1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

relay not permitted

Discussie in 'Internet - Email' gestart door WillemJan, 13 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Goede morgen,

    Sinds gisteravond kan ik geen mail meer versturen en ontvangen. Het versturen bleek te liggen aan een SMTP server die raar deed. (Update: de verstuurde mail komt trouwens niet aan).

    Maar als iemand anders mij probeert te mailen krijgt hij een een NDR terug met de melding: "mx.multikabel.nl[212.127.254.136] said: 550 relay not permitted (in reply to RCPT TO command)>"

    De helpdesk gebeld maar de mevrouw die ik aan de telefoon had, zei erg snel dat het niet werd ondersteund en dat ik het zelf maar moest oplossen...

    By the way: ik heb de oude service 'eigen mailserver' van Multikabel.

    Iemand enig idee?

    Groetjes... Willem-Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2009
  2. Zojuist heb ik zelf weer even gebeld met Ziggo. In tegenstelling tot vanmorgen kreeg ik nu uitvoerig hulp. :pompom:

    Alleen het einde van het liedje is dat het ontvangen van mail nog steeds niet lukt! En de verstuurder krijgt nog steeds een NDR terug.

    Waar lag het volgens Ziggo aan? Het IP adres van mijn router is veranderd. Dat zou natuurlijk kunnen. En het IP update script dat in de goede, oude Multikabel tijd nog liep, werkt nu (niet) meer, waardoor het IP adres binnen het MX record niet wordt aangepast. Met als resultaat dat de mail naar een verkeerd IP adres wordt gestuurd, dat IP adres kan er niets mee en dus wordt er - terecht - een NDR gecreeerd.
    Ziggo zegt dat zij het MX record niet kunnen aanpassen.

    Ik heb de volgende vragen:
    • Ben ik nou de enige met dit probleem?
    • Hoe kan ik zelf het MX record aanpassen?
    • Of vertelt Ziggo mij onzin?
    Elke hulp wordt natuurlijk van harte gewaardeerd!

    Met vriendelijke groeten,
    Willem-Jan
     
  3. Bij een 'relay not permitted' melding zegt de mailserver dat het domein niet bekend is en dat hij dus geen mail voor dat domein kan accepteren. Volgens het DNS record is in dat geval mx.multikabel.nl niet de mx voor dat domein. Dit kan gebeuren als je zelf iets met het mx record gedaan hebt waardoor het enige tijd ongeldig of anders was. Je registratie van het domein verdwijnt dan. Als het alleen om het ip-adres zou gaan, zou de mail door mx.multikabel.nl gewoon geaccepteerd worden maar alleen niet afgeleverd bij jou. De kans dat (als je een nieuw ip hebt gekregen) nu het oude ip in gebruik is bij iemand die ook een mailserver heeft draaien en die dan die 'relay not permitted' genereert is vrij klein. Trouwens die melding werd door mx.multikabel.nl gegenereerd schreef je.

    Controleer dus je mx records eens. Staan die nog steeds goed en is daar (tijdelijk?) iets aan gewijzigd geweest ?

    Je kunt eventueel proberen een PB naar Raymond te sturen, die kan het misschien voor je in orde maken, maar check eerst of je domein helemaal goed staat voordat je dat doet.
     
  4. Beste CeeS,

    Hartelijk bedankt voor je reactie.

    Ik heb mijn domeinnaam zo rond 11 januari 2008 geregeld. Zo rond die tijd heb ik het ingesteld op de oude EigenServer pagina van Multikabel en ook niet meer aangeraakt.
    De mailserver thuis goed ingesteld en ook geen problemen mee gehad.

    Nu ik dit zo schrijf, bedenk ik me dat het een jaar geleden is dat ik het een en ander heb ingesteld. Mijn domeinregistratie is voor 2 jaar, en nog steeds aktief (bevestigd door de hosting provider). Al die tijd niets aangepast. Relatie met elkaar?

    Waar kan ik de MX records bekijken die aan mijn domein gekoppeld zitten? En zo nodig aanpassen?

    Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

    Met vriendelijke groeten,
    Willem
     
  5. Probeer http://www.mxtoolbox.com/ of http://www.dnsstuff.com/ eens.

    De MX records die bij je domein naam horen kun je soms zelf aanpassen, maar dat hangt ervan af waar je je domein naam geregistreerd hebt en wie de DNS voor je domein verzorgt.
     
  6. Dingetje,

    Bedankt voor de tip, ik had ze al geprobeerd.

    Gegevens van mxlookup.com

    ns2.voiswebhosting.eu reports the following MX records for 'daanenwillem.eu':​
    PreferenceHost NameIP AddressTTL 10mx.multikabel.nl212.127.254.14086400

    Heb je hier wat aan? Onnodig om te vertellen dat mijn IP adres anders is!

    Met vriendelijke groeten,
    Willem-Jan Vroom
     
  7. Ja, je MX record wijst dus naar mx.multikabel.nl (zoals verwacht.). Dat IP adres dat je daar ziet is van de mail relay server dus NIET van jouw domein.

    Overigens kun je MX records ook gewoon in een Windows command window controleren met:

    Code:
    nslookup -q=mx domeinnaam
    Je MX record klopt dus gewoon (nog), dus ik denk dat je idd het beste een PB naar Raymond stuurt om er even naar te kijken.
     
  8. De output:

    Code:
    H:\>nslookup -q=mx daanenwillem.eu
    *** Can't find server name for address 192.168.0.240: Non-existent domain
    *** Default servers are not available
    Server:  UnKnown
    Address:  192.168.0.240
    Non-authoritative answer:
    daanenwillem.eu MX preference = 10, mail exchanger = mx.multikabel.nl
    daanenwillem.eu nameserver = ns1.voiswebhosting.eu
    daanenwillem.eu nameserver = ns2.voiswebhosting.eu
    ns1.voiswebhosting.eu   internet address = 87.238.161.140
    ns2.voiswebhosting.eu   internet address = 87.238.161.141
    
    Bedankt voor het meedenken!

    Met vriendelijke groeten,
    Willem-Jan
     
  9. (meldt dat hij Raymond gisteravond een PB heeft gestuurd)
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina