1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

relay not permitted

Discussie in 'Internet - Email' gestart door WillemJan, 13 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. -- Mail relay probleem -- Opgelost

    Beste Allemaal,

    Het mailprobleem is opgelost. Ik heb mijn hosting provider gevraagd om een POP account aan te maken en dat heeft hij gedaan. En nu POP ik de mail gewoon.

    Voordelen zijn dat ik niet meer afhankelijk ben van MX records die ik zelf niet kan bijwerken en dat IP adres veranderingen mij nu niet meer raken, het nadeel is dat de mail met een vertraging van maximaal 5 minuten wordt afgeleverd. En de grootte van het mailbericht natuurlijk.

    Graag wil ik iedereen van harte bedanken die me heeft geholpen dit probleem op te lossen. Dingetje en CeeS: bedankt. :applause:

    Met vriendelijke groeten,
    Willem-Jan
     
  2. Hi!

    Config ook opgeruimd bij Ziggo/Multikabel omdat je anders issues hebt met Multikabel klanten die je mailen, dat komt dan niet aan.

    Bye,
    Raymond.
     
  3. Raymond,
    Bedankt voor je moeite!
    Heb je misschien enig idee waarom he MX Record gebeuren ineens om zeep was geholpen? Had dat inderdaad te maken met een IP verandering van mijn internet-router of was er een andere oorzaak?

    Thnx... Willem-Jan
     
  4. Hi!

    Je was op inactive gezet omdat je MX record een tijdje terug niet beschikbaar was. Issues bij de hoster van je domein dus ...

    Bye,
    Raymond.
     
  5. Raymond,

    Bedankt voor de uitleg. Maar wat ik niet snap: het MX record stond bij Multikabel en had ook een Multikabel servernaam.
    Kan ik hieruit conluderen dat Multikabel enige tijd down was?
    Of zie ik dit compleet verkeerd?

    Groetjes... Willem
     
  6. Hi!

    Nee, zeker niet, niet bij Multikabel, dit was een issue bij je hosting provider, die dns verzorgd voor je domein. Daar heeft Multikabel verder niks mee van doen.

    Bye,
    Raymond.
     
  7. De multikabel relay host zal alle mail voor jouw domein alleen doorsturen (relay). De echte afhandeling moet dus door òf je eigen mail server gebeuren òf als je provider die service biedt voor jouw domein, dan wordt de mail daar verder afgehandeld.

    Een mailtje hopt zo over het internet:

    mail client -> SMTP -> mail server provider -> SMPT -> mail server domein -> inbox -> mail client (bijv. POP)

    De ene mail server kan de mail server van je domein vinden via een MX lookup. Het is ook mogelijk dat er nog een paar mail "hops" méér tussen zitten. Dit kun je zien als je alle headers van een binnengekomen mailtje bekijkt.
     
  8. Het wordt me nu wat meer duidelijk. Een paar weken geleden was mijn mail server voor 2 dagen uit de lucht. Zou dat mogelijk deze problemen hebben verzorgd?

    Als dat inderdaad het geval is, dan zou ik het MX record wel weer terug willen hebben, maar met lage prio (bijv. 5). Nu is het als volgt:

    Code:
    C:\Users\daan>nslookup -q=mx daanenwillem.eu
    Server:  UnKnown
    Address:  192.168.0.240
    Niet-bindend antwoord:
    daanenwillem.eu MX preference = 10, mail exchanger = mail.daanenwillem.eu
    daanenwillem.eu nameserver = ns1.voiswebhosting.eu
    daanenwillem.eu nameserver = ns2.voiswebhosting.eu
    mail.daanenwillem.eu    internet address = 87.238.161.140
    ns1.voiswebhosting.eu   internet address = 87.238.161.140
    ns2.voiswebhosting.eu   internet address = 87.238.161.141
    
    Als we het MX record van Multikabel op bijvoorbeeld 5 toevoegen, dan wordt de mail als eerste bij mij afgeleverd. Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken, dan gaat de mail bij mijn hostingprovider in de POP queue. En die mail kan ik dan later weer POP-pen.

    Of zie ik wat over het hoofd?

    En als ik dit goed zie: hoe regel ik dat dan?

    Met vriendelijke groeten,
    Willem-Jan
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina