1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

DTV / TELEFONIE signaal verstoring door nieuwe router?

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door NaZa, 2 jan 2009.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste Forum-gebruikers,

    Ik maak gebruik van een Alles in 1 pakket van Ziggo. Ik heb sinds kort de Sitecom router [wat een pauper ding] vervangen voor een Linksys WRT54G2 die het internet verkrijgt door een Motorola modem.

    Sinds deze wijziging merkte ik gelijk op dat wanneer ik download via nieuwsgroep, normaal internet gebruik en/of gebeld word, dat de digitale televisie happert. Tot zelfs bij nieuwsgroep gebruik tot Freeze.

    Dit houdt in dat bij "volledige" gebruik van de bandbreedte de DTV freezed. Ik heb gezocht naar een antwoord op of DTV / Internet op dezelfde bandbreedte zitten, maar dit zou niet het geval zijn.

    Nu is mijn vraag of jullie dezelfde problemen ondervinden als ik. Het is natuurlijk heel vaag dat wanneer de telefoon overgaat, de DTV gaat storen. Het zou ook aan de GHz van de RF apparatuur kunnen liggen, maar enkel Sitecom router vervangen door een van Linksys :?

    Heb me door iemand laten vertellen dat het signaal kan interferen met de aansluitingen op de achterkant van het modem... Maar voorals nog sta ik voor een raadsel. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, want ik erger me er mateloos aan. :thankyou:
     
  2. Wat je beschrijft is mogelijk, dat komt dan niet zozeer door het downloaden, maar wel door de 'zenders' die daar voor gebruikt worden.

    Als je de router redelijk dicht bij je digitale TV ontvanger hebt staan, of als je coax-kabels en splitters en eventuele versterkers niet goed afgeschermd zijn kan dit gebeuren. Een draadloze router bevat een 'zender' en die kan storen als hij "in de lucht komt". De linksys is misschien krachtiger dan je vorige router of gebruikt andere frequenties.

    Dat heeft met bellen weer niets te maken, maar misschien gebruik je ook een draadloze DECT telefoon ?? En staat de basispost of een handset misschien ook in de buurt van je DTV ontvanger ? Als je coax-kabels of pluggen (met een plastic kapje) te slecht zijn, kan het zelfs gebeuren als de router of DECT meters weg staan.

    Dus doe eens een test en ga eens bellen, desnoods naar een niet bestaand nummer zodat je DECT in gebruik gaat en kijk of het beeld slechter wordt. Trek dan de voedings-stekker van je DECT er uit en kijk of de storing verdwijnt (als de storing van de handset komt moet je die misschien ook uitzetten).

    Zelfde geldt voor de router: probeer die eens op een andere plaats te zetten.

    Als het DECT en/of Router wel verder weg van de ontvanger staat, probeer dan je bekabeling te verbeteren. Geen bouwmarkt kabel/pluggen/splitters gebruiken.
     
  3. Wat voor storingen krijg je precies in het beeld als je download? Het kan storing zijn op de frequenties van de verschillende apparaten. Alleen kan het ook nog iets anders zijn, als je bijvoorbeeld strepen in het beeld krijgt bij max downloaden kan dit ook duiden op een modem wat maximaal staat te zenden, en dit kan bijvoorbeeld komen door een slecht inkomend signaal vanuit Ziggo, maar kan ook veroorzaakt worden door een probleem in de binnenshuis situatie/bekabeling, bv doordat het modem te ver van het AOP gemonteerd is (voorbeeld: AOP zit in meterkast, modem staat in woonkamer of op 1e verdieping).
     
  4. De configuratie:

    AOP - Modem - Router in: meterkast
    DTVontvanger - DECT telefoon: woonkamer

    [​IMG]

    De storing, niet tijdens het gesprek maar bij "ringen":

    [​IMG]

    Vanmiddag heb ik een volledig gebruik gemaakt van de internet verbinding. Geen storing op de DTV. Dan kan het verhaal over lage invoer vanuit Ziggo plausibel zijn. Het hangt dus af van het tijdstip. Zaterdag 2u minder gebruik dan rond de klok van 8u 's avonds.

    Update:
    DTV stoort niet meer tijdens downloaden en/of gebeld worden. Sta echt voor een raadsel, maar misschien het verder uit elkaar zetten van het modem+router en leeg halen van de plank is de oplossing geweest? Maar goed, het feit dat de problemen worden herkend... Misschien dat ik Ziggo benader voor een nieuwe AOP, want heb betere kastjes + aansluitingen gezien.

    Alvast bedankt voor de reacties en daarbij horend het inzicht krijgen over de verschillende apparaten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2009
  5. Ik zie wel Coax stekkers met plastic kapjes. Bij een volgend probleem zou ik deze eens vervangen door stekkers met metalen kap.

    De kabel met de plastic stekkers lijk ook niet de dikste, en dus waarschijnlijk niet de beste. Met betere kabels en stekkers zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan...
     
  6. Als ik dit plaatje bekijk is er hier zeker ruimte voor verbetering. Deze bekabeling is niet geheel zoals het hoort en ik zie materialen die zeker storing/interferentie kunnen veroorzaken.

    Ik zie een wat grijze kabel binnenkomen, hier zit een connetor met een plastic kapje erop Deze connector is verbonden met een andere connecter die middels een kort stukje coax die weer met een f-connector op een splitter zit gemonteerd. Op deze splitter is het modem weer aangesloten. En de 2e uitgang van de splitter is gekoppeld aan een versterker. Tot zover correct?

    Allereerst de connector met het plastic kapje. 20jaar geleden mogelijk kwaliteits materiaal, maar nu zwaar achterhaald en tevens zeer gevoelig voor interferentie en storingen. Zeer zeker voor verbetering vatbaar. De kabel waarop deze connector gemonteerd zit, waarschijnlijk van dezelfde leeftijd gezien de verkleuring, waarschijnlijk hetzelfde verhaal als de connector. In de huidige situatie, waarom niet een F-connector monteren op diezelfde kabel waar nu die brakke connector op zit en deze rechtstreeks op de splitter monteren. Dan de splitter, is dit een galvanisch gescheiden exemplaar?

    Kortom deze situatie is verre van een ideaal. Hieruit voortvloeiend heb ik een volgende vraag, waar komt in jou situatie de groene kabel binnen? Waar is dus het AOP, want die zie ik hier niet.
     
  7. Dacht dat de problemen verholpen waren, maar ook vandaag weer een storende DTV bij "ringen" van de telefoon.

    Kom tot de ontdekking dat er geen AOP in de meterkast is gemonteerd. Het is enkel een groene kabel, die vervolgens via een koppeling doorgaat in een grijze kabel. [de verkleurde]

    Ziggo heeft COAX aangesloten op een door hun geleverde splitter [of deze gegalvaniseerd is?]. Deze gaat de versterker in en vanuit hier vertrekken de COAX kabels naar de - Huiskamer, Slaapkamer1

    Signaalsterkte:
    73-76% om 100%. Tijdens overgaan van de telefoon:72% om 92% en geen strepen.

    De kabel die naar de huiskamer gaat, ligt deels bloot en heb ik zonet even weer goed bevestigd in de stekker. Dat is natuurlijk storingsfactor 1.

    In het aansluitpunt in de woonkamer zit een splitter - 1 kabel naar DTV en andere in Minisysteem [voor de radio] de andere kabel gaat naar Slaapkamer2. Hier staat zelf mijn HDTV [met alphacrypt module] en heb daar nooit storing.

    Als je het zo opsomt, gaat het goed mis hier en daar. :) Dus het wordt tijd voor een dagje kabels trekken met goede stekkers en oplossingen.

    Iemand idee voor splitters - versterkers en stekkers? Alvast bedankt :thankyou:

    ***** UPDATE *****
    Heb de routers geswitched. Sitecom weer ingebruik en ook weer tijdens het internetten / nieuwsgroep storing tot freeze aan toe

    Heb ook even een speedtest gedaan:

    [​IMG]

    En ook tijdens deze test: Televisie kijken heeft geen nut.

    Het is natuurlijk vreemd dat 1 maand lang geen storing optreed tijdens downloaden / internetten / telefoon rinkelen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2009
  8. De simpelste tip is dat je voor bekabeling moet kijken naar een hf dichte kabel. Stekkers met metalen kap, en dan ben je waarschijnlijk van alle elende al af, hoeft allemaal niet zo duur te zijn, maar moet wel aan wat regeltjes voldoen :wink:
     
  9. Vandaag is de dag waarop de storingen zijn verholpen. Een nieuwe monteur heeft even de kastjes in de meterkast geinstalleerd die er niet waren.

    De vorige monteur moest waarschijnlijk op de klok n**ken. Ja schat, kom er gelijk aan. :no:

    Dus nu maar even kijken waar we de 2 maanden abonnementkosten kunnen verhalen, omdat we -door niet volledige installatie- volledig gebruik hebben kunnen maken van de diensten. Ook bijkomend is het aankopen van een nieuwe router etc. Word vervolgd.

    Wat betreft de tips. Jup de nieuwe stekkers / kabels zijn present :pompom:
    Hier nog even een speedtest, zonder happeringen van de DTV :)

    [​IMG]

    Waar is me 20mbit? :? 20-2 = 18. Nou die 4mbit gaat zeker naar de buren? Ook maar eens achterheen bellen.
     
  10. Mooi dat het probleem nu opgelost is :)
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina