan Ziggo of aan uw huisinstallatie ligt. Ik kon uit een dergelijke actie zelfs concluderen dat de versterking van onze Hirschmann versterker netjes stond afgesteld, omdat via de versterker keurig dezelfde signaalsterktes werd aangeleverd op de TV punten als bij binnenkomst in ons huis op het AOP.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2009
  8. En waar zit dan volgens u mijn AOP ? In mijn meterkast (waar de vorige bewoner de kabelversterker had gemonteerd), of in mijn huiskamer?
     
  9. Uw AOP is het punt waar de kabel door Ziggo in uw huis aan u wordt overgedragen. Het vervelende is dat er verschillende AOP uitvoeringen bestaan die er anders uitzien. In nieuwbouw woningen is het AOP meestal in de meterkast te vinden. In oudere woningen is dit lang niet altijd het geval. In de beginjaren van kabel TV werd het AOP namelijk vaak aangelegd vlakbij de plaats waar de TV des huizes stond.

    Om uw AOP te vinden moet u vanaf uw TV de coax kabel volgen tot u bij de laatse kabelaansluitdoos in uw huis bent aangekomen. Dat zou het AOP moeten zijn. Aangezien u denkt dat er een versterker in uw meterkast heeft gezeten ga ik ervan uit dat het AOP in uw meterkast zit, omdat het wenselijk is dat versterkers kort na het AOP worden geplaatst.

    Voorbeelden van coax huisinstallaties zijn te zien op: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1229416//

    Kijk om meer over AOP's te weten te komen en hoe deze eruit kunnen zien ook even hier: http://www.bigcats.nl/ziggo/target8.html en http://www.bigcats.nl/ziggo/target14.html

    Bedenk dat u van de kabelaar meestal niet zelf aan het AOP mag werken, hoewel bovengenoemde Ziggo handleidingen naar ambivalentie op dit punt rieken.

    Bij het moderniseren van onze huisinstallatie zijn wij overigens overgestapt op een 1-gats AOP (1 uitgang voor alle signaaltypen en daardoor makkelijker via een verstreker door de hele woning naar verschillende kamers te verdelen). Het 1-gats AOP kon eenvoudig worden geaard op de aarde van de huisinstallatie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2009
  10. Bedankt voor het antwoord. Ik denk echter dat het AOP in de huiskamer zat, en dat de vorige bewoner de kabel gewoon geknipt heeft in de meterkast.

    Aangezien dit allemaal niet werkt zoals het hoort en Ruigrok niet reageert op mijn vragen, ben ik sterk geneigd om de hele boel terug te sturen.

    Als een Ziggo monteur dit zo aantreft, krijg ik vast een dikke rekening :-(
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina