1. Welkom op het onafhankelijke Ziggo Gebruikersforum. Een forum voor en door gebruikers van Ziggo.
    Registreer je gratis om direct zelf berichten te plaatsen en gebruik te maken van extra functies!
    Verberg deze melding

Defecte pixel in nieuwe LCD TV

Discussie in 'Digitale TV - Algemeen' gestart door fdebruin, 2 dec 2008.

Niet open voor verdere reacties.
  1. Goedemiddag,

    Ik heb onlangs een nieuwe televisie aangeschat, mijn eerste LCD. Een Sony Bravia.

    Bij de aanschaf heb ik gevraagd naar defect pixels in moderne televisies en mij werd verteld dat in de eerste twee weken de televisie omgeruild zou worden als er een defect pixel zou zijn. Daarna geldt een jaar garantie afhankelijk van de aard van de defecten (plaats en hoeveel defecte pixels).

    Een nadere inspectie van mij tv leeft dat er één pixel kapot is.

    Ik heb dit gemeld bij (het hoofdkantoor) van de winkel in kwestie en die willen de toezegging van de verkoper vooralsnog niet gestand doen. Volgens hen is één defect pixel geen defect en geldt er geen garantie.

    Afgezien van de afspraak die ik met de verkoper heb gemaakt en ik dat ik mij (enigzins) misleid voel, vroeg ik mij af of ik hier genoegen mee zou moeten nemen.

    Is één pixel afwijking inderdaad de norm? Loop ik bijvoorbeeld het risico dat een eventueel volgend exemplaar slechter is?

    Aan de andere kant, het was geen goedkope televisie en ik verwacht wel wat voor al dat geld.

    Ik wil morgen bij de verkoper langs en wellicht dat iemand enige tips/suggesties heeft?

    met groeten,
    Frank
     
  2. Kapotte pixel

    Er zijn inderdaad zaken die 1 kapotte pixel afdoen met de dooddoener dat dit niet afdoende is voor omruil/reparatie.
    Mediamarkt echter bijvoorbeeld geeft de garantie van 1 pixel stuk omruilen of repareren.
    Ok kun je aanspraak maken op omruilgarantie als je de tv minder als 7 of 14 dagen hebt. Kijk even op je kassabon binnen welke tijd je mag ruilen.
    Succes ermee.
    PS je kunt ook de voorwaarden via internet by Sony opvragen.
     
  3. De meeste winkels hanteren een termijn van 14 dagen om te ruilen, ongeacht type product. Dit is een service die ze naar klanten leveren en niet wettelijk verplicht, ik spreek hier over "normale" winkels niet over webshops.

    Of er bij ruilen sprake is van omruilen voor hetzelfde, of ander product, of dat er ook geld retour gegeven wordt is al helemaal een eigen afweging van de winkels.

    Nu spelen er hier 2 zaken door elkaar.

    Enerzijds heb je een mondelinge afspraak met de verkoper, en ook mondeling is bindend. De bewijs last van deze uitspraak zal vermoedelijk niet bij jou maar bij de verkoper liggen, deze zou dus als het er op aankomt moeten zien te bewijzen dat hij die uitspraak niet gedaan heeft.

    Anderzijds zal de betreffende winkel de 14 dagen ruil service hebben, en die zal aan de uitspraak van de verkoper ten grondslag liggen.

    Omdat jij niet tevreden bent met je aankoop kun je dus van de 14 dagen omruil regeling die de winkel vermoedelijk biedt gebruik maken. Dat je dan kiest voor exact hetzelfde product doet hier niets aan af.
    Na het ruilen gaat in theorie opnieuw een termijn van 14 dagen ruilen in, er is in wezen namelijk een nieuwe koop overeenkomst gesloten met de winkel. Je kunt dus ook de nu meegekregen tv bekijken op defecte pixels en evt opnieuw ruilen. Theoretisch zou dit spelletje eeuwig door kunnen gaan en je dan ook telkens om de week een nieuwe tv te kopen. Dit soort service regelingen berusten echter wel op "fatsoen" en na een aantal omruilingen zal er dan ook een halt aan geroepen worden.

    Het komt overigens zelden voor dat er na een paar dagen gebruik, bij normaal gebruik alsnog een pixel defect raakt, de meest voorkomende defecten zijn reeds direct of zeer korte tijd na productie zichtbaar.

    Je zou je tv dus, uitgaande van aanwezigheid van de ruil service, gewoon nog kunnen ruilen bij de winkel. Handigst is het om het direct bij de vestiging waar je hem gekocht hebt te ruilen.

    Het verhaal wordt wat anders als de winkel de ruil service dus niet biedt, welk tegenwoordig onwaarschijnlijk is maar toch., Dan krijg je dus het geruzie over de uitspraak van de verkoper.
    Dat de fabrikant een andere opvatting of defecte pixels heeft staat hier dan los van, daar jij een koop overeenkomst hebt met de winkel, waar jij blijkbaar naar de specifieke pixel problemen hebt geinformeerd, en niet met de fabrikant.
     
  4. Het lijkt me dat de mondelinge afspraak welke je met de verkoper hebt gemaakt in deze blijft staan. Het zal inderdaad wel een gesteggel worden om het bedrijf zover te krijgen.

    Mag ik vragen bij welke winkel dit is?
    Ik weet uit ervaring dat supportlijnen van een hoofdkantoor vaak minder meegaand zijn dan mensen uit de winkel zelf. Een product wat net nieuw is kan als 'DOA' vaak nog intern ter reparatie worden aangeboden, iets wat ook vaak gebeurd, maar waar een hoofdkantoor vaak minder blij mee is.

    Ben benieuwd naar het vervolg.
     
  5. hallo frank,

    als je er niet samen uitkomt, kan je tenminste iets zelf proberen.

    mischien is de pixel niet defect maar "lui" er zijn op internet programma-tjes die je op je laptop kan laten draaien, en de luie pixels weer kan activeren. de sony bravia zal vast wel een vga aansluiting hebben, om daar je laptop op aan te sluiten. ( heb je er geen dan eentje lenen)

    google maar eens op luie pixels activeren . ik heb de link zelf opgeslagen op een andere pc, dus mocht je niets vinden dan kan ik alsnog de link doorsturen.

    eerst zelf proberen, succes.


    toch een link toegevoegd, om het makkelijk te houden.

    http://www.jscreenfix.com/basic.php

    onderaan de site staat het.

    succes.
    berrie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2008
  6. Ik ben vanochtend bij het betreffende filiaal langs gegaan. Voorbereid op een discussie, bleek het in de winkel geen enkel probleem. De bij de verkoop gedane toezegging over de omruilgarantie werd zonder meer gestand gedaan. Mijn televisie wordt van het weekend omgeruild.

    Ere wie ere toekomt: de winkel in kwestie is het BCC filiaal in Delft.

    Nu nog hopen dat het nieuwe exemplaar geen defecten heeft.


    Met dank aan een ieder die gereageerd heeft.

    Frank
     
  7. Ik weet uit eigen ervaring dat de BCC inderdaad zo'n regeling heeft. Zelf geholpen toen in het filiaal Zoetermeer. Moet wel zeggen dat het vreemd blijf vinden dat de supportlijn dat niet op pakt. Prima iig van het winkelpersoneel daar en ik hoop dat je nieuwe TV vlekkeloos werkt :)
     
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina