1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Van DTMF naar FSK

Discussie in 'Telefonie - Vast' gestart door Havergort, 24 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Wat een leuke verrassing. We gaan naar FSK met ZIGGO.
    Hoeveel gebruikers hebben er niet een "oude" telefoon met het KPN DTMF.

    Bijzondere actie van ZIGGO.
    Nu werktte de nummerherkenning al slecht maar vanaf nu is deze GRATIS service dus niet meer!:no:

    Zou ZIGGO nu met een "aanbieding" komen voor een nieuw draadloos SFK telefoontje. €€€€€€€

    Ik voel me nu toch wel een beetje belazerd door overgeleverd aan ZIGGO. Maar ja wat kan je eraan doen.:giveup:
     
  2. Voor mij is dit oud nieuws. Ook bij @Home gebruikten ze internettelefonie altijd al het FSK-protocol. Ik had een Duits telefoontoestel (FSK) waarop de nummermelding van KPN niet werkte. Ik heb nu dus wel nummermelding bij Ziggo via FSK.
    Maar voor oud-klanten van KPN die zijn overgestapt op internettelefonie via Ziggo is het natuurlijk vervelend dat de nummermelding nu niet meer werkt....
     
  3. DTMF is ouderwets en KPN is in Europa waarschijnlijk nog de enigste die dit nog gebruikt.
    ---------------------------------------------------------

    Nummerweergave in DTMF of FSK?
    Er zijn in Nederland twee verschillende soorten nummerweergavesystemen, genaamd DTMF en FSK. KPN Nederland werkt met DTMF (dual-tone-multi-frequency), maar er zijn ook bijvoorbeeld kabelproviders die met FSK (frequency shift keying) werken. De telefoon die u koopt is vaak geschikt voor één van deze twee systemen. Een toestel dat geschikt is voor FSK heeft dus geen nummerweergave als u een abonnement van KPN heeft! En een DTMF-toestel biedt geen nummermelding als u een abonnement heeft van een kabelprovider die alleen FSK ondersteunt. Er zijn wel toestellen die beide systemen kunnen verdragen, maar dit zijn er niet veel.

    Toestellen met FSK zijn goedkoper, hoewel deze technologie nieuwer is en er in heel Europa mee gebeld wordt.

    KPN Nederland heeft ooit besloten om het DTMF-systeem te gebruiken. Iedereen die via het KPN-netwerk belt (dus ook Tele2- en Scarlet-abonnees) doet dit met DTMF.

    Momenteel kiezen veel kabelproviders voor FSK, omdat dit systeem ook andere functionaliteiten, zoals naamweergave, voicemailweergave en phonemail. Wat u het beste kunt doen is contact op nemen met uw telecommaatschappij. U vraagt daar of uw nummerweergave via DTMF gaat, of via FSK. Wanneer u hiervan op de hoogte bent kunt u bij de eventuele aankoop van een telefoon, de winkelier vragen welk systeem het betreffende toestel ondersteunt.

    Uiteindelijk zal de keuze voor een telefoon ook afhangen van uw beschikbare budget. Over het algemeen geldt hoe geavanceerder de telefoon, hoe hoger de prijs. Met behulp van "productvergelijk" kunt u heel makkelijk een telefoon uitzoeken die aansluit bij uw wensen.
     
  4. Hoe kom je trouwens aan deze informatie ?
    Want er klopt volgens mij helemaal niets van. Casema heeft altijd al FSK gebruikt en geen DTMF. Is dit je eigen conclusie omdat Ziggo in de webshop nu een 'ziggo-telefoon' aanbiedt ??
    Of staat dit ergens geschreven ?
     
  5. Even wat algemene informatie omtrend de protocollen.

    FSK is de europese standaard.
    DTMF is de amerikaanse standaard

    KPN gebruikt al die tijd al het DTMF protocol, dit tegen de europese standaard in. Daarbij is KPN dan ook direct (nog) de enige die gebruik maakt van DTMF. Daarbij bied het FSK protocol ook nog meer mogelijkheden. Als je dus boos bent, kan je dus beter boos zijn op KPN, zij hebben sinds ze bestaan afgeweken van de europese standaard, afgeweken van alle andere providers in nederland, en doen daar ook nog eens niets aan.
     
  6. ZIGGO was DTMF tot volgende week dan FSK

    Beste CeeS,
    vandaag ontvang ik van ZIGGO een brief waarin ze de omschakeling naar FSK bekend maken. Zie www.ziggo.nl/fsk.
    Ik had Casema, Ziggo en Casema zijn altijd DTMF geweest. Misschien straks voor jou een verrassing als het niet meer werkt.

    Boos zijn op KPN. Zou kunnen maar ik heb mijn telefoon in het CASEMA tijdperk gekocht en dan moest je geen FSK hebben want dan werktte het niet!
    Andere kabelaars hebben direct FSK gekozen.

    Dus even terug allemaal. Ziggo was DTMF tot volgende week dan gaat alles over op FSK.
     
  7. @Home heeft volgens mij altijd al met het FSK protocol gewerkt, want op mijn oude Siemens DECT werkte in 2007 na de overstap van KPN naar @Home de nummerweergave niet meer !
     
  8. Okee, het is nu duidelijk. Ik had altijd gedacht dat FSK bij alle kabelaars al lang in gebruik was. Bij ons (multikabel) wel namelijk.
    De meeste moderne telefoon gekocht in de laatste jaren zijn overigens geschikt voor beide protocollen (FSK en DTMF), soms moet je dat handmatig omschakelen in het menu van de telefoon. Andere telefoons kunnen maar 1 protocol aan. Daar zal de nummerherkenning dan niet meer werken standaard. Er bestaan wel kastjes (FSK naar DTMF omzetters) die je tussen je telefoonlijn kunt zetten zodat je nog steeds je oudere telefoon kunt blijven gebruiken. Of die goed werken weet ik niet. De prijs van een nieuwe telefoon zal wel vergelijkbaar zijn.

    Misschien kun je met een "fsk-geschikte" DECT basispost wel je bestaande handsets van een DTMF-DECT gebruiken ? Heeft iemand dat wel eens geprobeerd ?
     
  9. Nee je stelt het verkeerd, Ziggo (Multikabel) en Ziggo(@Home) hebben altijd het FSK Protocol gehad, maar Ziggo (Casema) heeft altijd het DTMF gehad.
    Door de fusie willen ze begrijpelijker wijze natuurlijk het met meest gebruikte en betere FSK protocol aanhouden.
     
  10. casema heeft namelijk ook dtmf gebruikt en zijn pas recent over aan het schakelen naar fsk omdat @home dit al gebruikte
    groetjes,
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina