1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Motorola SBV5121E defect

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door rinus1249, 14 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Sinds afgelopen weekend had ik plotseling geen internet en telefoon meer. Helpdesk op zondagmiddag gebeld en in één keer contact. Modem werd door hun bekeken en het bleek dat mijn modem al een maand lang een veel te hoge upstream-waarde had en nu wel kapot zou zijn. Bij het resetten kwam de modem niet verder dan het US ledje, dat bleef knipperen. Mij werd aangeraden om de volgende ochtend het modem om te ruilen in Heerhugowaard (Wat een prachtig Ziggo gebouw). Omruilen was geen probleem en thuis opnieuw aangemeld en alles functioneerd weer! Toch komt volgende week er nog een monteur langs om alles nog eens te controleren. Ziggo BRAVO - GOEDE SERVICE!

    Kan iemand mij in begrijpelijke taal uitleggen waarom een te hoge upstream fataal voor het modem is en wat kan de oorzaak zijn?
     
  2. Ik vind het een vaag verhaal. Wij pompen wel eens via Gbit naar een Mbit poort. Het enigste wat je krijgt is een grote buffer, omdat de data veel te groot is voor de ontvangende poort.

    Nu heb je professionele routers, die handelen dat op een andere manier netjes af, maar het is dus sterk dat je modem erdoor kapot zou gaan. Het enigste wat zou kunnen is dat je de stroom er regelmatig even af moet halen om de buffer te legen.
     
  3. Het lijkt me niet dat dit fataal is voor het modem. Meestal zit de oorzaak voor een dergelijk probleem in het signaal, ofwel je huisinstallatie of het binnenkomende Ziggo-signaal. Dit is te zwak, waardoor het modem zijn signaal op volle kracht moet versturen om zich 'verstaanbaar' te maken voor de CMTS. Dit kost natuurlijk moeite, maar dat het modem er stuk door zou gaan...?

    Omdat het probleem meestal niet in het modem zit, lijkt het me een goed idee om die monteur voorlopig nog niet af te bestellen. Best kans dat je nog altijd op een 'net wel-net niet' grens zit met je signaal.
     
  4. Het betreft hier het kabelmodem en de sterkte waarmee deze over de coax moet versturen om de upload te faciliteren.

    Dit heeft niks met een router of gbit/mbit poorten te maken.
     
  5. Je moet m`n bericht beter / anders lezen. Wat ik met mijn verhaal duidelijk probeer te maken is: als je teveel data door een poort (of het nu een router, switch of modem is) probeert te sturen, gaat iets niet defect. Ook een kabelmodem heeft daar een buffer voor.

    Het betreffende Motorola modem is een Docsis 2.0 (ATDMA) modem. De TXmax is 55.2 dBmV van dit type modem. Er is dan ook vrijwel altijd een x% ruimte om schommelingen en afwijkingen op te vangen.

    Dat de TS zijn modem een te hoge upstream heeft, houd alleen in, dat hij op of over de max. sterkte heen wil. Hiertegen is het modem beveiligd. Die beveiliging zorgt er alleen wel voor dat de verbinding instabiel wordt en andere verbindingsproblemen.

    Vermoedelijk krijgt de TS dan ook een nieuw modem, omdat de huidige geen goed nieuw profiel wil ophalen, waardoor het modem dus zichzelf steeds meer werk bezorgd i.c.m. de wijkcentrale.
     
  6. En het gaat hier nu juist niet om een of de hoeveelheid data richting of door een poort. Hier word signaaltechnisch over de upstream gesproken, geheel iets anders dan waar jij het over hebt.

    Echter een modem wat consquent maximaal staat te zenden heeft een grotere kans defect te gaan als een modem wat met nette waarden gemiddeld staat te zenden.
    Dat de TS zijn modem een te hoge upstream heeft, houd alleen in, dat hij op of over de max. sterkte heen wil. Hiertegen is het modem beveiligd. Die beveiliging zorgt er alleen wel voor dat de verbinding instabiel wordt en andere verbindingsproblemen.
     
  7. Verder quote ik de medewerkers in Heerhugowaard nog maar een keer:

    "Weer zo'n Motorola, die gaan aan de lopende band stuk. Je ziet er niets aan, ze doen het wel-niet-wel-niet en als ze doorgelezen worden door onze helpdesk vinden die 90% van de tijd niet eens dat het stuk is. Tot hij echt stuk gaat. Nu ja, hier is een nieuwe".

    Ik heb er toevallig ook net een week geleden een nieuwe vandaan :grin:
     
  8. motorola upstreamlevel

    Ik heb nu diverse malen de upstream waarde van mijn nieuwe modem bekeken maar telkens staat die op 54 dBmV. Als ik zo de discussie volg dan begrijp ik dat deze modem ook op zijn max. waarde werkt en er best een goed onderzoek moet worden gedaan door de Ziggo-monteur. Ik laat het resultaat nog weten.
     
  9. De TXmax is 55.2 dBmV ... jouw modem zit er dus onder... en dat is goed.
     
  10. Dat is helemaal niet "goed".
    Hij zit weliswaar nog net in het gebied wat mogelijk is, maar zeker niet goed. Er zit maar 1.2 dBmV speling tussen.

    Zo'n hoge waarde geeft aan dat de bekabeling of een stekker in de wijkkast misschien niet goed is. Bij een klein beetje variatie van de kwaliteit van de kabels zal je verbinding wegvallen.
    Een monteur er naar laten kijken is dus een heel goed idee :idea:
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina