1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Af en toe internet

Discussie in 'Internet - Algemeen' gestart door prummie, 31 dec 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Dag allemaal,

    Heb sinds een paar dagen probleempje met internet.
    Heb Motorola svb5121 modem en Sitecom router DC202.
    Nooit problemen gehad met 2 pc's, maar nu laptop aangeschaft. Weet niet of dit toeval is.
    De kabelmodem doet het dan weer wel, dan weer niet. Dan blijven bijv. eerste 2 (us en ds) knipperen om en om en af en toe de link lamp. heb al losgekoppeld, gereset vanalles behalve in de prullenbak dumpen:shock: Al zou ik afgesloten zijn (zou ik toch moeten weten :!:), hoe kan ik dan wel af en toe internetten. Lan verbinding = verbonden. Af en toe melding: netwerkadres verkrijgen. Heb al veel forums gelezen over ip adres verkrijgen en dhcp blabla. sorry, maar daar snap ik echt niet veel van...
    Ben nogal computer-leek, dus moet echt simpel simpel oplossing hebben :grin:. Of stappen plan:pompom:.
    Iemand iemand???
     
  2. Zit de coax aansluiting goed vast, ook aan de andere kant ? (de splitter naar je kabelaansluiting ?

    Je hebt geen draadloze router in gebruik dacht ik, die DC202 is dat niet in elk geval. Een draadloze router kan soms storing geven als hij vlakbij de modem staat, net als een DECT telefoon.

    Het kan toeval zijn dat het begonnen is sinds je de laptop aangesloten hebt, ik neem aan dat je het zonder laptop ook al getest hebt.

    Als us en ds knipperen heb je een probleem met je verbinding op de (coax) kabel zelf en is het niet lokaal in je huisnetwerk.

    Als je verbinding wel werkt, wil je je op dat moment eens kijken naar de signaal-niveau's in het modem ?
    Dat doe je door naar deze link te klikken:

    http://192.168.100.1/

    Daarna wordt je om een usernaam en password gevraagd, vul daar in:
    voor username: admin
    voor password: motorola

    Je krijgt dan een statusscherm te zien, klik daar op het tabblad: Signal

    Wil je alles wat je daar ziet even selecteren met de muis, dan rechtsklikken en "kopiëren" klikken en daarna in het antwoord op dit bericht even plakken door in het edit-venster weer rechts te klikken en daar dan 'plakken' te kiezen.

    Je ziet dan ongeveer zoiets (uit mijn modem):
    Zoals je ziet wordt de layout niet zo mooi na het plakken, maar het is goed genoeg om het te herkennen, dus je hoeft het niet netjes onder elkaar te zetten.

    Als je signaal te slecht is en je zeker weet dat alle coax-kabels goed zitten, dan zul je de helpdesk moeten bellen en zal er vermoedelijk een monteur moeten komen. Je kunt ook nog even kijken of je buren die ook kabelinternet hebben hetzelfde probleem hebben, in dat geval kan er iets aan de hand zijn met de wijkkast.
     
  3. Het modem verliest de verbinding. Dit kan komen doordat het signaal wat het modem ontvangt niet in orde is. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de kabels niet helemaal goed aangesloten zijn, maar bijvoorbeeld ook door een lange kabel tussen het AOP en het modem. (het modem dient direct bij het AOP aangesloten te worden, en bv niet aan een coaxkabel van 20meter).
     
  4. signal gegevens modem

    Hallo,

    Bedankt allereerst voor de snelle reactie.
    Ik heb de volgende gegevens gekopieerd.
    Downstream ValueFrequency218000000 Hz Signal to Noise Ratio37 dB Downstream ModulationQAM256Network Access Control ObjectONPower Level4 dBmV The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading
    Upstream ValueChannel ID7Frequency23000000 Hz Ranging Service ID8307Symbol Rate2.560 Msym/sPower Level54 dBmV Upstream Modulation[3] QPSK
    [2] 16QAM
    [2] 64QAM

    Signal Stats ValueTotal Unerrored Codewords-1892983859Total Correctable Codewords2250001Total Uncorrectable Codewords2220Uiteraard snap ik hier geen jota van...:oops: Op de reactie van excalibur: ik heb een kabel van modem naar router. Op router de gewone pc met korte kabel 1 m en de pc vanuit router met lange kabel (20m) omdat ik op een hele andere plek zit. Alle kabels gechecked (4 triljoen x ofzo haha).
    Klopt het wel dat die onderste 3 leds branden? link (oranje) en 2x groen (tel 1 en 2).
     
  5. Ja die leds moeten branden.
    Deze getallen waren terwijl je wel een verbinding had neem ik aan ??
    In dat geval is je "zend" vermogen (Power Level54 dBmV ) te hoog, dat houdt meestal een slechte kabel (binnen of buiten je huis) in. Ik zou de helpdesk even bellen als je modem werkend is en vragen of ze het signaal kunnen bekijken. Ze zullen vermoedelijk dan een monteur inplannen om te kijken wat er aan de hand is.

    Check ook nog even bij je buren of die misschien hetzelfde hebben.
     
  6. Power level is inderdaad te hoog, en de modulatie te laag (QPSK). Dit laatste gebeurt meestal bij ruis in het wijknet.

    Check voor de zekerheid nog even de (coax-)kabels tussen AOP en het modem voor je de klantenservice belt, maar waarschijnlijk ligt het probleem dus buitenshuis.
     
  7. Ik heb die kabels even gechecked, maar ja dat is met een "leken-oog" dus ik kan wel roepen dat ie goed is, maar toch...
    die andere kabels waren net uit de doos, dus dat zou klapjes voor de verkoper betekenen.

    Wat is AOP (sorry dat ik het moet vragen)
    Alles heeft het steeds goed gedaan en er is nix verandert hier in huis...echt opeens. maar ja ik geniet ervan zolang m'n leds branden
     
  8. Abonnee Overname Punt, ofwel de hoofdaansluiting voor Ziggo.
     
  9. Overigens neem ik ook aan dat je TV kijkt?

    Afhankelijk van het type Abonnee Overname Punt kan het zijn dat er een splitter aanwezig is die je van de oorzaak uit kan sluiten.

    Indien mogelijk kan men de splitter ertussen uit halen en het modem nog rechtstreekser op de binnenkomende kabel aansluiten.
    Ga ook na of het AOP in de meterkast zit en verplaats het modem daarheen als het modem niet in de meterkast aangesloten is.

    Het is namelijk zo dat standaard Coax kabel op de lage frequenties per 100 meter 12 dB aan signaalverlies kent. Een verlies van 3 dB signaalsterkte betekent een halvering van de signaalsterkte (dB's zijn een logaritmische schaal o.i.d.)!

    Makkelijk gezegd: hoe korter de Coax (TV) kabel hoe beter de signaalkwaliteit.

    Echter: er wordt door experts geadviseerd de coax kabel tussen aop en modem nooit korter te maken dan 30 cm, het schijnt dat je dan problemen kunt krijgen met bepaalde delen van je signaal. Iets met golflengte wat ik ook niet helemaal begrijp, maar: is je kabel van aop/splitter korter dan 30 cm, sluit dan een wat langere aan.

    Tot slot: het kan zijn dat tijdens het aandraaien van de coax op het modem de kern contact maakt met de mantel of de kern beschadigd is.

    Bij een beschadigde kern kort je de kabel net zover in totdat je een onbeschadigd stuk kern kunt aansluiten.

    Oh, en doe dit ook bij oxidatie van de kern.

    Is de kabel tussen aop/splitter niet aangesloten met een f connector (een connector die men vast moet draaien en waar dus schroefdraad in zit), maar met een TV connector (male/female), vervang deze dan door dikke, vol-metalen connectors. Deze zorgen voor betere afscherming. Slechte afscherming bij de overgang tussen kabel naar connector is meestal de belangrijkste bron van signaalverlies!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2009
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina